Katalog KATARZYNA SZCZECHOWICZ, 2020-09-14 RACIĄŻ Pedagogika, Plany pracy OKRESOWA WIELOSPECJALISTYCZNA OCENA POZIOMU FUNKCJONOWANIA UCZNIAOKRESOWA WIELOSPECJALISTYCZNA OCENA POZIOMU FUNKCJONOWANIA UCZNIA Dokonana na podstawie obserwacji ucznia w czasie zajęć lekcyjnych, zajęć dodatkowych oraz przerw międzylekcyjnych. Imię i nazwisko uczenia : xxxxx Klasa Rok szkolny xxxxx Rozpoznanie : •Autyzm •Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim 1.INDYWIDUALNE POTRZEBY ROZWOJOWE I EDUKACYJNE. -Wzmacnianie pożądanego zachowania i postępów ucznia. -Tempo pracy dostosować do aktualnego stanu psychofizycznego ucznia. -Ciągle kontrolować, nadzorować i motywować do pracy. -Integrować z zespołem klasowym ( wdrażać do życia w klasie, angażować w czynności zadaniowe). -Zapewnienia stabilnego i przewidywalnego planu dnia. -Kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktu i budowania wspólnego pola uwagi. -Wdrażać do samodyscypliny, obowiązkowości. -Wykorzystywać, wzmacniać zdolności , mocne strony. -Podnosić samoocenę. -Ograniczyć liczbę bodźców. -Niezbędna obecność nauczyciela wspomagającego na zajęciach dydaktycznych oraz przerwach śródlekcyjnych 2.MOCNE STRONY, PREDYSPOZYCJE, ZAINTERESOWANIA, UZDOLNIENIA. -Uczeń to chłopiec pogodny, uśmiechnięty i spokojny -Dobrze czuje się w grupie rówieśniczej. -Rozumie mowę innych. -Zmotywowany do pracy w kontakcie indywidualnym. -Systematycznie uczęszcza na zajęcia dydaktyczne i specjalistyczne. - Ma zawsze przygotowane przybory i pomoce. -Bierze udział w zajęciach poproszony przez nauczyciela. -Uczeń rozumie proste polecenia i właściwie na nie reaguje. -Nie ma problemów z utrzymaniem równowagi ciała 3.FUNKCJONOWANIE W KLASIE, GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ. -Nie nawiązuje relacji z innymi dziećmi. -Czas na przerwach spędza pod kontrolą nauczyciela ale bez kontaktu z rówieśnikami. -Ma trudności z dostosowaniem się do grupy w sytuacjach zadaniowych. -Nie zakłóca pracy klasy. -Wymaga częstej motywacji do działania ze strony nauczyciela wspomagającego podczas zajęć dydaktycznych. 4.ZAKRES I CHARAKTER WSPARCIA ZE STRONY NAUCZYCIELI, SPECJALISTÓW. -Zajęcia rewalidacyjne 2 h w tygodniu. -Pomoc nauczyciela wspomagającego w klasie. -Dostosowanie wymagać edukacyjnych -Zajęcia indywidualne z logopedą 5.PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ EDUKACYJNYCH LUB TRUDNOŚCI W FUNKCJONOWANIU UCZNIA. -Jego reakcje są często nieadekwatne do bodźca. -Koncentruje się na krótki czas. -Nie wykonuje pracy samodzielnie. -Mówi często na zasadzie echa. -Uczeń wykonując zadania szybko się nudzi ,zniechęca i zmienia obiekt zainteresowań. -Często nie doprowadza prac do końca lub próbuje odmówić wykonania. -Trudności ze zrozumieniem i dostosowaniem się do sytuacji społecznych , do zasad i norm panujących w grupie. -Nieumiejętne sygnalizowanie swoich próśb oraz reagowanie na prośby innych. -Obniżona kontrola emocji. -Bardzo wrażliwy na bodźce słuchowe( kaszel, szczekanie psa) -Niska umiejętność rozpoznawania własnych stanów emocjonalnych i rozwiazywania sytuacji problemowych. -Nie potrafi przyjąć powierzonej roli w grupie. - Uczeń na zadania które sprawiają mu trudność reaguje autoagresją , krzykiem i płaczem. -Trudno jest mu się skupić na zadaniach, szybko się rozprasza . -Słabo zapamiętuje materiał słuchowy. 6.BARIERY I OGRANICZENIA UTRUDNIAJĄCE FUNKCJONOWANIE I UCZESTNICTWO UCZNIA W ŻYCIU SZKOŁY. -Brak lub niski poziom kontroli emocji. -Trudności z nawiązywaniem i podtrzymywaniem relacji interpersonalnych. -Ma trudności z werbalizacja wypowiedzi. -Nie zdaje sobie z niebezpieczeństw które mogą go spotkać -Nie samodzielny w wyjściach do WC( wymaga pomocy nauczyciela) Ocena efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej: Uczeń bardzo dobrze czuję się w szkole, przychodzi chętnie i systematycznie. Ma poczucie bezpieczeństwa przy nauczycielach. Samodzielnie spożywa posiłki podczas przerw, zaczyna kontrolować małe kęsy posiłków ( bywały sytuacje że chłopiec dławił biorąc zbyt duże ilości jedzenia na raz).Uczeń podczas lekcji nie wychodzi z ławki, dostosowuje się do przerw międzylekcyjnych .Sygnalizuje potrzeby fizjologiczne. Podjęte przez nauczycieli działania przyczyniły się między innymi do poszerzenia zasobu wiedzy i słownictwa ucznia. Jego wypowiedzi stały się bardziej spójne, wyraźniejsze. Zaczyna tworzyć zdania pojedyncze ale z pomocą i zachętą nauczyciela. Zalecenia do pracy na przyszły okres/ półrocze / rok szkolny: Wykorzystywanie bieżących sytuacji wychowawczych do dostarcza uczniowi wiedzy na temat sposobu budowania pozytywnych relacji z rówieśnikami, radzenia sobie w sytuacjach trudnych emocjonalnie, znoszenia porażek, przyjmowania ról w grupie. W trakcie bieżącej pracy z uczniem bazowanie na tych jego funkcjach psychicznych i fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej zaburzone. Stawianie na mocne strony ucznia i poszukiwanie tego, co w nim najlepsze. Zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa i komfortu emocjonalnego w sytuacjach zadaniowych. Tworzenie klimatu akceptacji i zrozumienia. dostosować formy dalszej pracy do potrzeb ucznia. Udział w zajęciach rewalidacyjnych oraz logopedii. Opracował pedagog specjalny Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |