AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Ligman, 2020-10-16
Bydgoszcz

Język polski, Konspekty

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie 3 branżowej: taniec w literaturze i sztuce

- n +

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie 3 branżowej szkoły pierwszego stopnia

Temat: Taniec w literaturze i sztuce

Opracowanie/ przeprowadzenie lekcji: Anna Ligman

Lekcja z innowacją pedagogiczną: “Piosenka jako tekst kultury na lekcji języka polskiego”

Na podstawie podręcznika: “Zrozumieć świat cz. 3” Nowa era

WPROWADZENIE
Historia tańca (wiedza o kulturze) - towarzyszy człowiekowi od zawsze. Pierwsze zapiski w literaturze pojawiły się w starożytności (Homer, Stary Testament). Dawniej tańczono przed walkami, dla sprowadzenia deszczu lub ze względu na inne rytuały.

Ewolucja tańca od 1950 do 2010 roku
https://www.youtube.com/watch?v=p-rSdt0aFuw

TOK LEKCJI
1. Malarstwo (uczniowie dokonują samodzielnej interpretacji dzieł, potem odpowiadają na pytania nauczyciela na temat obrazów)

a) średniowieczny motyw "danse macabre" - taniec śmierci
b) Renoir "Tańce na wsi"
c) Degas "Baletnica"

2. Analiza wiersza Agnieszki Osieckiej "Niech żyje bal!"

Życie kochanie trwa tyle co taniec,
fandango, bolero, be-bop,
manna, hosanna, różaniec i szaniec,
i jazda, i basta, i stop.

Bal to najdłuższy na jaki nas proszą,
nie grają na bis, chociaż żal.
Zanim więc serca upadłość ogłoszą
na bal, marsz na bal.

Szalejcie aorty, ja idę na korty,
Roboto ty w rękach się pal.
Miasta nieczułe mijajcie jak porty,
Bo życie, bo życie to bal.

Bufet jak bufet jest zaopatrzony,
Zależy czy tu, czy gdzieś tam.
Tańcz póki żyjesz i śmiej się do żony,
I pij... zdrowie dam!

Ref. Niech żyje Bal!
Bo to życie, to Bal jest nad Bale!
Niech żyje Bal!

Drugi raz nie zaproszą nas wcale!
Orkiestra gra!
Jeszcze tańczą i drzwi są otwarte!
Dzień warty dnia!
A to życie zachodu jest warte!

Chłopo-robotnik i boa grzechotnik,
z niebytu wynurza się fal,
wiedzie swa mamę i tatę, i żonkę,
i rusza, wyrusza na bal.

Sucha kostucha - ta Miss Wykidajło,
wyłączy nam prąd w środku dnia.
Pchajmy wiec taczki obłędu, jak Byron, bo raz mamy Bal!

Ref. Niech żyje Bal!
Bo to życie to Bal jest nad Bale!
Niech żyje Bal!
Drugi raz nie zaproszą nas wcale!
Orkiestra gra!
Jeszcze tańczą i drzwi są otwarte!
Dzień warty dnia!
A to życie zachodu jest warte!



- wyjaśnienie słów, które są dla uczniów niezrozumiałe,
- wyszukanie w internecie tańców, o których mowa w tekście,
- ćwiczenia głośnego czytania tekstu,
- dyskusja nad przesłaniem tekstu, porównanie z motywem “carpe diem”

ZAKOŃCZENIE
Wysłuchanie tekstu w wersji śpiewanej: Maryla Rodowicz "Niech żyje bal!" - koncert z 1985 roku
https://www.youtube.com/watch?v=UFfh6o2ZgzA

Uczniowie samodzielnie wyszukują piosenek, w których pojawia się motyw tańca. Włączają je i samodzielnie interpretują.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.