AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Ligman, 2020-10-16
Bydgoszcz

Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie II technikum - motyw rodziny ("Skąpiec" i "Romeo i Julia")

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI OTWARTEJ Z JĘZYKA POLSKIEGO
w klasie II technikum


Temat: Motyw rodziny w literaturze nowożytnej – ojciec

Opracowanie i prowadzenie lekcji: Anna Ligman
Czas: godzina lekcyjna
Innowacja pedagogiczna: "Piosenka jako tekst kultury na lekcji języka polskiego"

Program nauczania: „Ponad słowami. Program nauczania języka polskiego w liceum ogólnokształcącym i technikum od roku szkolnego 2019/2020”, Łabęcka Barbara, Nowa Era 2019.

CELE EDUKACYJNE

W zakresie wiedzy uczeń:
- zna treść lektur: „Romeo i Julia” Szekspira oraz „Skąpiec” Moliera
- wymienia bohaterów i wskazuje relacje między nimi
- wskazuje elementy listu prywatnego

W zakresie umiejętności:
- ocenia postawę Harpagona
- charakteryzuje ojca Julii
- dokonuje interpretacji porównawczej obu lektur
- interpretuje tekst piosenki zespołu Breakout


Metody dydaktyczne: dyskusja, praca z tekstem, analiza piosenki, tworzenie listu prywatnego.

Forma pracy: indywidualna, w grupach.


Wprowadzenie do lekcji

Wysłuchanie piosenki Breakout „Kiedy byłem małym chłopcem” i zastanowienie się nad tym, co będzie tematem lekcji (relacja ojciec- dziecko). Do piosenki wracamy pod koniec lekcji.


Tok lekcji
1. Znalezienie w słowniku języka polskiego słowa – „ojciec”, dyskusja na temat cech „idealnego ojca”

2. Powtórzenie wiadomości z treści lektur:
- „Skąpiec” – relacje rodzinne w domu Harpagona, historia Anzelma,
- „Romeo i Julia” – relacje rodzinne w domu Julii Capuletti,

3. Ocena postępowania ojców z wyżej wymienionych lektur, wskazanie ich wad oraz skutków postępowania. Zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice – podobne historie, ale bardzo różne zakończenia.

4. List do przyjaciółki. Uczniowie w grupach wcielają się w Julię lub Elizę i piszą list do wymyślonej przyjaciółki, w której wyrażą swoje emocje związane z sytuacją w domu. Obie są po rozmowie na temat ślubu z wybranym przez ojca kandydatem. Uczniowie losują imię. Przypomnienie zasad pisania prywatnego listu.

5. Uczniowie czytają napisane przez siebie prace. Oceniają je, dzielą się spostrzeżeniami.


Zakończenie

Powrót do piosenki – analiza tekstu. Jakie rady przekazuje ojciec swojemu synowi? Dlaczego te porady się zmieniają? Jak myślisz, jak podmiot liryczny wspomina relację ze swoim ojcem?


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.