![]() |
![]() |
Katalog Magdalena Wolska- Majchrzak, 2020-10-23 Konpiska Matematyka, Scenariusze Scenariusz lekcji matematyki z wykorzystaniem narzędzi TIKTemat: Graniastosłupy proste – siatki i modele Cele ogólne • rozpoznawanie graniastosłupów prostych, prawidłowych i pochyłych • wskazywanie wśród graniastosłupów prostopadłościanów i sześcianów. Cele szczegółowe • rozpoznaje graniastosłupy proste w sytuacjach praktycznych i wskazuje te bryły wśród innych modeli brył; • wskazuje wśród graniastosłupów prostopadłościany i sześciany i uzasadnia swój wybór; • rozpoznaje siatki graniastosłupów prostych; • rysuje siatki prostopadłościanów; • wykorzystuje podane zależności między długościami krawędzi graniastosłupa do wyznaczania długości poszczególnych krawędzi. Metody • aktywizujące • pokaz • burza mózgów • praktyczne ćwiczenia • gra dydaktyczna Formy pracy • praca w parach lub z całą klasą • karta pracy z wykreślanką - graniastosłupy • prezentacja multimedialna Pomoce i materiały dydaktyczne • podręcznik „Matematyka wokół nas” (H. Lewicka, M. Kowalczyk, WSIP, 2019) • modele brył • siatki brył • komputer i tablica multimedialna do wyświetlenia prezentacji • platforma www.canva.com • platforma halfacrossword.com • filmy dostępne na www.youtube.com Uwaga: Dzień przed zajęciami nauczyciel wysyła do uczniów linki dotyczące graniastosłupów: • https://www.youtube.com/watch?v=VBBz7MpLEFA • https://www.youtube.com/watch?v=_S9MFPvK_-g Przebieg lekcji 1. Część organizacyjna • przywitanie uczniów, • sprawdzenie obecności, • podanie tematu lekcji. • zapoznanie z celami lekcji. 2. Część przygotowująca • omówienie jakie bryły nazywamy prostopadłościanami i sześcianami, na podstawie filmów obejrzanych dzień wcześniej, • wyświetlenie kilku slajdów prezentacji, w której nauczyciel podaje definicję graniastosłupa, podział graniastosłupów, pokazuje prostopadłościan i sześcian. 3. Część realizacyjna • prezentacja wykonana na platformie Canva www.canva.com. https://www.canva.com/design/DAEAHQVZiPY/QVHgQOBwv4LRFPXaRY0atg/view?utm_content=DAEAHQVZiPY&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=sharebutton • wyświetlenie filmu „Siatka prostopadłościanu, sześcianu i ostrosłupa” (prezentujemy część filmu dotyczącą tylko prostopadłościanu i sześcianu), • na podstawie wyświetlonych slajdów prezentacji zadajemy pytania: Ile wierzchołków ma sześcian, prostopadłościan o podstawie trójkąta, kwadratu, pięciokąta, sześciokąta ? Ile krawędzi ma sześcian, prostopadłościan o podstawie trójkąta, kwadratu, pięciokąta, sześciokąta? Ile ścian ma sześcian, prostopadłościan o podstawie trójkąta, kwadratu, pięciokąta, sześciokąta ? • burza mózgów: uczniowie podają, jaka ich zdaniem jest liczba ścian, wierzchołków i krawędzi widząc przedstawiany graniastosłup wyświetlany na ekranie lub pokazywany przez nauczyciela (pracują w parach), • uczniowie otrzymują tabelkę do uzupełnienia, • za poprawną odpowiedź uczniowie zostają nagrodzeni plusami, • na tablicy zostaje wyświetlona gotowa tabelka, • w tabeli znajdują się wzory pozwalające policzyć ilość ścian, krawędzi i wierzchołków w danym 4. Część podsumowująca Podsumowując temat uczniowie wykonują wykreślankę o graniastosłupach, korzystając z publicznie dostępnej platformy Half a Crossword: halfacrossword.com. graniastosłupie. Link do pełnej wersji wykreślanki wraz z rozwiązaniem: https://drive.google.com/file/d/1WW6TQ8rT7cIArW7akBUgmLH6DYLFgDjt/view?usp=sharing Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |