![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | FORUM | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Martyna Górny, 2021-01-11 Chorzów Lekcja wychowawcza, Scenariusze Za chwilę wybuchnę! Jak radzić sobie ze stresem?TEMAT: Za chwilę wybuchnę! Jak radzić sobie ze stresem? CZAS TRWANIA: 45 minut CEL: Uświadomienie uczniom czym jest stres, zapoznanie z jego istotą, mechanizmami, objawami oraz skutkami. Uświadomienie powszechności jego występowania w życiu współczesnego człowieka CELE OPERACYJNE: Uczniowie: • rozumieją pojęcie stres, stresor; • rozróżniają pozytywną i negatywną stronę stresu; • rozpoznają oznaki napięcia emocjonalnego; • znają metody radzenia sobie ze stresem; • potrafią wykorzystać techniki radzenia sobie ze stresem; • potrafią radzić sobie z napięciem pojawiającym się w sytuacjach trudnych. KOMPETENCJE KLUCZOWE – rozwijane przez uczniów: • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; • kompetencje cyfrowe; • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się; • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości; • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej. METODY I FORMY PRACY: grupowa, aktywizująca, rozmowa kierowana, pogadanka, gwiazda skojarzeń. POMOCE DYDAKTYCZNE: artykuły piśmiennicze, kolorowe mazaki, karty pracy, infografiki, komputer z dostępem do Internetu, butelka z napojem gazowanym, infografiki PRZEBIEG: 1. RUNDKA NA POWITANIE Polecam użycie darmowego narzędzia do komunikacji www.linoit.com (tablica interaktywna działająca na zasadzie przyklejania karteczek, z której mogą jednocześnie korzystać wszyscy posiadający link) • Co pozytywnego zdarzyło się w zeszłym tygodniu? 2. WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ Rozwiązanie krzyżówki wprowadzającej do zajęć z hasłem „STRES” zał. 1 Lub ułożenie puzzli z tym samym hasłem. Puzzle można stworzyć przy użyciu darmowej strony www.jigsawplanet.com 3. GWIAZDA SKOJARZEŃ Polecam użycie darmowego narzędzia do zbierania opinii www.mentimeter.com instrukcja jak stworzyć chmurę z odpowiedziami tutaj: https://perceptiedukacja.pl/mentimeter-glosowanie-zbieranie-opinii/ Lub wykonanie tradycyjnej gwiazdy skojarzeń. Zapisywane przez dzieci słowa będą miały raczej negatywny wydźwięk (zagrożenie, niebezpieczeństwo, frustracja itp.) Dlatego po krótkim wyjaśnieniu pojęcia dzieci podejmują próbę dopisania/dokończenia zdania: Stres to także… (chodzi o próbę przedstawienia jego pozytywnej strony, takiej jak mobilizacja, przygoda, siła napędowa). 4. OBJAWY STRESU Wybuchowa butelka: ćwiczenie mające na celu ukazanie tego, co się dzieje z emocjami jeśli nie mają one żadnego ujścia. Pokazujemy butelkę z mocno gazowanym napojem. Prosimy o przypomnienie sobie trudnej/stresującej sytuacji i potrząsamy ją. Pytamy czy można ją teraz otworzyć? Co by się stało? Tłumaczymy, że z nami dzieje się to samo, gdy pozwalamy budować się i piętrzyć emocjom nie dając im szansy na uwolnienie. Co może się stać gdy wybuchniesz? Uczniowie wypełniają rysunek butelki (zał. 2) tym co ich denerwuje, stresuje i wywołuje różne negatywne reakcje. Zastanawiamy się co może się stać z tymi butelkami (nami). Prezentacja i omówienie infografik z informacjami dotyczącymi skutków stresu krótkotrwałego i długotrwałego (zał. 3 i 4) 5. JAK RADZĘ SOBIE Z NAPIĘCIEM Aby zapobiec eksplozji butelki z ćwiczenia powinniśmy stworzyć możliwość ulżenia ciśnieniu, które w niej powstaje. Do tego przydają się różnorodne techniki radzenia sobie ze stresem, np.: • Pozytywne myślenie • Obrócenie trudnej sytuacji w żart • Rozmowa z bliską osobą • Ćwiczenia fizyczne • Ćwiczenia relaksacyjne • Słuchanie muzyki Itp. Uczeń przygląda się arkuszowi z tabelą (zał. 5), na której znajdują się różne rysunki pokazujące możliwości zwalczania stresu. Uczeń wskazuje te, które są typowe dla niego jako metody radzenia sobie w sytuacjach stresowych. Omówienie: • Dlaczego wszystkie wymienione czynności można zaliczyć do pozytywnych sposobów radzenia sobie ze stresem? • Czy te czynności wykonujesz sam czy też w towarzystwie innych osób? W czym pomaga towarzystwo innych? 6. PROPOZYZJA WYKONANIA PIŁECZKI ANTYSTRESOWEJ Zaprezentowanie filmiku instruktażowego jak wykonać piłeczkę antystresową. Propozycja samodzielnego jej wykonania w domu. https://www.youtube.com/watch?v=2QMHKUX49jY https://www.youtube.com/watch?v=KTk-A-Le_Os https://www.youtube.com/watch?v=tSD7iZG7DKY 7. PODSUMOWANIE ZAJĘĆ, PODZIĘKOWANIE Polecam użycie darmowego narzędzia do komunikacji www.linoit.com (tablica interaktywna działająca na zasadzie przyklejania karteczek, z której mogą jednocześnie korzystać wszyscy posiadający link) • Co było dla Ciebie najważniejsze/najciekawsze w dzisiejszych zajęciach? • Które sposoby radzenia sobie ze stresem wydają Ci się najbardziej użyteczne? Zgłoś błąd Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |