![]() |
![]() |
Katalog Aleksandra Piskorz, 2021-01-11 Żelków Kolonia Pedagogika, Ćwiczenia ZAŁOŻENIA DO PRACY TERAPEUTYCZNO – REWALIDACYJNEJ – cele, zadania, propozycje ćwiczeńZAŁOŻENIA DO PRACY TERAPEUTYCZNO – REWALIDACYJNEJ – cele, zadania, propozycje ćwiczeń Wskazania do rewalidacji opierają się na szczegółowej analizie i obserwacji chłopca, zaleceniach Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, wskazówkach zawartych w literaturze oraz rozmowach z rodzicami i nauczycielami. Tematyka zajęć opierać się głównie powinna na rozwijaniu procesu komunikacji z otoczeniem, rozwijaniu samodzielności i zaradności życiowej, szczególnie czynności samoobsługowych przydatnych w życiu codziennym w takim stopniu, na ile pozwala rozwój psychofizyczny chłopca. Głównym celem jest wyposażenie w takie umiejętności i wiadomości, aby uczeń mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego, znając i przestrzegając ogólnie przyjęte normy współżycia społecznego oraz kształtowanie postaw otwartości i samorealizacji. Program uwzględnia usprawnianie najmniej zaburzonych funkcji, stymulowanie zaburzonych funkcji, kompensowanie braków, wspieranie rozwoju umysłowego i społecznego przez rewalidację indywidualną i wdrażanie do samodzielności. Cele: • Usprawnienie najmniej zaburzonych funkcji, by dać chłopcu szansę na sukces. • Stymulowanie i korygowanie zaburzonych funkcji. • Wzmocnienie wiary chłopca we własne siły oraz utrzymanie dobrej motywacji do pracy. • Utrwalenie wiadomości i umiejętności nabytych podczas nauki w systemie lekcyjnym. • Rozwijanie w zakresie samoobsługi. • Wyrobienie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach. • Kształtowanie umiejętności i nawyków poprawnego zachowania się. • Poznanie środowiska społeczno-przyrodniczego. • Traktowanie chłopca w sposób życzliwy, ciepły, równy i konsekwentny. • Zwracanie uwagi na wysiłek włożony w pracę, podkreślanie mocnych stron. Stosowanie pochwał i nagród. Zadania (cele szczegółowe): • tworzenie sytuacji do wzmacniania mocnych stron tj. poziomu wiadomości ogólnych, rozumienia poleceń, pojęć i sytuacji, • wzmocnienie wiary we własne siły i umiejętności, • stwarzanie sytuacji do wykazania się pomocą, • stwarzanie sytuacji do wykazania się samodzielnością, • motywowanie do podejmowania coraz trudniejszych zadań, • rozwijanie sprawności grafomotorycznej (szybkość i dokładność), • wzbogacanie technik i form pracy plastyczno-technicznej, • rozwijanie umiejętności matematycznych, • rozwijanie mowy, poszerzanie zasobu słowno-pojęciowego, • stymulowanie pamięci wzrokowej i słuchowej, • rozwijanie spostrzegawczości, • utrwalanie poprawności artykulacyjnej poznanych słów, • usprawnianie narządów mowy, • usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej, • usprawnianie percepcji słuchowej z wykorzystaniem bodźców słuchowych dochodzących z najbliższego środowiska, • usprawnianie zachowania równowagi podczas ćwiczeń, • usprawnianie celności rzutów, • kształcenie pojęć dotyczących stosunków przestrzennych i czasowych, • kształtowanie odporności na sytuacje stresowe, • pogłębianie współpracy w grupie rówieśniczej. Propozycje ćwiczeń USPRAWNIANIE PAMIĘCI Uczenie się krótkich i dłuższych wierszy. Opowiadanie o oglądanym filmie lub bajce. Układanie obrazków w kolejności w jakiej były demonstrowane. Wydawanie poleceń wymagających zapamiętania kolejnych czynności. Powtarzanie ciągów wyrazowych lub liczbowych. Powtarzanie zdań o coraz większej liczbie wyrazów. Odgadywanie brakujących w szeregu cyfr, np. 1,2,3,--,5,6,--8,9,10. Dostrzeganie zmian które zaszły w pomieszczeniu lub w położeniu drobnych przedmiotów. Składanie obrazka z części po uprzednim obejrzeniu go w całości. Kolorowanie pól oznaczonych takimi samymi znakami graficznymi. Uzupełnianie zaczętego rysunku, gdzie brakujące elementy są wykropkowane. Uzupełnianie brakującego elementu w całości rysunku, np. brak łapy, ogona, wąsów itp. u kota. USPRAWNIANIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ rozpoznawanie głosów osób, zwierząt, pojazdów, instrumentów muzycznych, rozpoznawanie, różnicowanie i lokalizacja różnych dźwięków - zgadywanie, jaki przedmiot upadł na podłogę, odtwarzanie prostych układów rytmicznych oraz dźwięków o różnym natężeniu – uderzanie, klaskanie, tupanie głośno lub cicho, zabawy ruchowe ze śpiewem, klaskaniem, wygrywanie rytmu na instrumentach, śpiewanie piosenek z równoczesnym wyklaskiwaniem, wytupywaniem itp. rytmu, podział wyrazów na sylaby, podawanie wyrazów zaczynających się od określonej sylaby, podawanie wyrazów zaczynających się na określoną głoskę, powtarzanie krótkich zdań. USPRAWNIANIE ANALIZY I SYNTEZY WZROKOWEJ Składanie obrazka z pociętych części. Wyodrębnianie różnic między dwoma obrazkami. Układanki z kolorowych figur geometrycznych (kolorowe, różnej wielkości i koloru koła, kwadraty, trójkąty, prostokąty), „ pawie oczka”. Uzupełnianie niekompletnych figur. Ukryte figury – wskazywanie ile i jakie figury występują na rysunku. Wyszukiwanie w tekście takich samych liter, sylab, wyrazów. Układanie parami wyrazów – dobieranie wyrazów o takim samym układzie graficznym. USPRAWNIANIE KOORDYNACJI WZROKOWO – RUCHOWEJ Segregowanie figur, obrazków i przedmiotów wg kryterium koloru, wielkości, kształtu. Kreślenie obszernych kół i zamykanie ich. Wypełnianie konturów kolorem (kredką, farbą). Obwodzenie kredką po śladzie (proste figury i kształty). Pisanie po śladzie swojego imienia i nazwiska. Zamalowywanie lub kredkowanie dużych wzorów i figur różnymi kolorami oraz kreskowanie pionowo, poziomo i ukośnie. Wydzieranie prostych kształtów palcami. Cięcie nożyczkami dowolnie oraz po linii prostej, falistej i łamanej, wycinanie różnych kształtów. Rysowanie głowy – uzupełnianie oczu, ust, uszu, itd. Układanie klocków, patyczków wg wzoru i własnego pomysłu. Zabawy zręcznościowe: rzucanie piłeczką, woreczkiem do celu, popychanie woreczków, piłek do bramki, rzucanie piłki do siebie, podskoki, przeskakiwanie przez linię narysowaną na podłodze, skakankę lub niskie przeszkody. Praca z komputerem – posługiwanie się myszą USPRAWNIANIE UWAGI I SPOSTRZEGAWCZOŚCI: Przerywanie zabawy, rysowania, śpiewu itp. zajęć natychmiast po usłyszeniu umówionego sygnału lub gestu. Zabawa „lampa- nos- podłoga”. Zabawa w kolory: po usłyszeniu nazwy koloru „czarny” dziecko nie może złapać piłki. Wykonywanie dwóch czynności równocześnie, np. rysowanie i słuchanie opowiadania. Układanki z pociętych widokówek. Składanie kwadratowej kartki papieru przed dzieckiem i powtórzenie przez nie takich samych czynności. Nawlekanie korali wg ustalonej kompozycji. USPRAWNIANIE MANUALNE I GRAFOMOTORYCZNE: Oburęczne malowanie dużych kształtów (koła, ósemki itp.). Rysowanie kół na zmianę prawą i lewą ręką. Lepienie figur z plasteliny. Wydzieranie, wycinanie (różne kolory, wielkości i kształty). Przewlekanie taśmy przez otwory. Nawlekanie koralików dowolnie oraz wg podanego wzoru. Mocne zaciskanie dłoni (zaciskanie dłoni w pięści, kciuki pozostają na zewnątrz; następnie rozluźnianie dłoni, z pełnym wyprostowaniem palców i ich swobodnym rozluźnieniem – powtórzyć 10 razy) Zabawy palcami: uderzanie czubkami palców o blat stołu w różnym tempie, uderzanie palcem wskazującym jednej ręki w przestrzenie między palcami drugiej ręki, przeplatanie swoich palców, spacery palcami po stole – w różnych ich zestawieniach, rozłożenie dłoni na stole, dziecko unosi jednocześnie w obu dłoniach wymieniony palec. ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY MOWY: oblizywanie językiem warg, unoszenie go do góry, opuszczanie w dół, wypychanie językiem policzków, ćwiczenia języka – wysuwanie, unoszenie nad górną wargę, przesuwanie po górnych i dolnych zębach, mlaskanie, ćwiczenia warg – prychanie, robienie ryjka i uśmiechu, cmokanie i klaskanie wargami, parskanie, szarpanie warg palcami, wielostronne ruchy żuchwą ROZWIJANIE MOWY I WZBOGACANIE SŁOWNICTWA: naśladowanie głosów zwierząt, odgłosów pojazdów i instrumentów muzycznych, zabawa grającymi zabawkami i instrumentami muzycznymi, oglądanie książeczek nominacyjnych (na każdej stronie jest tylko jeden obrazek) z głośnym nazywaniem obrazków, nazywanie osób, przedmiotów, zabawek, roślin, zwierząt, nazywanie czynności- odpowiadanie na pytanie „ co robi ?” na podstawie konkretnej sytuacji i obrazka, wspólne z dzieckiem mówienie wierszyków z klaskaniem w ręce, wygłaszanie rymowanek i wyliczanek, poprawne wypowiadanie prostych zdań, określanie cech przedmiotów, omawianie treści obrazków, opowiadanie treści historyjek obrazkowych, śpiewanie piosenek, czytanie książek, opowiadanie ich treści, określanie przyczyn i skutków wydarzeń, ocena postępowania bohaterów. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |