AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Grzelak, 2021-01-14
Trzebnica

Matematyka, Konspekty

układ współrzędnych

- n +

Temat: Wprowadzenie do układu współrzędnych

klasa VI

Cel: pokazanie wzajemnej jednoznaczności między punktem płaszczyzny, a uporządkowaną
parą liczb;


FORMA PRACY:

- wspólnym frontem;

METODY:
- oparta na słowie mówionym- pogadanka
- oparta na słowie pisanym i mówionym- uczniowie robią przykłady na tablicy i w zeszycie;


ETAP 1 (8 minut)

Witam się z uczniami. Następnie przywieszam planszę z sadem dziadka (załącznik nr 1) na tablicy. Czytam treść zadania:
Ania zauważyła, że w sadzie dziadka ptaki uwiły gniazdo.
W jaki sposób może powiedzieć, gdzie jest to gniazdo swojej siostrze Zosi, bez chodzenia do sadu i bez rysowania ?
Słucham odpowiedzi dzieci. W zależności od tego, jakie propozycje usłyszę, staram się z dziećmi dojść do wniosku, która droga będzie najłatwiejsza do opisania i w jaki sposób możemy ją prosto opisać.
Pytania pomocnicze w rozmowie z dziećmi:
- Co znaczy iść w prawo, do góry ? Jakimi słowami zastąpić można te sformułowania ? Czy nie można powiedzieć- musisz minąć sześć drzew, idąc wzdłuż drogi do miasta ? ( te pytania mają skierować uczniów na użycie słów „wzdłuż drogi do miasta, na pole”).


ETAP 2 (7 minut)

Mówię uczniom, że zamiast rysować sad dziadka, możemy zrobić pewien plan. Niech drogi te będą prostymi prostopadłymi na tym planie i nazwijmy je droga I, droga II.
Rysuję na tablicy osie układu współrzędnych – oś x nazywam droga I, oś y – droga II


Mówię uczniom, że zamiast rysować sad dziadka, możemy zrobić pewien plan. Niech drogi te będą prostymi prostopadłymi na tym planie i nazwijmy je droga I, droga II.
Rysuję na tablicy osie układu współrzędnych – oś x nazywam droga I, oś y – droga II

Zamiast rysować drzewa, będziemy numerować- niech liczby na drodze I oznaczają kolejne drzewa, a liczby na drodze II oznaczają kolejne rzędy. Zaznaczam cyfry na rysunku.


Jak na naszym planie zaznaczyć gniazdo? Czekam na pomysły uczniów. Proponuję zaznaczyć je kropką i literką G. Możemy więc powiedzieć, że do gniazda idziemy (piszę na tablicy )
6 drzew wzdłuż drogi I
3 drzewa wzdłuż drogi II
Zamiast takiego długiego zapisu, będziemy to pisać symbolicznie G= (6, 3). To będzie nasza umowa. Liczby 6 i 3 opisują nam położenie punktu G na naszym planie. Będziemy te liczby zapisywać w nawiasie. Pierwsza liczba będzie oznaczać, że idziemy drogą I, a druga liczba, że idziemy drogą II. Pytam uczniów, czy takie pary liczb (3, 6) oraz (6, 3), określają ten sam punkt, czyli czy obie pary liczb wskazują nam to samo gniazdo na naszym planie ? Proszę uczniów, by zaznaczyli oba punkty na planie.


ETAP 3 (10 minut)

Uczniowie rysują układ współrzędnych w zeszycie (czyli nasz plan) - ja rysuję na tablicy. Uczniowie wykonują następujące ćwiczenia (kilka przykładów robią na tablicy, a później samodzielnie w zeszycie- wtedy chodzę po klasie i sprawdzam, czy uczniowie dobrze wykonują ćwiczenia).

Ćwiczenie 1
Na planie zaznacz punkty:
A= (2, 3),
B= (1, 4),
C= (3, 6),
D= (3, 3),
E= (4, 1),
F= (1, 5),
G= (4, 2),
H= (2, 4),
I= (0, 1),
J= (1, 0).


Ćwiczenie 2.
Odczytaj i zapisz (tak jak na lekcji ) punkty, które znajdują się na planie. (Tu trzeba przygotować układ współrzędnych z naniesionymi punktami)



ETAP 4 (20 minut)

Uczniów dzielę w pary Jedna osoba w parze dostaje rysunek. Odczytuje współrzędne punktów, które są wierzchołkami kolejnymi danej figury, a druga osoba nanosi je w swój układ współrzędnych i łączy odcinkiem każde dwa kolejne punkty.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.