Katalog Martyna Rutkowska, 2021-01-18 Dąbrowa Górnicza Pedagogika, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO mgr Martyna Rutkowska ubiegającej się o uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej w Dąbrowie Górniczej Data rozpoczęcia stażu: 1.09.2020 r. Przewidywana data zakończenia stażu: 31.05.2023 r. CELE MOJEGO PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO W OKRESIE STAŻU: 1. Podniesienie efektywności działań terapeutycznych nauczyciela. 2. Podniesienie jakości pracy szkoły. 3. Zdobycie stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego. II. Plan działania LP. ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI FORMY DOKUMENTACJI I OCZEKIWANE EFEKTY Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 VII 2018r. I § 8 ust. 3 pkt 1 Umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się. 1. Doskonalenie wewnątrzszkolne, zinstytucjonalizowane oraz samokształcenie. Różne formy doskonalenia zawodowego, zgodne z planem rozwoju placówki. • Udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli. Aktywne uczestnictwo w spotkaniach, warsztatach, szkoleniach zespołu przedmiotowego logopedów oraz nauczycieli rewalidacji. • Samodzielne pogłębianie wiedzy i umiejętności. Śledzenie nowości wydawniczych, studiowanie literatury. • Doskonalenie zinstytucjonalizowane. Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego (szkolenia, warsztaty metodyczne, kursy). Cały okres stażu. • Plan pracy zespołu przedmiotowego logopedów oraz rewalidacji. • Protokoły ze spotkań zespołów. • Sprawozdania podsumowujące pracę zespołów. • Certyfikaty, zaświadczenia, dyplomy. • Materiały ze szkoleń. • Wykaz literatury i stron internetowych. 2. Stosowanie różnorodnych, aktywizujących metod pracy. • Wykorzystanie nabytych, w wyniku doskonalenia zawodowego, umiejętności w pracy z uczniami z niepełnosprawnością. • Stosowanie aktywizujących i indywidualnie dostosowanych metod terapii dzieci z niepełnosprawnością. • Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych, aktywizujących metod (np. PECS, logorytmika, psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia). • Opracowanie Indywidualnych programów terapii logopedycznej. • Ujednolicenie oddziaływań. Wykorzystanie zdobytej wiedzy w kontaktach z rodzicami, specjalistami. Cały okres stażu. • Wpisy w dzienniku. • Indywidualne programy terapii logopedycznej. 3. Gromadzenie własnych zasobów warsztatowych i metodycznych. • Wykonanie i gromadzenie własnych pomocy dydaktycznych i logopedycznych do aktywizacji uczniów i dzieci. • Wykorzystanie na zajęciach ciekawych i atrakcyjnych pomocy, dostosowanych do możliwości rozwojowych dzieci z niepełnosprawnością. Tworzenie kart pracy z uwzględnieniem dostosowania dla określonych niepełnosprawności i możliwości percepcyjnych uczniów. • Przygotowanie indywidualnych książek komunikacyjnych, komunikatorów (alternatywne metody komunikacji) dla dzieci niemówiących lub przejawiających problemy w komunikacji werbalnej. • Motywowanie i wspieranie uczniów w rozwoju. Cały okres stażu. • Wykaz samodzielnie opracowanych pomocy logopedycznych. i materiałów dydaktycznych. 4. Wykorzystanie w pracy nauczyciela- logopedy narzędzi multimedialnych i informatycznych. • Uczestniczenie w szkoleniach i konferencjach on-line, webinarach. • Wyszukiwanie form doskonalenia za pośrednictwem Internetu. • Wykorzystywanie serwisów internetowych w celu wymiany poglądów i doświadczeń związanych z terapią logopedyczną i awansem zawodowym (np. literka.pl, grupy logopedyczne na facebooku). • Korzystanie z zasobów internetowych przy planowaniu i realizacji oddziaływań pedagogicznych i logopedycznych. • Stworzenie bazy linków do wartościowych portali logopedycznych i edukacyjnych. • Wykorzystanie w swojej pracy programów Microsoft Word, Windows Media Player, Microsoft Excel i Microsoft Power Point, Microsoft Office Outlook oraz urządzeń biurowych - drukarka, laminarka, skaner, ksero. • Tworzenia prezentacji multimedialnych w programie Power Point. • Projektowanie ulotek, plakatów logopedycznych/ dotyczących imprez szkolnych oraz podziękowań i dyplomów w programie Microsoft Word. • Tworzenie przy pomocy komputera- programu Microsoft Word oraz gromadzenie w wersji elektronicznej dokumentacji związanej z realizacją zadań nauczyciela- logopedy (baza danych logopedycznych np. scenariusze zajęć, sprawozdania, diagnozy, indywidualne programy terapii logopedycznej) oraz materiałów i pomocy dydaktycznych oraz dotyczących awansu zawodowego. • Kontaktowanie się z innymi nauczycielami i rodzicami za pomocą poczty elektronicznej i telefonu. Cały okres stażu. • Wykaz szkoleń/ potwierdzenia udziału w szkoleniach on-line, webinarach. • Wykaz linków. • Przykładowe prezentacje multimedialne. • Przykładowe ulotki, plakaty, podziękowania i dyplomy. • Wykaz pomocy dydaktycznych/ kart pracy. • Elektroniczna baza danych. • Dokumentacja stażu. • Wzory opracowanych dokumentów. • Przykładowe wydruki z Internetu. • Wykaz wykorzystywanego sprzętu. 5. Wykorzystanie narzędzi multimedialnych i informatycznych w bezpośredniej pracy z uczniem. • Używanie laptopa, tabletu z dostępem do Internetu w bezpośredniej pracy z uczniem na zajęciach. Korzystanie z serwisu internetowego youtube.pl (np. nauka słów część 1-3, dźwięki otoczenia, tematyczne piosenki) w celu zobrazowania poruszanych treści. • Wykorzystanie programu Mówik Print w celu wdrażania alternatywnych metod komunikacji. • Wdrażanie uczniów do świadomego i bezpiecznego korzystania z komputera i zasobów sieci Internet. • Wykorzystanie w czasie zajęć i szkoleń urządzeń multimedialnych (np. komputer, projektor). • Podnoszenie atrakcyjności zajęć oraz motywacji uczniów do nauki poprzez korzystanie z multimediów. • Stosowanie podczas terapii logopedycznej programów multimedialnych (np. Multimedialny Pakiet Logopedyczny część I, II, V, VII oraz Piktogramy I i II, Makaton - program rozwoju komunikacji, Obrazkowe zabawy z Makatonem, Loteryjki literowo- wyrazowe, Dźwięki naszego otoczenia- Zagadki obrazkowo- dźwiękowe itd.). • Korzystanie z internetowych serwisów logopedycznych (np. MiMowa.pl, Prinoteka.pl, logotorpeda.com) oraz edukacyjnych (np. PisuPisu.pl, MatZOO.pl), Internetu, encyklopedii i słowników multimedialnych. Cały okres stażu. • Dokumentacja fotograficzna. • Wykaz linków. • Wykaz programów multimedialnych. • Przykładowe prezentacje multimedialne. II § 8 ust. 3 pkt 2 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć dla nauczycieli. 1. Prowadzenie zajęć otwartych, pokazowych (dla innych nauczycieli, studentów, praktykantów oraz rodziców). • Przygotowanie i prowadzenie zajęć. • Omawianie zajęć z osobami obserwującymi, ewaluacja. Okres stażu. • Przykładowe scenariusze zajęć. • Wnioski do zajęć. 2. Prowadzenie szkoleń w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego. • Organizowanie i prowadzenie spotkań/ szkoleń/ warsztatów w ramach WDN. Cały okres stażu. • Protokoły ze spotkań zespołu. • Materiały szkoleniowe. 3. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem zawodowym z kadrą Ośrodka i rodzicami. • Dzielenie się wiedzą logopedyczną wynikającą z doświadczenia zawodowego oraz zdobytą na szkoleniach w ramach współpracy specjalistów oraz podczas konsultacji z wychowawcami oraz rodzicami. • Opracowywanie i udostępnianie do wykorzystania przez innych nauczycieli/ rodziców materiałów dydaktycznych. Cały okres stażu. • Wpisy w dzienniku. • Opracowane materiały dydaktyczne. 4. Publikowanie materiałów. Dzielenie się wiedzą z wykorzystaniem Internetu. • Publikowanie na stronie Ośrodka oraz na portalach edukacyjnych materiałów o tematyce logopedycznej, scenariuszy zajęć. Cały okres stażu. • Zamieszczone materiały na stronie Ośrodka, zakładka publikacje nauczycieli oraz na portalach edukacyjnych. III § 8 ust. 3 pkt 3 Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. 1. Pełnienie funkcji lidera Specjalistycznego Punktu konsultacyjnego w zakresie logopedii. • Opracowanie planu pracy. • Realizacja działań wynikających z planu pracy. • Realizowanie konsultacji logopedycznych dla rodziców, dzieci, nauczycieli z terenu miasta Dąbrowa Górnicza. • Sporządzanie sprawozdań z działalności punktu konsultacyjnego. W trakcie stażu. • Dokumentacja związana z funkcjonowaniem Punktu Konsultacyjnego. 2. Włączenie się w ogólnopolskie akcje społeczne promujące Ośrodek. • Organizacja w Ośrodku Ogólnopolskiego Dnia Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych. • Udział w ogólnopolskich akcjach np. „Góra grosza”, „Wyprawka dla Żaka”, „Świtowy Dzień Zespołu Downa”, „Światowy Dzień Świadomości Autyzmu”. 6 marca 2021, 2022, 2023 Zgodnie z kalendarzem imprez. • Sprawozdania z akcji. • Dokumentacja fotograficzna. • Notatki na stronie internetowej Ośrodka. 3. Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz wychowania i oświaty, wspierającymi działalność Ośrodka. • Współpraca z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną. • Współpraca z Bibliotekami w Dąbrowie Górniczej. • Współpraca z Państwową Inspekcją Sanitarną. • Prowadzenie pracy wychowawczej w zakresie promocji zdrowia. • Organizowanie warsztatów np. z wykorzystaniem narko i alko gogli. • Opracowanie: gazetek tematycznych dotyczących profilaktyki logopedycznej, prozdrowotnej w szkole; plakatów logopedycznych; ulotek o tematyce logopedycznej do dystrybucji w bibliotekach dąbrowskich; materiałów logopedycznych do zamieszczanie na stronie internetowej Ośrodka. W trakcie stażu. • Wpisy w dzienniku. • Dokumentacja fotograficzna. • Notatki na stronie internetowej Ośrodka. • Ulotki, plakaty. • Wypracowane materiały logopedyczne oraz prozdrowotne zamieszczone na stronie Ośrodka. 4. Prowadzenie koła zainteresowań. • Prowadzenie zajęć koła logorytmicznego dla uczniów, działającego w oparciu o opracowany plan pracy koła. Rok szkolny 2021/ 2022 • Plan pracy koła. • Sprawozdania z przebiegu pracy koła. • Dziennik zajęć koła. • Dokumentacja fotograficzna. 5. Motywowanie i wspieranie uczniów w rozwoju. Organizacja konkursów. • Organizowanie konkursów logopedycznych oraz prozdrowotnych wewnątrzszkolnych i ogólnopolskich. • Ogólnopolski konkurs logopedyczny „Dmuchajki z wyobraźnią”. • Konkursy szkolne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym Szkoły Podstawowej Specjalnej Nr 1: • „Kalambury logopedyczne” • „Quizu wiedzy o zdrowym stylu życia”. • „Konkurs na najładniejszą puszkę” oraz „Konkurs na najcięższą puszkę”. W trakcie stażu, zgodnie z kalendarzem imprez. • Scenariusze. • Podziękowania. • Dyplomy. • Dokumentacja fotograficzna. • Notatki na stronie internetowej Ośrodka. IV § 7 ust. 3 pkt 4 Realizację co najmniej dwóch z następujących zadań: a) Opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 1. Opracowanie i wdrażanie Indywidualnych programów terapii logopedycznej. • Opracowanie diagnoz logopedycznych/ neurologopedycznych oraz wielospecjalistycznych ocen poziomu funkcjonowania uczniów. • Opracowanie Programów terapii logopedycznej uwzględniających potrzeby i możliwości uczniów. • Dokonywanie ewaluacji programów. Cały okres stażu. • Programy terapii logopedycznej. • Diagnozy logopedyczne/ neurologopedyczne. • Wielospecjalistyczne oceny poziomu funkcjonowania ucznia. 2. Opracowanie i wdrażanie autorskiego Programu terapii logopedycznej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. • Opracowanie autorskiego narzędzia do diagnozy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. • Opracowanie autorskiego Programu terapii logopedycznej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Październik 2020/ czerwiec 2023 • Program terapii logopedycznej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. • Autorskie narzędzie do diagnozy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. 3. Opracowanie i wdrażanie autorskiego programu działań. • Rozpoznanie potrzeb i możliwości uczniów. • Opracowanie i realizacja programu działań „Arteterapia wsparciem dla komunikacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym”. • Opracowanie narzędzia do ewaluacji programu. Wrzesień 2021/ czerwiec 2022 Styczeń/ czerwiec 2022 • Programu działań „Arteterapia wsparciem dla komunikacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym”. • Narzędzie do ewaluacji programu. • Dokumentacja fotograficzna. V § 8 ust. 3 pkt 4 b) Wykonywanie zadań opiekuna stażu, opiekuna praktyk pedagogicznych, nauczyciela-doradcy metodycznego, przewodniczącego zespołu nauczycieli, koordynatora wolontariatu, koordynatora projektu, kuratora społecznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także nauczyciela-konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej, 1. Wykonywanie zadań przewodniczącego zespołu nauczycieli. • Koordynowanie pracą zespołu przedmiotowego logopedów. • Opracowanie planu pracy zespołu. • Organizowanie wsparcia merytorycznego w grupie. • Pośredniczenie między grupą, a dyrektorem oraz między grupą, a wychowawcami. • Ustalanie terminów spotkań i organizowanie WDN. • Realizacja działań wynikających z planu pracy. • Sporządzanie protokołów ze spotkań zespołu oraz sprawozdań z działalności. Okres stażu. W roku szkolnym, w czasie przydzielenia funkcji przewodniczącego zespołu przedmiotowego. • Dokumentacja związana z funkcjonowaniem zespołu przedmiotowego logopedów. 2. Wykonywanie zadań opiekuna praktyk pedagogicznych. • Realizacja zadań wynikających z wymogów praktyki. • Prowadzenie i omawianie zajęć obserwowanych przez praktykanta. • Obserwowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez praktykanta. Okres stażu. W roku szkolnym, w czasie przydzielenia funkcji opiekuna praktyk. • Dzienniczek praktyk. • Arkusz obserwacji zajęć. • Scenariusze zajęć. Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2018 poz. 1574 z późn. zm.); • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. nr 97, poz. 674 z późn. zm.). ZATWIERDZONO DO REALIZACJI …………………………………………………………….. …………………………………………………………… (miejscowość, data) (podpis i pieczęć Dyrektora) Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |