![]() |
![]() |
Katalog Alicja Choynacka-Sańka, 2021-02-11 Szczecin Plastyka, Różne Innowacja pedagogiczna Malowane muzykąINNOWACJA PEDAGOGICZNA organizacyjno-metodyczna Imię i nazwisko autora: Alicja Choynacka-Sańka Temat innowacji: Malowane muzyką Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa w Mielęcinie Autor: Alicja Choynacka-Sańka Temat: Malowane muzyką Przedmiot: Plastyka Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna Data wprowadzenia: 15.10.2020 r. Data zakończenia: 25.06.2021 r. Zakres innowacji: Adresatami innowacji są uczniowie klasy 4, 5, 6 i 7. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2020/2021 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej. Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei obcowania z muzyką klasyczną z wykorzystaniem muzyki „na żywo”. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do słuchania muzyki wysokiej. Motywacja wprowadzenia innowacji: Innowacja „Malowane muzyką” jest moją odpowiedzią na małe zainteresowanie młodzieży muzyką wysoką a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla drugiego etapu edukacyjnego. Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole podstawowej i gimnazjum zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje słuchania muzyki granej „na żywo” . Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba obcowania uczniów z muzyką graną przez nauczyciela na instrumencie, nie odtwarzanej przez sprzęt audio. Opis innowacji: I. Wstęp PO CO INNOWACJA W TEJ SZKOLE? Uczniowie mają bardzo ograniczony dostęp do słuchania muzyki „na żywo”. Szkoła w większości przypadków może być jednym z niewielu źródeł możliwości obcowania z muzyką wykonywaną na instrumencie muzycznym. Również zainteresowanie młodzieży muzyką wysoką jest znikome, ponieważ nie są przyzwyczajeni i nauczeni jej słuchania. II. Założenia ogólne 1.Innowacja skierowana jest do uczniów klasy 4, 5, 6 i 7. 2.Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach: - wykorzystanie pianina jako instrumentu głównego - zapoznanie uczniów z popularnymi utworami muzyki klasycznej - wdrożenie pracy metodą audycji przy pracy plastycznej III. Cele innowacji Cel główny: - poprawa znajomości muzyki klasycznej u uczniów - kształcenie umiejętności słuchania muzyki klasycznej Cele szczegółowe: - zachęcanie do słuchania muzyki klasycznej we własnym zakresie - kształtowanie u uczniów przyjemności z odbioru muzyki klasycznej - przygotowanie uczniów do odbioru muzyki wysokiej w życiu dorosłym - rozładowanie stresu przy pomocy wykonywania pracy plastycznej połączonej z audycją muzyczną - korelacja przedmiotów artystycznych IV. Metody i formy Nauczyciel Alicja Choynacka-Sańka : na każdej lekcji plastyki (oprócz lekcji, które są realizowane tylko w oparciu o podręcznik, innowacja może być prowadzona tylko przy wykorzystaniu praktycznej realizacji pracy przez uczniów- rysunek, malarstwo itd. oraz lekcji prowadzonej w sali bez instrumentu ) realizuje następujące zadania: - po wyjaśnieniu zagadnień plastycznych związanych z tematem lekcji i podjęciem pracy plastycznej przez uczniów, nauczyciel podaję tytuł i kompozytora utworu, który za chwilę zagra na instrumencie, w miarę możliwości należy szukać powiązań tematu pracy plastycznej z granym utworem np. jeśli uczniowie tworzą pracę związaną z wiosną, można zaprezentować główny temat melodii Wiosny A. Vivaldiego lub jeśli poznają epokę romantyzmu w malarstwie należy nawiązać do romantyzmu w muzyce grając np. utwór Chopina lub Schumanna - podczas samodzielnie wykonywanego zadania plastycznego przez uczniów, nauczyciel gra omówiony wcześniej utwór (utwory) na pianinie, nie powinno to trwać dłużej niż 5-7 minut, aby po chwili samodzielnej pracy uczniów nauczyciel mógł znów skontrolować podstęp pracy plastycznej Uczeń : - wykonuje pracę plastyczną przy akompaniamencie muzyki granej przez nauczyciela V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji) Uczniowie: Wykorzystują możliwości jakie daje audycja muzyczna Mają możliwość częstego słuchania „żywej muzyki” Uczą się słuchać i rozumieć muzykę klasyczną VI. Tematyka zajęć Tematyka zajęć plastycznych zostaje niezmieniona, w dalszym ciągu realizowana jest pełna podstawa programowa. VII. Ewaluacja W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi: - ankietę dotyczącą przeprowadzonych zajęć - rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami, - rozmowy z rodzicami. Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły. VIII. Spodziewane efekty Rozwój muzyczny i plastyczny uczniów Zaangażowanie wszystkich uczniów na zajęciach Ukierunkowanie na sztukę w szerokim znaczeniu tego słowa Wpływ na uczniów: Wychowanie poprzez sztukę, wpływ muzyki klasycznej Wpływ na pracę szkoły: Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez stosowanie innowacyjnych działań artystycznych Rozwój uczniów i rozwój zawodowy nauczyciela Promocja szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim IX. Podsumowanie Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z odbioru muzyki granej na żywo na lekcji. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |