Katalog

Monika Radzikowska, 2021-02-11
Wiśniew

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Badamy powietrze

- n +

Poznajemy powietrze - scenariusz zajęć w ramach innowacji
„Centrum Nauki Kopernik w świetlicy”

Temat zajęć: Poznajemy powietrze
Cele główne:
• Rozbudzanie zainteresowań dzieci otaczającym nas światem.
• Poznawanie niektórych właściwości powietrza za pomocą doświadczeń i obserwacji.
• Uświadomienie dzieciom faktu istnienia wokół nas powietrza jako składnika życia
• Kształtowanie postaw badawczych oraz umiejętności wyciągania wniosków
• Rozwijanie funkcji informacyjnej języka ( wyjaśnianie, formułowanie wniosków) ekspresyjnej ( wytwarzanie pomysłów )

Cele operacyjne: dziecko
• Zna znaczenie powietrza dla życia na Ziemi;
• Rozbudza swoje zainteresowania poprzez doświadczenia;
• Wypowiada się całymi zdaniami wyrażając swoje spostrzeżenia na temat właściwości powietrza
• Wyciąga logiczne wnioski z przeprowadzonych doświadczeń
• Tworzy atrybuty określające powietrze
• Rozumie , iż powietrze jest niezbędne do życia
Metody i formy:
Metody:
czynna, słowna, oglądowa
Forma: zajęcia grupowe, indywidualne, zbiorowe z całą grupą.

Środki dydaktyczne:
Butelka z wodą, kubeczki, słomki, litrowa butelka, rękawiczek, plaster, litrowe butelki, wachlarz duży, wachlarzyki papierowe, piórka, muzyka - muzyka https://www.youtube.com/watch?v=uOIHHMnI_Ig, pudełeczka po Kinder jajku, kawa, cytryna, ocet, balony, balony, szpilka, flet, harmonijka, świeczki, zapałki, słoiki, chusta animacyjna,


Przebieg:
Nauczyciel zaprasza dzieci do LABORATORIUM
- Kto z Was wie co to jest laboratorium? …..
– A co będziemy badać? Posłuchajcie zagadki, która będzie odpowiedzią na to pytanie.
Jest wszędzie wokół nas, możemy to poczuć ale nie możemy tego zobaczyć? (Powietrze)
Tak powietrze. Będziemy dzisiaj przeprowadzać badania i odpowiadać na pytania dotyczące powietrza, pytania i zadania ukryły się w kolejno oznaczonych pudełkach (dzieci wybierają kolejne pudełka, wyjmują ich zawartość i odczytują treść pytania/zadania do badania)
• 1. Czy ludzie potrzebują powietrza?
Dzieci zatykają nos, zamykają usta i sprawdzają, jak długo mogą wytrzymać. Nauczyciel recytuje rymowankę „Oddychanie, oddychanie bardzo ważne to zadanie”
Wniosek: Człowiek potrzebuje powietrza, musi oddychać aby żyć.
• 2. Czy można zobaczyć powietrze?
Dzieci otrzymują słomkę i kubek z wodą. Robią głęboki wdech a następnie wydech przez słomkę zanurzoną w szklance z wodą. Wszyscy obserwują co dzieje się z wodą przy wydechu i co się z niej wydobywa.
Wybrane dzieci próbują zgnieść zakręconą butelkę, następnie odkręconą.
Próby odpowiedzi dlaczego zakręcona butelka nie dała się tak łatwo zgnieść. Następnie chętne dziecko zanurza butelkę w misce z wodą z butelki wydobywają się pęcherze powietrza
Wniosek: Przez słomkę oraz z butelki wydobywały się pęcherzyki powietrza. Butelka nie dała się zgnieść ponieważ było w niej powietrze.
• 3. Gdzie ukrywa się powietrze, gdzie ono jest?
Chętne dzieci próbują nadmuchać rękawiczkę nałożoną szczelnie na butelkę. Rękawiczkę udaje się nadmuchać po zrobieniu dziurki w butelce którą ucieka powietrze.
Wniosek: Powietrze jest wszędzie, w każdym zakamarku i zakątku Ziemi mimo, że go nie widać.
• 4 . Zabawa Piórka na wietrze.
Ćwiczenia oddechowe Dzieci spacerują po sali i dmuchają na swoje piórko tak, żeby najdłużej utrzymało się w powietrzu (muzyka -https://www.youtube.com/watch?v=uOIHHMnI_Ig
Wniosek: Piórka unoszą się gdy działa na nie wydychane powietrze>
• 5. Czy powietrze możemy poczuć?
Powiedzcie co czujecie, kiedy na dworze są upały? Jak możemy sobie wówczas pomóc? Dzieci otrzymują papierowe wachlarzyki i poruszają nimi energicznie.
Wniosek: Szybko poruszany wachlarz wprawia powietrze w ruch dlatego możemy je poczuć.
• 6. Jak pachnie powietrze?
Przygotowane pudełeczka po Kinder jajku. Chętne dzieci wąchają pudełeczka po czym stwierdzają, że nie mają one zapachu. Następnie nauczyciel po kolei otwiera pudełeczka i dzieci próbują nazwać zapachy (ocet, cytryna, kawa, ryba) Dzieci czują teraz unoszące się z ich wnętrz zapachy.
Wniosek: Powietrze nie pachnie ale przenosi zapachy.
• 7. Czy powietrze słychać?
Dzieci próbują nadmuchać balon. Następnie n-lka pyta dzieci: Co znajduje się w balonie ? Dzieci udzielają odpowiedzi.
Posłuchajmy co słychać kiedy złapane powietrze ucieka. Przekuwamy 2 balony. Jeden mocno napompowany, drugi lekko. Wiatr potrafi być muzykantem – chętne dzieci dmuchają w różne instrumenty np. flet, harmonijka ustna, grzebień Dzieci otrzymują torebkę śniadaniową i próbują ją nadmuchać i strzelić.
Wniosek: Powietrze ucieka z wielkim hukiem lub powoli z lekkim sykiem.
• 8. Czy ogień potrzebuje powietrza aby płonąć?
Nauczyciel zapala dwie świeczki, jedną zakrywa słoiczkiem i prosi aby dzieci obserwowały obie świeczki. Zaobserwowanie, że świeczka pod słoikiem zgasła.
Wniosek: ogień pali się tylko wtedy, kiedy ma dostęp do powietrza, do tlenu, który jest składnikiem powietrza.
• 9. Zabawa ruchowa ze śpiewem "Balon rośnie" (wykorzystaniem chusty animacyjnej)

• 10.Czy możemy malować powietrzem?
Praca popołudniowa. Wykonanie pracy plastycznej przez zabawy plamą. Dzieci tworzą obraz , rozdmuchują przez rurkę naniesione na kartkę różne kolory farby plakatowej.




Monika Radzikowska
Nauczyciel świetlicy w Zespole Oświatowym w Żelkowie – Kolonii.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.