Katalog Monika Radzikowska, 2021-02-11 Wiśniew Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Badamy powietrzePoznajemy powietrze - scenariusz zajęć w ramach innowacji „Centrum Nauki Kopernik w świetlicy” Temat zajęć: Poznajemy powietrze Cele główne: • Rozbudzanie zainteresowań dzieci otaczającym nas światem. • Poznawanie niektórych właściwości powietrza za pomocą doświadczeń i obserwacji. • Uświadomienie dzieciom faktu istnienia wokół nas powietrza jako składnika życia • Kształtowanie postaw badawczych oraz umiejętności wyciągania wniosków • Rozwijanie funkcji informacyjnej języka ( wyjaśnianie, formułowanie wniosków) ekspresyjnej ( wytwarzanie pomysłów ) Cele operacyjne: dziecko • Zna znaczenie powietrza dla życia na Ziemi; • Rozbudza swoje zainteresowania poprzez doświadczenia; • Wypowiada się całymi zdaniami wyrażając swoje spostrzeżenia na temat właściwości powietrza • Wyciąga logiczne wnioski z przeprowadzonych doświadczeń • Tworzy atrybuty określające powietrze • Rozumie , iż powietrze jest niezbędne do życia Metody i formy: Metody: czynna, słowna, oglądowa Forma: zajęcia grupowe, indywidualne, zbiorowe z całą grupą. Środki dydaktyczne: Butelka z wodą, kubeczki, słomki, litrowa butelka, rękawiczek, plaster, litrowe butelki, wachlarz duży, wachlarzyki papierowe, piórka, muzyka - muzyka https://www.youtube.com/watch?v=uOIHHMnI_Ig, pudełeczka po Kinder jajku, kawa, cytryna, ocet, balony, balony, szpilka, flet, harmonijka, świeczki, zapałki, słoiki, chusta animacyjna, Przebieg: Nauczyciel zaprasza dzieci do LABORATORIUM - Kto z Was wie co to jest laboratorium? ….. – A co będziemy badać? Posłuchajcie zagadki, która będzie odpowiedzią na to pytanie. Jest wszędzie wokół nas, możemy to poczuć ale nie możemy tego zobaczyć? (Powietrze) Tak powietrze. Będziemy dzisiaj przeprowadzać badania i odpowiadać na pytania dotyczące powietrza, pytania i zadania ukryły się w kolejno oznaczonych pudełkach (dzieci wybierają kolejne pudełka, wyjmują ich zawartość i odczytują treść pytania/zadania do badania) • 1. Czy ludzie potrzebują powietrza? Dzieci zatykają nos, zamykają usta i sprawdzają, jak długo mogą wytrzymać. Nauczyciel recytuje rymowankę „Oddychanie, oddychanie bardzo ważne to zadanie” Wniosek: Człowiek potrzebuje powietrza, musi oddychać aby żyć. • 2. Czy można zobaczyć powietrze? Dzieci otrzymują słomkę i kubek z wodą. Robią głęboki wdech a następnie wydech przez słomkę zanurzoną w szklance z wodą. Wszyscy obserwują co dzieje się z wodą przy wydechu i co się z niej wydobywa. Wybrane dzieci próbują zgnieść zakręconą butelkę, następnie odkręconą. Próby odpowiedzi dlaczego zakręcona butelka nie dała się tak łatwo zgnieść. Następnie chętne dziecko zanurza butelkę w misce z wodą z butelki wydobywają się pęcherze powietrza Wniosek: Przez słomkę oraz z butelki wydobywały się pęcherzyki powietrza. Butelka nie dała się zgnieść ponieważ było w niej powietrze. • 3. Gdzie ukrywa się powietrze, gdzie ono jest? Chętne dzieci próbują nadmuchać rękawiczkę nałożoną szczelnie na butelkę. Rękawiczkę udaje się nadmuchać po zrobieniu dziurki w butelce którą ucieka powietrze. Wniosek: Powietrze jest wszędzie, w każdym zakamarku i zakątku Ziemi mimo, że go nie widać. • 4 . Zabawa Piórka na wietrze. Ćwiczenia oddechowe Dzieci spacerują po sali i dmuchają na swoje piórko tak, żeby najdłużej utrzymało się w powietrzu (muzyka -https://www.youtube.com/watch?v=uOIHHMnI_Ig Wniosek: Piórka unoszą się gdy działa na nie wydychane powietrze> • 5. Czy powietrze możemy poczuć? Powiedzcie co czujecie, kiedy na dworze są upały? Jak możemy sobie wówczas pomóc? Dzieci otrzymują papierowe wachlarzyki i poruszają nimi energicznie. Wniosek: Szybko poruszany wachlarz wprawia powietrze w ruch dlatego możemy je poczuć. • 6. Jak pachnie powietrze? Przygotowane pudełeczka po Kinder jajku. Chętne dzieci wąchają pudełeczka po czym stwierdzają, że nie mają one zapachu. Następnie nauczyciel po kolei otwiera pudełeczka i dzieci próbują nazwać zapachy (ocet, cytryna, kawa, ryba) Dzieci czują teraz unoszące się z ich wnętrz zapachy. Wniosek: Powietrze nie pachnie ale przenosi zapachy. • 7. Czy powietrze słychać? Dzieci próbują nadmuchać balon. Następnie n-lka pyta dzieci: Co znajduje się w balonie ? Dzieci udzielają odpowiedzi. Posłuchajmy co słychać kiedy złapane powietrze ucieka. Przekuwamy 2 balony. Jeden mocno napompowany, drugi lekko. Wiatr potrafi być muzykantem – chętne dzieci dmuchają w różne instrumenty np. flet, harmonijka ustna, grzebień Dzieci otrzymują torebkę śniadaniową i próbują ją nadmuchać i strzelić. Wniosek: Powietrze ucieka z wielkim hukiem lub powoli z lekkim sykiem. • 8. Czy ogień potrzebuje powietrza aby płonąć? Nauczyciel zapala dwie świeczki, jedną zakrywa słoiczkiem i prosi aby dzieci obserwowały obie świeczki. Zaobserwowanie, że świeczka pod słoikiem zgasła. Wniosek: ogień pali się tylko wtedy, kiedy ma dostęp do powietrza, do tlenu, który jest składnikiem powietrza. • 9. Zabawa ruchowa ze śpiewem "Balon rośnie" (wykorzystaniem chusty animacyjnej) • 10.Czy możemy malować powietrzem? Praca popołudniowa. Wykonanie pracy plastycznej przez zabawy plamą. Dzieci tworzą obraz , rozdmuchują przez rurkę naniesione na kartkę różne kolory farby plakatowej. Monika Radzikowska Nauczyciel świetlicy w Zespole Oświatowym w Żelkowie – Kolonii. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |