Katalog

Dorota Bukowska, 2021-02-19
Nowe Skalmierzyce

Ogólne, Scenariusze

,,O wiośnie i Wielkanocy’’- scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w klasach IV-VIII

- n +

,,O wiośnie i Wielkanocy’’- scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w klasach IV-VIII
Opracowała: Dorota Bukowska
Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów w Nowych Skalmierzycach

Cele zajęć:
- ćwiczenia w poprawnym pisaniu poprzez wzrokowe zapamiętywanie wyrazów z trudnościami ortograficznymi, ich przepisywanie z pamięci;
- ćwiczenia ortograficzne dotyczące pisowni rz i ż;
- doskonalenie techniki czytania i rozumienia tekstu poprzez systematyczne treningi;
- ćwiczenia sprawdzające umiejętność układania wyrazów według alfabetu;
- ćwiczenia mające na celu rozwój pamięci i logicznego myślenia poprzez dopisywanie pytań przypadków do podanej odmiany.

KARTA PRACY
1.Przepisz wyrazy z rz i ż.
,,W marcu jak w garncu’’
Marzec to dziwny miesiąc. Ludzie i zwierzęta myślą już o wiośnie. On jednak nie może pożegnać się z zimą. Zachmurzy się i sypnie śniegiem. Powieje zimnym wietrzykiem. Ściśnie przymrozkiem. Potem nagle rozpogodzi się. Ogrzeje ziemię słonkiem. Pozwoli zakwitnąć przebiśniegom i śnieżyczkom. Zimę odeśle na lodowej krze do morza.
D. Krzyżak, E. Polański, R. Starz, D. Zarębska, ,,Ortografia i interpunkcja w klasach IV-VIII’’
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. Wpisz rz lub ż w lukoteksty.
,,Nareszcie wiosna’’
P…yszła upragniona wiosna. Zakwitły p…ylaszczki, śnie…yczki i zawilce. D…ewa i k…ewy pokryły się świe…ymi listkami. P…yleciały pierwsze ptaki. Pracowite p….czoły krą…ą ju… nad obszernym polem …epaku. Na polnych drogach i bezdro…ach pojawili się amato…y wiosennych p…echadzek. Bez …alu ….egnają zimę. Z radością oddychają świe…ym powiet…em. Ich pierwsze wiosenne wra…enia są wspaniałe.
D. Krzyżak, E. Polański, R. Starz, D. Zarębska, ,,Ortografia i interpunkcja w klasach IV-VIII’’

3. Przeczytaj tekst, a następnie odpowiedz na trzy pytania.
NIEDZIELA PALMOWA
Jest wstępem do Wielkiego Tygodnia. Wprowadza ludzi w atmosferę wydarzeń bezpośrednio poprzedzających śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa. Tego dnia wierni uczestniczą we mszy, podczas której ksiądz święci palmy- symbol odradzającego się życia.

WIELKI TYDZIEŃ
Był czasem porządkowania nie tylko domów, ale i własnego wnętrza poprzez liczne posty i umartwienia. Podczas wielkotygodniowych nabożeństw wierni Kościoła katolickiego rozpamiętywali wydarzenia z ostatnich dni życia Chrystusa. Tak dzieje się do dziś.

TRIDUUM PASCHALNE
Podczas Wielkiego Tygodnia kościół staje się domem żałoby, w którym panuje cisza i ciemność: w Wielką Środę gasi się świece na ołtarzu, a w Wielki Czwartek klekotanie kołatek zastępuje głos dzwonów. Nadchodzi dzień Męki Pańskiej. Według Ewangelii, Jezus został ukrzyżowany na skalistym wzgórzu koło Jerozolimy, zwanym Miejscem Czaszki. W języku aramejskim nazwa ta brzmi Golgota, a jej łacińskim odpowiednikiem jest calvaria. Od XV wieku wznoszono w Europie tzw. kalwarie symbolizujące miejsce, gdzie dokonała się męka Syna Bożego. W Polsce pierwszą z nich była Kalwaria Zebrzydowska koło Lanckorony, ufundowana w XVII wieku przez Mikołaja Zebrzydowskiego. Inne polskie kalwarie to m. in. Góra Kalwaria pod Warszawą. Wierni pielgrzymują do nich przez cały rok, lecz największe tłumy pątników uczestniczą w misterium Męki Pańskiej.

WIELKANOC
To najradośniejsze święto w kościelnym roku liturgicznym. W niedzielę wielkanocną dzwony kościelne brzmią w szczególny sposób, oznajmiając zmartwychwstanie Chrystusa.
R. Hryń-Kuśmierek, Z. Śliwa, ,,Encyklopedia tradycji polskich’’

1.Czego symbolem są palmy?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2. Jak nazywa się skaliste wzgórze koło Jerozolimy, gdzie ukrzyżowano Jezusa?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3. Jak nazywa się pierwsza kalwaria wybudowana w Polsce?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

4.Ułóż podane wyrazy według alfabetu:
Wielkanoc, palmy, święconka, jajka, zając, pisanki, babka, baranek, śmigus.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Dopisz pytania przypadków:
Mianownik (…………………………………) Wielkanoc
Dopełniacz (………………………………) Wielkanocy albo Wielkiejnocy
Celownik (……………………………………) Wielkanocy albo Wielkiejnocy
Biernik (………………………………………) Wielkanoc rzad. Wielkąnoc
Narzędnik (…………………………………) Wielkanocą, rzad. Wielkąnocą
Miejscownik (………………………………) Wielkanocy albo Wielkiejnocy
Wielki słownik poprawnej polszczyzny pod red. A. Markowskiego.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.