Katalog Elżbieta Rajs, 2021-03-02 Warszawa Pedagogika, Program nauczania Program zajęć rewalidacyjnych usprawniających ruchowoProgram zajęć rewalidacyjnych indywidualnych- usprawnianie ruchowe Program opracowany na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania uczennicy. Głównym celem oddziaływań rewalidacyjnych jest rozwój i aktywizowanie wszystkich właściwości psychofizycznych uczennicy oraz usprawnianie sfer w których rozpoznano trudności rozwojowe. Cele szczegółowe 1.Poprawa ogólnej sprawności motorycznej: - wzmocnienie siły mięśniowej, - eliminowanie ograniczeń w stawach, - dostarczanie prawidłowych wzorców psychomotorycznych w tym budowanie i uzyskanie wzorca prawidłowej postawy i prawidłowego przenoszenia ciężaru ciała, - stymulacja koordynacji wzrokowo- ruchowej, wzrokowo- słuchowej oraz wzrokowo- ruchowo- czuciowej, 2.Usprawnianie motoryki małej i koordynacji ruchów: - ćwiczenie grafomotoryki i ruchów precyzyjnych, 3.Doskonalenie umiejętności określania relacji przestrzennych. 4.Korygowanie postawy ciała: - ćwiczenia wzmacniające mięśnie kręgosłupa 5.Doskonalenie funkcji życiowych oraz psychomotorycznych: - poprawa krążenia, - zwiększenie pojemności życiowej płuc. 6.Umacnianie wiary we własne możliwości. Metody: - metoda samodzielnych doświadczeń, - metoda zadań stawianych do wykonania, - metoda nauczania pojedynczych ćwiczeń ruchowych, - metoda nauczania ćwiczeń ruchowych w zależności od charakteru i rodzaju postrzegania zmysłowego, - metoda instrumentalna (pozytywne wzmacnianie - nagradzanie, wyróżnianie poprawnych form zachowania i osiągnięć). Forma – indywidualna Czas realizacji- rok szklony 2020/2021 Realizowane treści z podziałem na godziny: - Poprawa ogólnej sprawności motorycznej- 7 h - Usprawnianie motoryki małej i koordynacji ruchów- 6 h - Doskonalenie umiejętności określania relacji przestrzennych- 6 h - Korygowanie postawy ciała- 6 h - Doskonalenie funkcji życiowych oraz psychomotorycznych uczennicy- 7 h - Umacnianie wiary we własne możliwości.- 4h Przewidywane efekty: Po realizacji zadań wynikających z programu uczennica powinna: -przyjąć prawidłową postawę w wyznaczonej pozycji, -wykazywać lepszą percepcję wzrokową i słuchową, -wykazywać się zwiększonym poziomem sprawności manualnej, -poprawić swoją równowagę, oraz postawę ciała, -poprawić integrację wzrokowo-słuchowo-dotykowo-kinestetyczno-ruchową, - nastąpi poprawa funkcji życiowych oraz psychomotorycznych uczennicy, - zwiększy się sprawność i wydolność fizyczna dziewczynki, zakres jej ruchomości w stawach i wzmocnienie siły mięśniowej, - zwiększy się poczucie własnej wartości uczennicy. Ewaluacja programu Powyższy Program przedstawia wiele sfer pracy z uczennicą. Ewaluacji poddane będą różne formy i metody oraz ich skuteczność w realizacji zamierzonych celów. Przedmiotem ewaluacji należy uczynić zmiany w zachowaniu i postawie dziewczynki, a także wyrównania dysfunkcji rozwojowych. W tym celu wykorzystana będzie ocena zachowania Sabiny w różnych sytuacjach jak i obserwacja kliniczna dostosowana do indywidualnych potrzeb uczennicy. W przypadku wcześniejszego opanowania danych umiejętności przez dziecko możliwe będzie wprowadzanie nowych zadań w procesie rewalidacyjnym. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |