AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Kapela, 2021-03-12
Raciąż

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć z edukacji matematycznej w klasie III z elementami oceniania kształtującego.

- n +

Scenariusz zajęć z edukacji matematycznej w klasie III z elementami

oceniania kształtującego



Temat: Utrwalenie mnożenia i dzielenia w zakresie 100 w zabawach i grach dydaktycznych.

Powiązanie z wcześniejsza wiedzą: n-l przypomina, że z umiejętnością mnożenia

i dzielenia w zakresie 100 spotkali się już na wcześniejszych lekcjach.

Cele lekcji ( uczeń):

- dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli w zakresie 100;

- rozwiązuje zadania tekstowe;

- bierze udział w zabawach i grach dydaktycznych;

- potrafi współpracować w grupie, w parze.

Cele sformułowane w języku ucznia:

- potrafisz dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić w zakresie 100;

- rozwiązujesz zadania tekstowe;

- bierzesz udział w zabawach i grach dydaktycznych;

- potrafisz współpracować w parze, w grupie.

Metody: zabawowa, gra dydaktyczna, problemowa, praktycznego działania.

Formy pracy: praca indywidualna, zbiorowa, grupowa, zróżnicowana, jednolita.

Środki dydaktyczne: karty Grabowskiego, kartoniki- ,,światła”, karteczki z liczbami, karta pracy do sprawdzenia umiejętności: dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia, karty samooceny dla uczniów.

Pytanie kluczowe: Czy znacie sytuacje życiowe, gdzie można wykorzystać znajomość tabliczki mnożenia? Podajcie przykłady.

NACOBEZU:

Poprawnie dodajesz, odejmujesz, mnożysz i dzielisz w zakresie 100.

Prawidłowo zapisujesz działania i rozwiązujesz zadania tekstowe.

Przebieg zajęć:

1. Podanie tematu, celów i nacobezu. Przypomnienie, że dzieci się nie zgłaszają do odpowiedzi.

2. Rachunek pamięciowy: N- l podaje przykłady na mnożenie i dzielenie w zakresie 100, a dzieci pokazują nauczycielowi poprawne wyniki na kartkach podnosząc je do góry.

3. N- l ustala z dziećmi, że w dalszej części zajęć będą grać w dwóch drużynach: drużyna chłopców i dziewczynek. Dzieci siedzą w ławkach chłopiec z dziewczynką.

- Gra w ,,Kółko i krzyżyk". Dzieci na ławkach mają przygotowane kartki. Wygrywa ten z graczy, któremu uda się stworzyć linię z trzech wpisanych przez siebie iloczynów. Dzieci ustalają cyfrę przez, którą będą się dzieliły zapisywane na zmianę iloczyny. Każda para gra dwukrotnie.

- Zabawa z łapkami na muchy. N- l zapisuje kilka iloczynów na tablicy, a następnie wypowiada do nich działania. Zadaniem dzieci ( chłopca i dziewczynki) jest podanie poprawnego wyniku, poprzez uderzenie łapką właściwego iloczynu. Wygrywa dziecko, które zrobi to jako pierwsze.

-Zabawy kartami Grabowskiego:

∙ na ławce n-l wykłada kolejno karty i wypowiada słowa: ,,Liczba podzielna przez, np.: ,,2”- kto pierwszy ( chłopiec, czy dziewczynka) położy dłoń na karcie z liczbą podzielną przez 2 wygrywa i zabiera karty. Jeśli uczeń położył dłoń, na niewłaściwą kartę oddaje przeciwnikowi 1 kartę. Każda para dzieci gra po 2 rundy. Wygrywa drużyna, która zgromadziła większa liczbę kart.

- gra ,,Olimpijczyk”. Przed chłopcem, jak i przed dziewczynką stoją pojemniki z 12 przegródkami, w których są włożone karty z działaniami na mnożenie. Zadaniem dzieci jest dobrać i włożyć do przegródki właściwe wyniki- iloczyny. Wygrywa osoba, która zrobiła to jako pierwsza.

4. Wykonanie dwóch zadań (mnożenie i dzielenie w zakresie 100 ) z aplikacji LearningApps na tablicy interaktywnej. Zadania umieszczone są pod linkami:

https://learningapps.org/display?v=pqx4twumj21

https://learningapps.org/display?v=pszxo4t5t21

Zapisywanie punktów odpowiedniej drużynie. Podsumowanie rywalizacji między dziećmi.

5. Przerwa śródlekcyjna – zaśpiewanie rymowanki (rymowanka pochodzi ze strony:

https://sukcesdziecka.pl/blog/tabliczka-mnozenia-na-wesolo-czyli-jak-pomoc-dzieciom-w-nauce/

,, Śpiewaj ze mną dziś bez trwogi

o dziewiątce pieśń, mój drogi.

Dziewięć (9) trójek (3) razem zbierzmy

to dwadzieścia siedem (27)- wierz mi.

Dziewięć (9) czwórek (4) i w wyniku

masz trzydzieści sześć (36) chłopczyku.

Dziewięć (9) razy pięć (5) o rany,

to czterdzieści pięć (45) bez plamy!

Na pięćdziesiąt cztery (54) miły

dziewięć (9) razy (6) tu wylicz.

Gdy dziewiątek (9) siedem (7) składasz,

to sześćdziesiąt trzy (63) posiadasz.

Dziewięć (9) pomnóż poprzez osiem (8)

siedemdziesiąt dwa (72) młokosie!

Zbierz dziewiątek (9) dziewięć (9) razem

-osiemdziesiąt jeden (81) wskażesz.

Szkoda czasu na gadanie,

Rozpocznijmy odliczanie.|”



6. Uzupełnianie kart pracy. Dzieci korzystają z kart ,,światełek". Nauczyciel podchodzi do uczniów i wyjaśnia zadania. które sprawiają im trudność.



KARTA PRACY

.....................................................................................

Zad. 1

Mama zrobiła zakupy przed wyjazdem nad morze. Kupiła krem przeciwsłoneczny

za 8 zł oraz czapkę z daszkiem, która kosztowała 3 razy więcej.

Za okulary przeciwsłoneczne mama zapłaciła o 4 zł więcej niż za czapkę z daszkiem.

* Ile mama zapłaciła za czapkę z daszkiem?

Obliczenia:.................................................................

Odp. ...............................................................................................................................

* Ile mama zapłaciła za okulary przeciwsłoneczne?

Obliczenia:...............................................................

Odp. ................................................................................................................................

* Ile mama zapłaciła za wszystkie zakupy razem?

Obliczenia:............................................................

Odp. .........................................................

Zad. 3

Dziadek kupił na grilla 2 zgrzewki soku. W każdej zgrzewce jest 8 półlitrowych butelek. Ile dziadek kupił butelek soku? Ile to litrów?

Obliczenia:.............................................

Odp....................................................

Zad. 4

Odległość z Raciąża do Warszawy wynosi 100 km. Z Raciąża do Gdyni jest 3 razy dalej. Ile km dzieli Raciąż od Gdyni?

Obliczenia:..............................................

Odp. .............................................


7. Zadanie pytania kluczowego. Losowanie patyczków z imionami dzieci. Omówienie realizacji celów.

8. Uzupełnienie przez dzieci kart ewaluacyjnych.

.........................................................
KARTA EWALUACYJNA

Najlepiej poradziłem/łam sobie z ............................................

Muszę jeszcze utrwalić ( wybierz i podkreśl):

- mnożenie,

- dzielenie,

- rozwiązywanie zadań z treścią.

Czy zgodnie współpracowałem z rówieśnikami? ( wybierz i podkreśl) TAK NIE

Podczas zajęć podobało mi się...................................


Opracowała: Ewa Kapela

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.