AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Stratyńska, 2021-03-12
Środa Wielkopolska

Historia, Scenariusze

Scenariusz lekcji historii

- n +

1. Temat: Upadek cesarstwa rzymskiego.
Główną metodą dydaktyczną była tu gra dydaktyczna "Decyzja należy do Ciebie", zawierająca elementy debaty oksfordzkiej.
Po objaśnieniu przez nauczyciela zasad gry, dwie drużyny po troje uczniów - przygotowanych wcześniej do swoich ról "ekspertów" - zasiadło przed klasą, aby prowadzić między sobą dyskusję na temat przyczyn upadku cesarstwa rzymskiego. "Eksperci" prezentowali swoje (skrajnie odmienne) poglądy, ścierając się w sporze, czy o upadku cesarstwa rzymskiego przesądziły przyczyny zewnętrzne czy wewnętrzne. Aby wygrać spór, "eksperci" starali się przekonać do swoich racji klasę, tj. jak największą liczbę uczniów, posługując się - jako argumentami - cytatami z tekstów źródłowych, opracowań naukowych, wykorzystując do ilustracji swoich wywodów np. mapę. Przewodniczył uczeń, który miał do pomocy sekretarza czuwającego nad czasem i kolejnością wypowiedzi. Po 10 minutach dyskusja została przerwana, by klasa mogła zademonstrować swoje za i przeciw: uczniowie wybierali miejsce, które symbolizowało poparcie dla danej drużyny i tam przenosili swoje krzesła. Po kolejnych 10 minutach wznowionej dyskusji sytuacja się powtórzyła. Cykl ten trwał prawie do końca lekcji. Argumenty padające w dyskusji były zapisywane przez jednego z uczniów na tablicy - w dwóch kolumnach reprezentujących dwa stanowiska w dyskusji. Dzięki temu wszyscy na bieżąco mieli wgląd w rozwój procesu udowadniania obu tez.
Lekcja skończyła się wypracowaniem kompromisu oraz krótką dyskusją na temat losów wielkich imperiów światowych.
Głównym celem lekcji było uświadomienie uczniom, że w tej dyskusji częściową rację mają obie strony. Częściową, bo obiektywnie uznać trzeba równy wpływ zarówno czynników zewnętrznych, jak i wewnętrznych na upadek cesarstwa rzymskiego. Nadrzędnym zadaniem tej lekcji było zaś udowodnienie postawionej w końcowej fazie lekcji tezy, że nietrwałe są imperia, które nadmiernie rozszerzyły swoje terytoria i nie umiały skutecznie nimi zarządzać.
Uzyskanym efektem lekcji było zrealizowanie przyjętych wcześniej celów i zadań, duże zaangażowanie (doskonałe przygotowanie się) "ekspertów" i pozostałych uczniów klasy. Reakcje klasy były spontaniczne, udział w dyskusji brali udział nawet mało dotąd aktywnie członkowie zespołu klasowego. Podczas lekcji uczniowie kształcili umiejętności uniwersalne, jakich współczesność wymaga od światłego, ogólnie wykształconego człowieka. Są to:
- praktyczne wykorzystywanie posiadanej wiedzy;
- sprawne posługiwanie się językiem (mową);
- precyzyjne, jasne i konkretne formułowanie argumentów;
- śmiałość i swoboda w wystąpieniach publicznych;
- wykorzystywanie sprawdzonych metod i technik negocjacyjnych.
Lekcja była dynamiczna, angażująca wszystkich uczniów, efektywna. Była satysfakcjonująca zarówno dla nauczyciela, jak i dla uczniów.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.