AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Stratyńska, 2021-03-12
Środa Wielkopolska

Historia, Scenariusze

Scenariusz lekcji historii

- n +

2. Feudalizm w średniowiecznej Europie.
Głównymi metodami dydaktycznymi tu zastosowanymi były: wykład, rozmowa nauczająca, drama, dyskusja.
Na początku lekcji dokonano przypomnienia wiadomości o organizacji państwa Karola Wielkiego. Następnie nauczyciel wygłosił krótki wykład na temat funkcjonowania systemu feudalnego w średniowiecznej Europie, po czym nastąpiły ćwiczenia dramowe.
W pierwszej scence dwaj wybrani uczniowie pełnili funkcje "seniora" i "wasala" (otrzymali odpowiednie identyfikatory: "senior - żółty krążek, "wasal" - niebieski krążek), wchodząc w sytuację składania hołdu lennego przez wasal (klęczącego) seniorowi (siedzącemu na krześle). Z karteczek odczytali krótkie teksty (kwestie) przygotowane przez nauczyciela. W drugiej scence nastąpiła wymiana: uczeń - "senior" został "wasalem" innego już ucznia - "seniora". Tenże uczeń, występujący w podwójnej roli, miał za zadanie ukazać zależności istniejące w systemie lennym. Tego rodzaju ćwiczenie nazywa się "wejściem w rolę".
Następnie wykonano ćwiczenie zatytułowane "żywy obraz". Aby przedstawić zależności feudalne jako cały system (rozbudowaną konstrukcję) ustawiono "żywą" piramidę feudalną: na jej szczycie znalazł się król (uczeń stojący na ławce), poniżej (stojąc na krzesłach obok ławki) znaleźli się możni (inni uczniowie), czyli wasale będący równocześnie seniorami dla stojących jeszcze niżej (na podłodze, obok krzeseł) rycerzy. Najniżej, u stóp rycerzy znaleźli się (pracujący) chłopi (pochyleni uczniowie).
Kolejnym etapem lekcji była dyskusja na temat feudalizmu jako ustroju społecznego, w którym istniały zależności społeczne i gospodarcze między poszczególnymi grupami ludności. Celem tej dyskusji było sprowokowanie uczniów do krytycznej oceny tego ustroju jako opartego na systemie nierówności społecznych, zależności człowieka od człowieka, wynikającej z jego pozycji społecznej.
Następnie, w rozmowie nauczającej, analizowano zasadę feudalizmu "wasal mojego wasala nie jest moim wasalem", zwrócono uwagę na pozycję króla w społeczeństwie oraz wyprowadzano wnioski, co do przyszłych konsekwencji takiego stanu rzeczy.
Zastosowanie podczas tej lekcji ćwiczeń dramowych jako metody aktywizującej pozwoliło uczniom bez trudu przyswoić sobie nową wiedzę oraz kształcić umiejętności uniwersalne (vide: poprzednia lekcja), w tym zdolność logicznego myślenia i kulturę dyskusji, tj. panowanie nad emocjami, czyli tolerancję wobec odmiennych poglądów innych ludzi oraz poprawne posługiwanie się słowem.
Pomocami dydaktycznymi wykorzystanymi podczas tej lekcji były m.in. pomoce autorskie wykonane przeze mnie osobiście i według własnej koncepcji, tj. schemat obrazujący strukturę "włości" (własności) senioralnej, elementy plastyczne (emblematy) identyfikujące "seniora" (żółty krążek) i "wasala" (niebieski krążek). krótkie teksty - spisane na karteczkach kwestie "aktorów" wypowiadane w scence składania hołdu lennego.
Lekcja była bardzo udana. Uczniowie, bawiąc się, nauczyli się rozumieć hierarchię społeczną istniejącą w czasach feudalizmu oraz - co równie istotne - nauczyli się oceniać ten ustrój, dostrzegając zarówno pozytywne, jak i negatywne jego cechy.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.