Katalog

Iwona Kociniak, 2021-03-22
Kamieńsk

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Grecja – kraj w Europie.

- n +

Scenariusz zajęcia prowadzonego w ramach realizacji innowacji pedagogicznej pt. ” Przedszkolak odkrywa świat ”.

Grupa wiekowa: 6 latki

Prowadząca: Iwona Kociniak

Temat: Grecja – kraj w Europie.

Cele ogólne:

- poznanie kraju leżącego w Europie – Grecji,
- wzbogacenie wiadomości o stolicę, flagę i położenie w/w państwa,
- zapoznanie z literaturą: słuchanie wiersza i mitu greckiego,
- prezentacja greckich Bogów i nauka tańca „Zorba”,
- zapoznanie z kilkoma greckimi słówkami,
- poznanie dań, jakie spożywają Grecy .

Cele operacyjne:

dzieci:
- wiedzą, gdzie leży Grecja, znają jej stolicę, flagę,
- znają wierszyk i mit o Grecji,
- nazywają wybranych, greckich Bogów,
- potrafią w rytm muzyki zatańczyć tradycyjny, grecki taniec,
- posługują się kilkoma greckimi słówkami,
- znają charakterystyczne, greckie smaki.

Metody:
- słowne
- oglądowe
- aktywizujące
- praktycznego działania

Formy:
- zbiorowa
- grupowa
- indywidualna

Środki dydaktyczne:
prezentacja multimedialna o Grecji, napisy z imionami Bogów greckich, nagranie CD tańca ,, Zorba ”, teksty: wiersza o Grecji i mitu pt. ,, Nić Ariadny ”, składniki na sałatkę grecką,


Przebieg zajęcia:

1. Powitanie dzieci w języku greckim:

Kalimera – dzień dobry
Gia su – cześć

2. Prezentacja zarysu historii i geografii Grecji:

Grecja- to kraj w południowo – wschodniej części Europy, położony na krańcu Półwyspu Bałkańskiego. Przypomina swoim kształtem rękę wyciągniętą w kierunku morza. Wygląda tak, jakby chciała przygarnąć wszystkie swoje wyspy rozrzucone wokół. Ma dostęp do dwóch mórz : Morza Egejskiego na wschodzie, oraz Morza Jońskiego na zachodzie. Na obu znajduje się wiele wysp.
Klimat grecki: charakteryzuje się długim, gorącym i suchym latem oraz łagodną i wilgotną zimą. Dzieci greckie prawie nie widują śniegu.
Flaga Grecji : jest prostokątem podzielonym na dziewięć ułożonych na przemian poziomych pasów: pięć niebieskich i cztery białe. W lewym górnym rogu umieszczony jest biały krzyż na niebieskim tle.
Do dziś w wielu miejscach do transportu towarów i ludzi służą osiołki. Nie dlatego, że Grecy są zbyt biedni, by kupować samochody czy budować kolej, ale dlatego, że teren w wielu miejscach na małych wyspach jest zbyt stromy, a ścieżki zbyt wąskie, by dało się tam wjechać inaczej niż na osiołku.

3. Recytacja wiersza o Grecji:

W Atenach, greckiej stolicy.
Siedem tysięcy lat mają zaułki, ulice.
Grecja – to stary kraj, ciekawy.
Jej pradawna historia i zabytki
Przyniosły jej wieczną sławę.

4. Prezentacja bogów Greckich : Hermes, Heketa, Adonis, Afrodyta, Dionizos, Atena, Hades – nauka na pamięć ich imion.
Starożytni Grecy byli niezwykle religijni i czcili bardzo wielu bogów. Każda dziedzina życia, podobnie jak każda jaskinia, rzeka czy strumyk miały swojego boga, bożka, nimfę lub innego opiekuna spoza świata ludzi. Grecy wierzyli, że najważniejsi bogowie z potężnym Zeusem na czele zamieszkują górę Olimp. Zbiór wierzeń, legend i starych opowieści o losach greckich bogów nazywamy MITOLOGIA.
W Grecji do dziś zachowały się piękne świątynie, posągi i płaskorzeźby poświęcone postaciom z mitologii.

5 . Wysłuchanie przez dzieci wybranego mitu greckiego pt. ,, Nić Ariadny”- przeplecionego zabawą ,, Po nitce do kłębka”

6. Nauka kroków tradycyjnego tańca greckiego - ,, Zorby”

7 .Czarodziejskie słówka po Grecku :

Parakalo – proszę
Efharisto – dziękuje
Signomi – przepraszam

8. Wykonanie sałatki greckiej .

9. Degustacja sałatki .
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.