Katalog

Ilona Czarnota, 2021-03-30
Tarczyn

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem dramy dla klasy III: Pieśń o drzewie

- n +

Scenariusz zajęć dla klasy III:
Pieśń o drzewie

Czas realizacji: 2 godziny lekcyjne

Cele:
Uczeń:
- rozumie treść wiersza, określa jego nastrój,
- rozpoznaje i nazywa emocje towarzyszące drzewu w różnych porach roku,
- doświadcza empatii względem przeżyć drzewa,
wyraża swoje przeżycia, odczucia przy pomocy ruchu, tańca, mimiki,
- wzbudza w sobie kreatywność, swobodną ekspresję,
- współpracuje z innymi dziećmi w grupie.

Metody:
słowna (rozmowa), eksponująca (drama).

Formy:
zbiorowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne:
ilustracje (zdjęcia) drzew, wiersz Danuty Wawiłow „Drzewo” (załącznik nr 1), chusty w różnych kolorach, muzyka tła.


Scenariusz zajęć:

Wprowadzenie:

Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć. Pokazuje ilustracje różnych drzew w różnych porach roku. Zadaje pytania: Czy zastanawiałeś (-aś) się kiedyś, co może czuć drzewo w różnych porach roku? Czy drzewo może czuć?

Zajęcia właściwe:

1. Nauczyciel czyta dzieciom wiersz Danuty Wawiłow „Drzewo”. Prosi o zamknięcie przez nich oczu i wyobrażenie sobie sytuacji przedstawionej w wierszu. Czyta wiersz drugi raz akcentując poszczególne jego fragmenty.

2. Rozmowa z dziećmi na temat sytuacji, jakie mają miejsce w wierszu. Opowiedzenie przez dzieci jego treści, określenie nastroju, nazwanie zachodzących w nim zmian oraz ich przyczyn.

3. Czytanie fragmentów wiersza zgodnie z podziałem na poszczególne pory roku. Rozpoznawanie i nazywanie przez dzieci emocji, jakie towarzyszyły drzewu, ilustrowanie tych emocji mimiką i gestem. Przedstawianie propozycji, jak daną emocję, zachowanie można przedstawić ruchem. Wskazanie na doświadczanie przez nas różnych nastrojów w różnych porach roku, rozmowa na ten temat.

4. Wprowadzenie nauczyciela do zadania, jakim będzie wcielenie się w jednego z bohaterów wiersza i zilustrowanie jego zachowania oraz przeżyć przy pomocy mimiki, ruchu, tańca z chustami. Nauczyciel wskazuje, że nie jest to występ teatralny i, że każdy wciela się w bohatera wiersza zgodnie z tym jak czuje. Nie ma tu dobrych czy złych rozwiązań.

5. Nauczyciel przydziela uczniom poszczególne role. Jedno dziecko jest drzewem, inne jego koroną (liśćmi), ptakami, kwiatami, ulewą, wiatrem, śniegiem, narratorem. Następnie nauczyciel czyta powoli wiersz. W tle słychać muzykę. Dzieci wykorzystując chusty przedstawiają treść utworu i przeżycia bohaterów zgodnie z w własnym pomysłem. Po zakończeniu następuje zamiana ról. Czytanie wiersza może zostać powierzone jednemu z uczestników. Zamiana ról następuje tak długo dopóki uczniowie nie zdecydują o zakończeniu zadania.

6. Rozmowa podsumowująca – chętne dzieci dzielą się swoimi przeżyciami i spostrzeżeniami z innymi, w jakich rolach czuły się najlepiej i dlaczego.

Zakończenie:
Nauczyciel dziękuje wszystkim za udział w zajęciach. Akcentuje pozytywną i optymistyczną stronę następowania po sobie pór roku i towarzyszących im różnym emocjom.


Załącznik nr 1

Danuta Wawiłow

Drzewo

Stoi czarne drzewo
w jesiennym ogrodzie.
Patrzę na nie co dzień.

Latem miało drzewo
Zieloną koronę,
na ramionach ptaki
żółte i czerwone.
Ręce wyciągało,
nieba dosięgało
i śmiało się, śmiało.

Teraz stoi smutne
chłoszcze je ulewa.
Żal mi tego drzewa.

Odleciały płatki
tam, gdzie nie ma zimy,
odleciały liście
za nimi za nimi,
odleciały kwiaty,
zabrał je ze sobą wicher lodowaty
Żal mi tego drzewa.
Teraz stoi smutne
nikt mu nie zaśmiewa.
Pobiegnę do drzewa,
wdrapię się na gałąź
i będę mu śpiewał,
a drzewo, a drzewo
będzie mnie słuchało.

Zaśnij, drzewo, zaśnij.
Jutro będzie jaśniej.
Jutro będzie ładnie,
Śnieg na ziemię spadnie.
Będziesz sobie spało,
ubrane na biało,
śniegiem otulone…

A jak się obudzisz,
Znowu będziesz miało
zieloną koronę.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.