Katalog Monika Lewandowska, 2021-04-09 Łódź Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Zabawy z literą KSCENARIUSZ ZAJĘĆ PRZEPROWADZONY W GRUPIE SÓWKI WŚRÓD DZIECI 4-i 6-LETNICH PRZEZ NAUCZYCIELKĘ MONIKĘ LEWANDOWSKĄ Temat: „ K jak krokodyl” – zabawy z literami w grupie mieszanej wiekowo na postawie książki Małgorzaty Strzałkowskiej z serii ABC…uczę się. Cel ogólny: Zapoznanie z wyglądem graficznym litery K. Cele szczegółowe: - kształtowanie umiejętności rozpoznawania znaku graficznego litery K wśród innych liter - utrwalenie poznanych wcześniej liter - kształtowanie umiejętności wyróżniania głosek w nagłosie - nabywanie umiejętności dzielenie na sylaby - kształtowanie umiejętności myślenia twórczego Cele operacyjne: Dziecko: - rozpoznaje znak graficzny poznanych na wcześniejszych zajęciach liter (A, O, I, E, M, T) podczas zabawy ruchowej (dzieci 6-letnie) - modeluje swoim ciałem samodzielnie lub we współpracy w celu ułożenia go w kształt litery podczas zabawy ruchowej - rozwiązuje zagadkę słowną czytaną przez nauczyciela - dobiera odpowiedni obrazek ilustrujący rozwiązanie zagadki słownej podczas zabawy dydaktycznej (dzieci 4-letnie) - słucha z uwagą opowiadania czytanego przez nauczyciela - zaznacza na karcie pracy obrazki będące ilustracją nazw występujących w opowiadaniu podczas jego słuchania - dzieli wyrazy na sylaby (dzieli 4-letnie) - określa ilość sylab w wyrazach (dzieci 6-letnie) - wyszukuje znak graficzny litery K (małej, wielkiej, drukowanej i pisanej) pośród innych znaków graficznych (dzieci 6-letnie) - wyszukuje znak graficzny litery K (wielkiej drukowanej) pośród innych znaków graficznych (dzieci 4-letnie) - wysłuchuje głoskę K w nagłosie w wyrazach o prostej budowie fonetycznej w trakcie zabawy ruchowej - ilustruje ciałem/ruchem/mimiką/głosem nazwy przedmiotów na literę K występujących w wysłuchanym opowiadaniu - samodzielnie dokonuje wyboru dodatkowej pracy plastycznej bądź grafomotorycznej spośród kilku zaproponowanych przez nauczyciela Metody: Czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań do wykonania Słowne: opowiadanie, instrukcja słowna, zagadka słowna Formy: - z całą grupą - w małych zespołach - indywidualnie Środki dydaktyczne: kartoniki z literami A, O, I, E, M, T, teksty zagadek, ilustracje do treści zagadek, opowiadanie M. Strzałkowskiej „K jak krokodyl”, karty pracy wg załączników, tablica demonstracyjna z monografią litery K, k, arkusz A1 zapisany różnorodnymi literami (w tym literą K) dużą drukowaną, arkusz A4 zapisany różnorodnymi literami (w tym literą K) małymi, wielkimi, drukowanymi i pisanymi, koła w kolorach zielonym i czerwonym, kasztany, korki plastikowe, sznurki, plastelina, tace z piaskiem (kaszą manną). Przebieg: 1. Powitanie dzieci. 2. Podanie celu zajęcia, przypomnienie zasad panujących w grupie. 3. „Literkowe wygibasy” – zabawa ruchowa: dzieci biegają w rytm muzyki. W przerwie nauczyciel pokazuje kartonik z literką. Dzieci próbują rozpoznać literkę (6-latki), a następnie za pomocą własnego ciała układają kształt literki. W zależności od kształtu dzieci mogą dobierać się w pary lub małe zespoły (ilość dzieci do ułożenia danej literki pomaga ustalić nauczyciel). 4. „Zagadkolandia” – zabawa dydaktyczna - Nauczyciel czyta kolejno zagadki do słów: koza, rower, oko, kogut, osa, dach, yeti, lizak. Odgadnięte hasła dzieci układają kolejno za pomocą obrazków (dzieci 4-letnie). Nad obrazkami dzieci układają litery, które są pierwszymi głoskami w wyrazach (dzieci 6-letnie). Następnie przy pomocy nauczyciela chętne dzieci 6-letnie próbują odczytać hasło: KROKODYL. 5. „K jak krokodyl” czytanie bajki Małgorzaty Strzałkowskiej. Jednocześnie każde dziecko ma przed sobą kartę z zestawem obrazków: dzieci 4-letnie sześć obrazków, dzieci 6-letnie dwanaście obrazków. Każda nazwa na karcie zaczyna się na głoskę K, część nazw obrazków występuje w opowiadaniu, część nie. Zadaniem dzieci jest podczas słuchania opowiadania zaznaczanie obrazków, których nazwy wystąpiły w treści opowiadania. Po zakończonym czytaniu wspólnie omawiana jest poprawność wykonania zadania, dzieci nazwy obrazków dzielą na sylaby i określają ich ilość. 6. Prezentacja litery K wielkiej i małej, drukowanej i pisanej. 7. „Sokole Oko” – wyszukiwanie znaku graficznego litery K wśród innych znaków graficznych: na wielkim arkuszu papieru literę wielką drukowaną (dzieci 4-letnie), na karcie podawanej z ręki do ręki w trakcie grania jednej piosenki, chodzi o zaznaczenie wszystkich literek K (małych, wielkich, drukowanych i pisanych) zanim skończy się utwór muzyczny (dzieci 6-letnie). 8. „Czerwone-zielone” zabawa ruchowa: nauczyciel pokazuje dzieciom obrazki, jeśli nazwa zaczyna się na literę K, dzieci biegną do zielonego koła, jeśli na inną głoskę biegną a do czerwonego koła. 9. „Kalambury” – pokazywanie ruchem ciała/głosem/mimiką nazw na literę K, które wystąpiły w książeczce. 10. „Zrób to sam” - praca do wyboru w małych zespołach lub indywidualnie: Dzieci 4-letnie: - układanie litery K z kasztanów/korków, słomek, sznurówek na tacy - wyklejanie konturu liter K, k kulkami plasteliny - ukryta litera – kolorowanie wg kodu Dzieci 6-letnie: - kreślenie litery K, k po śladzie - kreślenie litery K na tacy z piaskiem - łączenie z literą K obrazków, które zaczynają się na tą głoskę spośród wielu 11. Ewaluacja – rozmowa z dziećmi na temat tego, co było atrakcyjne, łatwe, trudne, wypowiedzi dzieci na temat własnych odczuć podczas zajęcia. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |