![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Siemiańczuk, 2021-05-14 Białystok Matematyka, Program nauczania Program działań edukacyjnych - ścieżka edukacyjna z matematykiProgram działań edukacyjnych - ścieżka edukacyjna z matematyki Uczennica XYZ, klasa 5, rok szkolny 2019/2020 Program był dostosowany do aktualnego stanu zdrowia, potrzeb i możliwości uczennicy na podstawie: • diagnozy funkcjonowania uczennicy • orzeczenia Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej • wywiadu z rodzicami, rozmowy z uczennicą, wychowawcą, nauczycielami uczącymi, kolegami i koleżankami z klasy • obserwacji funkcjonowania uczennicy w klasie, na lekcji, na przerwie, na zajęciach indywidualnych oraz grupowych. Uczennica otrzymała zalecenie kształcenia ze względu na całościowe zaburzenia rozwojowe pod postacią Zespołu Aspergera. Zgodnie z zaleceniami opracowałam program działań edukacyjnych z matematyki, na zajęciach w małej grupie osób. Założenia ogólne programu: - wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju uczennicy na miarę jej indywidualnych możliwości; - rozwijanie funkcjonowania społeczno - emocjonalnego: doskonalenie umiejętności prospołecznych, przydatnych w życiu; wzmacnianie poczucia własnej wartości, rozwijanie umiejętności komunikowania w sposób akceptowany społecznie uczuć i emocji, potrzeb i oczekiwań; - stymulowanie sfery poznawczej: poszerzanie zakresu ogólnych wiadomości o otaczającym świecie oraz zasobu słownictwa; usprawnianie koncentracji uwagi, spostrzegawczości, pamięci wzrokowej; doskonalenie techniki czytania i pisania, ze szczególnym uwzględnieniem języka matematycznego; - wspieranie w pokonywaniu problemów, okazywanie zrozumienia jej potrzeb, wynikających z problemów zdrowotnych; - usprawnianie najmniej zaburzonych funkcji, by dać uczennicy szansę na możliwość odniesienia sukcesu; - docenianie wkładu pracy i zaangażowania uczennicy w proces uczenia się, pozytywne motywowanie do pracy własnej: indywidualnej oraz grupowej. DZIAŁANIA EDUKACYJNE Z UWZGLĘDNIENIEM POTRZEB WYNIKAJĄCYCH Z OCENY POZIOMU FUNKCJNWANIA UCZENNICY W POSZCZEGÓLNYCH SFERACH 1. Kompetencje społeczno-emocjonalne A) Cele ogólne i szczegółowe: Wdrażanie do budowania pozytywnych relacji z innymi ludźmi. Planowane działania: Budowanie dobrego kontaktu emocjonalnego i zadaniowego. Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa, zaufania, zachęcanie do kontaktu z innymi osobami: rozmowy, karty pracy, gry i zabawy. Kształtowanie umiejętności współpracy, współdziałania w grupie: rozmowy, wspólne zadania i ćwiczenia grupowe, gry i zabawy edukacyjne. B) Cele ogólne i szczegółowe: Budowanie wiary we własne siły i możliwości Planowane działania: Zauważenie i akceptacja: atutów oraz ograniczeń poprzez rozmowy, ćwiczenia, zabawy, pracę z kartami pracy, informacje zwrotne. Stwarzanie okazji do odnoszenia sukcesów: motywowanie do udziału w projektach, stosowanie wzmocnień pozytywnych; C) Cele ogólne i szczegółowe: Doskonalenie społeczno- emocjonalnej sfery rozwoju uczennicy. Planowane działania: Umożliwianie odreagowania napięcia psychoruchowego poprzez werbalizację trudności, dostarczanie adekwatnych do sytuacji i akceptowanych społecznie wzorców rozładowania emocji: rozmowy, gry i zabawy, ćwiczenia relaksacyjne. Kształtowanie postaw prospołecznych, służących rozwojowi osobistemu. Ćwiczenia zachowań asertywnych w różnych sytuacjach: radzenie sobie z niepowodzeniem, porażką, krytyką; wypracowanie strategii radzenia sobie z napotkanymi trudnościami, konfliktami, przyjmowanie komplementów i komplementowanie. Analiza własnych doświadczeń, historyjki społeczne, opowiadania, rozmowy. Projektowanie przyszłości: podejmowanie decyzji, przewidywanie konsekwencji, branie odpowiedzialności, rozmowy, wizualizacja. Realizacja: Prowadzenie zajęć w przyjaznej atmosferze, pełnej zrozumienia i akceptacji. Wykonywanie zadań dodatkowych wymagających współpracy z innymi uczniami, zachęcanie do wspólnej nauki, wspieranie inicjatywy pracy w parach. Zauważanie wysiłku włożonego w proces uczenia się, chwalenie, zachęcanie do pokonywania kolejnych trudności edukacyjnych. Praca nad emocjami uczennicy w sytuacjach braku sukcesu edukacyjnego. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami, porażkami. Rozwiązywanie zadań wymagających planowania, analizowania, przewidywania, modelowania matematycznego. Analizowanie codziennych sytuacji życiowych, stwarzających uczennicy problemy i przekształcanie ich na zadania matematyczne (zakupy, wydatki, oszczędności, gospodarowanie czasem, chronologia wydarzeń, przyczyna - skutek, żywienie - zbilansowana dieta, wysiłek fizyczny a zdrowie). 2. Percepcja słuchowa i wzrokowa A) Cele ogólne i szczegółowe: Usprawnianie analizatora wzroku i słuchu Planowane działania: Zadania usprawniające koordynację słuchowo – wzrokowo – ruchową. Ćwiczenie analizy, syntezy słuchowej, wzrokowej oraz ruchowej czy manualnej. Rozwijanie spostrzegawczości na materiale obrazowym, geometrycznym, literowym. Realizacja: W ramach podjętych działań rozwiązywaliśmy zadania z geometrii ze szczególnym zwróceniem uwagi na dokładność i precyzję wykonywanych rysunków. Ćwiczyliśmy umiejętność analizy i syntezy informacji przedstawionych w zadaniu, na diagramie i wykresie. Rozwiązywaliśmy zadania ze słuchu, ćwicząc umiejętności logicznego myślenia i spostrzegawczości, umiejętność wybierania informacji potrzebnych do rozwiązania zadania i odrzucania tych zbędnych. Szczególnie ważne były zadania porównawcze: ile razy więcej, ile razy mniej, a także o ile więcej, o ile mniej. Istotne dla tej sfery były zadania dotyczące skali, wymagające umiejętności rysowania figur w skali. 3. Myślenie Pamięć Uwaga A) Cele ogólne i szczegółowe: Stymulowanie ogólnej sprawności intelektualnej. Planowane działania: Ćwiczenia usprawniające koncentrację uwagi oraz pamięć. Rozwijanie procesów poznawczych, zdolności abstrahowania. Uaktywnianie operacji umysłowych: analizy, syntezy, porównywania, planowania, wnioskowania. Realizacja: Na zajęciach wykorzystywałam gry i zabawy edukacyjne, zarówno w wersji planszowej, multimedialnej oraz pamięciowej. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się zadania związane z obserwacją otoczenia, bliskich - tzw. zadania praktyczne. Pomocne były zadania: obserwacja i zapisanie temperatury w poszczególnych dniach tygodnia, porównywanie cen konkretnego produktu w różnych sklepach, porównywanie cen konkretnego produktu w zależności od wielkości opakowania (który zakup jest bardziej korzystny), wpływ oszczędzanie na wysokość zaoszczędzonych pieniędzy. 4. Umiejętności szkolne Wyrównywanie szans edukacyjnych A) Cele ogólne i szczegółowe: Komunikacja językowa: doskonalenie umiejętności czytania. Planowane działania: Wzbogacanie słownika biernego i czynnego oraz zasobu wiedzy o świecie: quizy, gry, karty pracy, rozmowy. Usprawnianie tempa, poprawności czytania oraz czytania ze zrozumieniem tekstu matematycznego. B) Cele ogólne i szczegółowe: Komunikacja językowa: doskonalenie poprawności pisania. Planowane działania: Poprawne formułowanie wypowiedzi. Usprawnianie tempa, techniki, poprawności pisania. Ćwiczenia w pisaniu z pamięci. C) Cele ogólne i szczegółowe: Usprawnianie umiejętności matematycznych Planowane działania: Ćwiczenia i zadania rozwijające myślenie matematyczne. Zastosowanie na zajęciach kart pracy, gier i zabaw edukacyjnych, filmów oraz prezentacji multimedialnych. Realizacja: Czytanie i analizowanie zadań, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zrozumienie tekstu matematycznego. Przypominanie i utrwalanie poznanych wcześniej pojęć matematycznych, wprowadzanie nowych. Tworzenie mapy myśli, wykorzystanie techniki skojarzeń, układanie bajek matematycznych przybliżających zrozumienie tekstu matematycznego. Umiejętność doskonalenia pisania tekstu matematycznego ćwiczona była w krótkich tekstach: ułożenie odpowiedzi do zadania oraz w długich tekstach: ułożenie treści zadania o tematyce np. świątecznej. Układanie analizy słownej danych przedstawionych w tabelce lub na wykresie. Usprawnianie szeroko pojętych umiejętności matematycznych było ćwiczone i rozwijane na każdych zajęciach. Podsumowanie: Przedstawiony program działań edukacyjnych był modyfikowany, wzbogacany i uzupełniany w zależności od sytuacji oraz potrzeb, z równoczesnym uwzględnianiem postępów czynionych przez uczennicę. Ćwiczenia umieszczone w tekście są przykładowymi ćwiczeniami usprawniającymi poszczególne funkcje. Uczennica w ciągu roku pracy poczyniła ma miarę swoich możliwości postępy we wszystkich omawianych sferach, które w znacznym stopniu przyczyniły się do lepszego jej funkcjonowania w klasie, w szkole, w społeczeństwie. Chętniej niż wcześniej uczennica podejmuje działania edukacyjne, zmierza się z nowymi wyzwaniami, nie unika pracy zespołowej czy grupowej. Częściej zabiera głos w klasie i dzieli się swoimi pomysłami. Budowanie poczucia własnej wartości uczennicy, docenianie starań dziewczynki wzmogło w niej uczucie samoakceptacji, pewności siebie i chęci współpracy z innymi. Organizacja zajęć: zajęcia grupowe, 1 x 45 minut w tygodniu Małgorzata Siemiańczuk nauczyciel matematyki Bibliografia: - " Dotrzeć do dziecka z autyzmem" - Stanley I. Greenspan , Serena Wieder - " Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami ... i wiele innych" - Lisa A. Timms - " Autyzm przyczyny symptomy terapia" - Ewa Pisula - " Socjoterapia" - praca zbiorowa pod redakcją Katarzyny Sawickiej - " Zabawy które łączą" - Klaus W. Vpel - " Grupa bawi się i pracuje" - M. Jachimska - " Zespół Aspergera zrozumieć, aby pomóc" - Agnieszka Kozdroń - "Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" - Edyta Brudnik - " Uwaga! Koncentruję się" - zbiór publikacji Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |