|
|
Katalog Marcin Niedziółka, 2021-05-14 Szczecin Język polski, Scenariusze Obraz społeczeństwa polskiego w "Potopie" Henryka Sienkiewicza.Czas: 1 godzina lekcyjna Cele: Uczeń: - Doskonali umiejętności analizy i interpretacji dzieła literackiego; - Pracuje twórczo z tekstami kultury; - Dostrzega niejednoznaczność ujęcia grup społecznych; - Dostrzega różnice w sposobie przedstawiania grup; - Doskonali umiejętność wypowiedzi na forum; - Wyciąga wnioski z analizy dzieła; - Uzupełnia wiedzę w oparciu o teksty nieliterackie; - Interpretuje treści metaforyczne i alegoryczne. Metody: lekcja odwrócona, analiza dzieła literackiego, dyskusja kierowana, burza mózgów. Środki dydaktyczne: "Język polski Sztuka wyrazu" - podręcznik s. 184 - 190, "Potop" H. Sienkiewicza, notatki przygotowane przez uczniów. Formy pracy: indywidualna, zbiorowa. WPROWADZENIE: Zajęcia są częścią cyklu lekcji poświęconych utworowi Sienkiewicza. Na poprzednich zajęciach uczniowie zostali poinformowani o metodzie wykorzystanej na lekcji następnej i poproszeni o przygotowanie się do niej, wykorzystując fragmentu "Potopu" z podręcznika. Uczniowie mieli przeczytać i samodzielnie przygotować, na podstawie fragmentów, charakterystyki różnych grup społecznych ukazanych w "Potopie". Przygotowanie się stanowi punkt wyjscia do treści poruszanych na zajęciach. Lekcja przeprowadzona zdalnie na platformie MS TEAMS. PRZEBIEG LEKCJI I. Faza wstępna - Powitanie, sprawdzenie listy obecności. - Podanie celu lekcji i przypomnienie metody pracy - lekcja odwrócona. - Przypomnienie uczniom definicji grupy społecznej. II. Faza właściwa - Uczniowie wskazują najważniejsze cechy charakteryzujące grupy społeczne w "Potopie": magnaterię, szlachtę i chłopów, wykorzystując cytaty i własne przemyślenia. Nauczyciel udostępnia tabelę w oknie lekcji, jeden z uczniów zapisuje wnioski. W tabeli znajdują się kolumny: grupa społeczna, przedstawiciele, cechy pozytywne, cechy negatywne, zabiegi i techniki zastosowane przez autora do opisu grupy, dlaczego autor tak przedstawia grupę? Próba odpowiedzi. III. Podsumowanie - Uzupełnienie wiedzy dotyczącej sposobu ukazania magnaterii, szlachty i chłopstwa w oparciu o samodzielną lekturę wywiadu z drem Konradem Bobiatyńskim pt. "Sienkiewicz a historia w świetle nowych badań". Wywiad dostępny pod adresem https://culture.pl/pl/artykul/sienkiewicz-a-historia-w-swietle-nowych-badan - Podsumowanie zajęć i wskazanie najważniejszych treści i pojęć, które pojawiły się na zajęciach. Nagrodzenie aktywnych uczniów ocenami i plusami. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |