![]() |
![]() |
Katalog Aleksandra Szczotok, 2021-05-14 Radlin Pedagogika, Projekty edukacyjne „Od A jak angielski do P jak polski"WSTĘP Program „Od A jak angielski do P jak polski” jest programem przeznaczonym dla ucznia klasy szóstej o specjalnych potrzebach edukacyjnych, który jest dzieckiem powracającym z zagranicy. Rozwija kompetencje językowe, komunikacyjne, wyrównuje wiedzę i poszerza słownictwo języka polskiego. Został napisany dla ucznia, który pochodzi z rodziny polsko – angielskiej, przez wiele lat wychowywał się i uczył w Wielkiej Brytanii. Uczeń ma trudności w komunikacji w języku polskim, między innymi z powodu ubogiego zasobu słownictwa z wybranych dziedzin co przekłada się na niepowodzenia szkolne. Adresat programu na lekcjach ma trudności z nadążaniem z tempem pracy innych uczniów w klasie, jest to spowodowane między innymi brakiem dostatecznej znajomości języka polskiego. Bojąc się kompromitacji, często nie podejmuje wysiłku samodzielnego wykonania zadania, unika odpowiedzi ustnych. Znaczne niedobory słownictwa można również zauważyć w sferze emocjonalno – uczuciowej. Dlatego też w celu zapobiegania niepowodzeniom szkolnym, a także w celu rozwoju funkcji komunikacyjnych powstał program ”Od A jak angielski do P jak polski”. Głównym jego założeniem jest zapewnienie efektywnej pomocy i wsparcia uczniowi posiadającym specyficzne trudności w nauce i komunikacji. Dodatkowe pojęcia wprowadzane na zajęciach dadzą szansę na stopniowe uzupełnienie wiedzy, utrwalenie wiadomości, wyjaśnienie wątpliwości, a tym samym pozwolą na podniesienie wiary we własne siły. Program zajęć powstał w oparciu o szczegółową obserwację i analizę zachowania ucznia w roku szkolnym 2018/19. Będzie realizowany na zajęciach dodatkowych w roku szkolnym 2019/2020 od października do kwietnia. CEL GŁÓWNY Udział w zajęciach rozwijania zasobów słownictwa ma umożliwić: • przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym oraz izolacji społecznej poprzez wyrównywanie braków w polskim słownictwie ucznia • podnoszenie poczucia własnej wartości u ucznia CELE SZCZEGÓŁOWE Zajęcia mają służyć uzupełnieniu zakresu i utrwaleniu słownictwa z języka polskiego Uczeń rozwija i doskonali: - czytanie ze zrozumieniem, - czytanie głośne, - stopień zrozumienia poleceń w języku polskim do prezentowanych zadań, - zasób słownictwa z wybranych dziedzin, - pamięć wzrokową i słuchową, - koncentrację uwagi, - spostrzegawczość. METODY PRACY karty pracy, burza mózgów, gry dydaktyczne, metoda praktycznego działania, pomoce multimedialne FORMY PRACY Indywidualna TRESCI Blok I – Doskonalenie rozumienia tekstu czytanego. Blok II – Interpretacja poleceń w zadaniach. Blok III – Głośne czytanie. Blok IV- Poszerzenie słownictwa z zakresu nazywania emocji i uczuć. Blok V- Powiedzenia i przysłowia. Blok VI- Poszerzanie słownictwa z zakresu pojęć abstrakcyjnych. Blok VII- Związki frazeologiczne. Rodzaje ćwiczeń: 1. Analiza tekstu. 2. Budowanie całości z poszczególnych elementów. 3. Spostrzeganie różnic i podobieństw w tekście. 4. Wyodrębnianie elementów z całości. 5. Odnajdywanie wyrazów w ciągach liter. 6. Tworzenie wyrazów z odszukanych liter. 7. Wykreślanki literowe. 8. Szyfrowanki literowe i słowne. 9. Odnajdywanie identycznych kształtów i znaków graficznych. 10. Odszukiwanie ukrytych elementów na obrazkach. 11. Odpowiadanie na pytania do przeczytanego tekstu. 12. Odszukiwanie odpowiednich fragmentów w tekście. 13. Uzupełnianie luk. 14. Tworzenie ilustracji do tekstu. 15. Samodzielne konstruowanie pytań. 16. Opowiadanie przeczytanego tekstu. 17. i inne OPIS OSIĄGNIĘĆ Przez cały okres realizacji programu będzie trwało sprawdzanie i ocenianie osiągnięć ucznia. Powinno ono dostarczyć informacji dotyczących zakresu i poziomu opanowania umiejętności określonych w celach szczegółowych co pozwoli na bieżącą modyfikację programu oraz zaplanowanie dalszych działań. EWALUACJA Niniejszy program zakłada systematyczną ewaluację poprzez obserwowanie postępów ucznia, analizę jego zachowania, a także efektywność pracy podczas zajęć lekcyjnych. Ewaluacji będzie można dokonać na podstawie analizy dokumentów, rozmowy i obserwacji dziecka, rozmowy z rodzicem lub nauczycielami uczącymi dziecko. Ewaluacja programu własnego „Od A jak angielski do P jak polski” Program własny dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powracającego z zagranicy Czas trwania: 10.2019r – 04.2019r. Program „Od A jak angielski do P jak polski” był programem przeznaczonym dla ucznia klasy szóstej o specjalnych potrzebach edukacyjnych, który jest dzieckiem powracającym z zagranicy. Rozwijał on kompetencje językowe, komunikacyjne, wyrównywał wiedzę i poszerzał słownictwo języka polskiego. Głównym, zrealizowanym jego założeniem było zapewnienie efektywnej pomocy i wsparcia uczniowi posiadającym specyficzne trudności w nauce i komunikacji. Dodatkowe pojęcia wprowadzane na zajęciach dały szansę na stopniowe uzupełnienie wiedzy, utrwalenie wiadomości, wyjaśnienie wątpliwości, a tym samym pozwoliły na podniesienie wiary we własne siły. ZREALIZOWANY CEL GŁÓWNY Udział w zajęciach rozwijania zasobów słownictwa umożliwiły: • przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym oraz izolacji społecznej poprzez wyrównywanie braków w polskim słownictwie ucznia • podnoszenie poczucia własnej wartości u ucznia ZREALIZOWANE CELE SZCZEGÓŁOWE Zajęcia służyły uzupełnieniu zakresu i utrwaleniu słownictwa z języka polskiego Uczeń rozwijał i doskonalił: - czytanie ze zrozumieniem, - czytanie głośne, - stopień zrozumienia poleceń w języku polskim do prezentowanych zadań, - zasób słownictwa z wybranych dziedzin, - pamięć wzrokową i słuchową, - koncentrację uwagi, - spostrzegawczość. METODY PRACY: karty pracy, burza mózgów, gry dydaktyczne, metoda praktycznego działania, pomoce multimedialne FORMY PRACY: Indywidualna TRESCI: Blok I – Doskonalenie rozumienia tekstu czytanego. Blok II – Interpretacja poleceń w zadaniach. Blok III – Głośne czytanie. Blok IV- Poszerzenie słownictwa z zakresu nazywania emocji i uczuć. Blok V- Powiedzenia i przysłowia. Blok VI- Poszerzanie słownictwa z zakresu pojęć abstrakcyjnych. Blok VII- Związki frazeologiczne. OPIS OSIĄGNIĘĆ Niniejszy program zakładał systematyczną ewaluację poprzez obserwowanie postępów ucznia, analizę jego zachowania, a także efektywność pracy podczas zajęć lekcyjnych. Ewaluacji została dokonana na podstawie analizy dokumentów, rozmowy i obserwacji dziecka, rozmowy z rodzicem i nauczycielami uczącymi dziecko. WNIOSKI Uczeń zdecydowanie lepiej radzi sobie z rozumieniem tekstu czytanego oraz z głośnym czytaniem w języku polskim. Mniej trudności sprawiają mu rozwinięte polecenia w rozwiązywanych zadaniach. W znacznym stopniu rozwinęło się słownictwo z zakresu nazywania emocji i uczuć. Uczeń poznał przysłowia i związki frazeologiczne oraz ich znaczenie w języku polski. Poszerzyło się w znaczny sposób słownictwo z zakresu pojęć abstrakcyjnych. Osiągnięto pozytywne efekty pracy z uczniem po zakończeniu cyklu zajęć. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |