![]() |
![]() |
Katalog Aleksandra Szczotok, 2021-05-14 Radlin Pedagogika, Projekty edukacyjne Innowacja pedagogiczna „Myślenie wizualne w szkole”1.Wstęp Myślenie Wizualne to wykorzystywanie wizualizacji w myśleniu inaczej myślenie obrazami. Wynika ono z tego, że ludzie kodują informacje w dwóch kanałach: werbalnym oraz wizualnym. W pierwszym etapie poznawania Myślenia Wizualnego następuje wzbogacenie zwykłego sposobu myślenia o obrazy. Rozwija się praktyczna wyobraźnia i zdolności do wizualizacji złożonych kwestii. Drugim etapem są rysunki, które podsumowują informacje. Wystarczą nawet najprostsze ilustracje, ograniczające się choćby do patyczków, kilku strzałek i symbolicznych, minimalistycznych ikonek. Czy potrzebny jest nam talent? Nie! Rysunki nie muszą być przesadnie skomplikowane, aby przekazać to, co chcesz. Poza tym, jakość swoich rysunków można polepszyć i szlifować, dokładnie tak, jak każdą inną umiejętność! Do świetnej zabawy wystarczy praktyka, która czyni mistrza, zgoda na eksperymentowanie w zabawie oraz poznanie kilku sztuczek i odrobiny wiedzy, jak to robić. Z czasem rozwija się kreatywności i wytwarza własny styl. Jednym z najpopularniejszych rodzaj myślenia wizualnego jest Sketchnoting – czyli notatki rysunkowe. Można wykonywać je w pracy, w szkole, w domu, podczas zabaw z dziećmi. Sketchnoting – z angielskiego sketch – szkic, noting – notowanie. Czyli notatki rysunkowe, notowanie z elementami szkicowania, bazgrania, rysowania. Rysunkowy notowanie ułatwia skupienie i zapamiętywanie przekazywanych treści. Pomaga również wyzwolić kreatywność i świeże spojrzenie, ponieważ rysując coś, musimy zastanowić się co dane hasło dla nas oznacza. Sketchnoting to jednak nie tylko rysunki. To również opisy i hasła, które pomagają nadać rysunkom określone znaczenie. Sketchnotki najczęściej robione są na własny użytek 2.Informacje ogólne Rodzaj innowacji: metodyczna Adresaci: uczniowie SSP nr 2 (...) , nauczyciele Autorzy innowacji: Aleksandra Szczotok Miejsce realizacji: Sportowa Szkoła Podstawowa nr 2(...) Czas trwania: luty- maj 2021r. z możliwością przedłużenia na kolejne edycje Forma: Zajęcia dodatkowe- stacjonarne lub on-line dla chętnych uczniów 3.Cele ogólne i szczegółowe Celem zaproponowanych zajęć jest zdobycie wiedzy dotyczącej myślenia wizualnego, skechnotingu oraz wprowadzenie i zastosowanie zdobytej wiedzy w procesie nauczania i uczenia się podczas lekcji czy zajęć dodatkowych. Aktywne uczestnictwo w zajęciach i rozwijanie umiejętności notowania wizualnego pozwoli: - zapamiętać poznane treści lepiej i na dłużej - zwiększyć koncentrację uwagi i skupienie - poprawić stopień zrozumienia poznawanych treści - w szybki sposób odświeżyć poznawane w procesie uczenia informacje - wspomoże proces uczenia się - rozwinie kreatywność uczestników -spędzać wolny czas na wspaniałej zabawie 4.Metody i formy - zajęcia praktyczne - zabawa w grupach - forma stacjonarna lub on-line 5.Tematyka zajęć - alfabet myślenia wizualnego- czego potrzebujemy by rysować - co to jest myślenie wizualne i sketchnoting oraz w jaki sposób wspomagają one proces uczenia się - jak wykorzystywać Myślenie Wizualne w procesie uczenia się - metody szybkiego i prostego rysowania - bank ikon - kolory, cienie i ich rola; podstawowa rola czarnego - obraz i słowo - nagłówki, ramki, strzałki, boxy, dymki, punktory, twarze, zwierzaki, miny, kierunki, litery, - mapy myśli 6.Przewidywane osiągnięcia Poznając podstawowe metody i techniki Myślenia Wizualnego, budując swój warsztat pracy uczeń będzie umiał przedstawić zdobywaną wiedzę w formie notatek wizualnych. Stosując Myślenie Wizualne w procesie uczenia się uczestnik będzie miał prosty i szybki dostęp do powtarzanych treści, poprawi stopień zrozumienia poznawanych treści. Rozwinie swoją kreatywność i zwiększy koncentrację uwagi. 7.Ewaluacja W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi ankietę dotyczącą prowadzonych zajęć z uczniami. Szczegółowa analiza wyników ankiety pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |