![]() |
![]() |
Katalog Dominika Utnicka, 2021-05-14 Garwolin Pedagogika, Program nauczania Program terapii behawioralnejDominika Utnicka 10.04.2020 Program terapii behawioralnej Uwagi ogólne: 1. Uczeń z głębokim stopniem niepełnosprawności intelektualnej , 20 lat. 2. Pampersowany. Chodzący. 3. Nie komunikuje żadnych potrzeb. 4. Praca przy wzmocnieniach natychmiastowych.. 5. Dobrze reaguje na takie wzmocnienia jak: chips, paluszek, muzyka disco-polo lub smerfne hity, zabawa balonem, puszczanie baniek mydlanych, czekolada, zabawa piłką, chrupek kukurydziany. 6. Źle reaguje na zmiany. 7. Reaguje na swoje imię i na kilka prostych komunikatów popartych gestem np. chodź, 8. Ma zaburzone czucie głębokie w obrębie szczęki, twarzy – wszystkie przedmioty gryzie lub wkłada do buzi tzn papier, zabawki, ubrania, dłonie. Zachowania trudne: 1. Gryzie siebie i innych piszczy, szczypie, rzuca przedmiotami – występuje w sytuacji dyskomfortu – gdy jest głodny, spragniony, zmęczony, gdy coś go boli, gdy ktoś mu dokuczy – popchnie, uszczypie, gwałtownie przesunie. Najbardziej sprawdza się zapobieganie – należy zadbać o komfort fizyczny i psychiczny Piotra. Należy zadbać o to, żeby nie był spragniony, głodny, nie miał otarć, nie był zmęczony, nie był zaczepiany fizycznie przez inne dzieci i nikt prowadząc go nie wykonywał gwałtownych ruchów. Jeśli nastąpią napady złości należy zastosować odosobnienie, zadbać o bezpieczne otoczenie ewentualnie odwrócić uwagę np. muzyką, trzeba też sprawdzić czy nie jest głodny i spragniony. Tablica komunikacyjna W postaci przedmiotów służących zaspokojeniu podstawowych potrzeb np. szklanka, łyżka, szczoteczka do zębów, mydło, ręcznik. Komunikacja Za pomocą tablicy komunikacyjnej i gestów Edukacja ustrukturalizowana: Umiejętności podstawowe 1. ładne spokojne siedzenie z nogami opuszczonymi -1 min – stopniowo wydłużamy ten czas 2. kontakt wzrokowy nawiązuje na 1-2 sek – stopniowo wydłużamy ten czas – uczeń z utrudnionym kontaktem wzrokowym z powodu oczopląsu, zeza. 3. rozumienie prostych komunikatów – Piotr rozumie proste komunikaty poparte gestem np. chodź, usiądź. Imitacja Imitacja ruchów motoryki dużej Komunikat: Zrób tak. 1. Podnoszenie przedmiotów z podłogi – podpowiadamy fizyczne 2. przenoszenie przedmiotów z miejsca na miejsce – podpowiadamy fizycznie 3. sięganie po przedmioty znajdujące się w pobliżu (na wyciągnięcie ręki, w zasięgu wzroku) 4. kopanie piłki, podnoszenie piłki, rzucanie piłki 5. pokonywanie przeszkód - tor przeszkód 6. chodzenie po schodach trzymając się poręczy (bez wsparcia) Imitacja ruchów motoryki małej 1. ściąganie spinaczy z tekturki 2. przeciąganie kuleczek przy stoliku manualnym 3. rozczepianie klocków 4. chwytanie woreczków z różnym wypełnieniem 5. wyciągnie chrupków z torebki Rozumienie języka Wykonywanie poleceń jednoetapowych popartych gestem: a) Komunikat „daj” Podpowiadamy fizyczne. b) Komunikat „weź” Podpowiadamy fizyczne c) komunikat: „masz” podpowiadamy fizycznie. Umiejętności społeczne a. zabawy przy muzyce z innymi dziećmi, najpierw w małej grupie a potem stopniowe zwiększenie liczby osób. b. kontakt niewerbalny– spacery za rękę z róznymi osobami Umiejętności samoobsługi a) jedzenie łyżką – ustanowione b) jedzenie widelcem, nadziewanie na widelec – podpowiadamy fizycznie c) nakładanie na kanapkę wędliny, sera, sałaty, ogórka d) współpraca przy ubieraniu – podpowiadamy fizycznie e) podciąganie spodni, majtek od kolan – podpowiadamy fizycznie f) mycie rąk – podpowiadamy fizycznie – łańcuch zachowań – bierze mydło i ręcznik, idzie do łazienki, otwiera drzwi, wiesza ręcznik, stawia mydło, odkręca wodę, nabiera mydła, mydli ręce, spłukuje, bierze ręcznik, wyciera, bierze mydło i ręcznik, otwiera drzwi, zanosi ręcznik i mydło do pokoju. g) zdejmowanie czapki – podpowiadamy fizycznie h) nauka korzystania i sygnalizowania potrzeby skorzystania z łazienki – podpowiadamy fizycznie – łańcuch zachowań –bierze za ręke, prowadzi do toalety, otwiera drzwi, wchodzi, otwiera deskę sedesową ,zdejmuje spodnie, majtki ,pieluchę, siada na klozet, wypróżnia się, wstaje, czeka na podtarcie, podciąga pieluchę , majtki, spodnie, spuszcza wodę, idzie do umywalki, myje ręce Umiejętność zabawy i spędzania czasu wolnego: 1. zabawy paluszkowe (sroczka kaszkę warzyła, 5 paluszków mam) 2. zabawy z piłką 3. zabawy przy stoliku manualnym 4. zabawy przy muzyce Zawsze w towarzystwie innych osób. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |