Katalog Ewelina Kapiszke, 2021-06-11 Słupsk Zajęcia przedszkolne, Program nauczania Indywidualny program pracy dla dziecka z zaburzeniami w sferze społeczno - emocjonalnejIndywidualny program pracy dla dziecka z zaburzeniami w sferze społeczno - emocjonalnej Imię i nazwisko dziecka XXXXXX Data urodzenia XXXXXX Nr teczki dziecka XXXXXX Rok szkolny XXXXXX Podstawa zakwalifikowania do pomocy: Analiza obserwacji w miesiącu wrześniu. Dziecko zamknięte w sobie, nawiązujące kontakt dopiero w mniejszej grupie. Zaburzona sfera społeczno – emocjonalna. Obniżona koordynacja ruchowa. Rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka 1. Mocne strony dziecka - Dziewczynka samodzielnie korzysta z toalety - samodzielnie rozbiera i ubiera niektóre części garderoby - bez problemu rozstaje się z rodzicami - chętnie chodzi do przedszkola 2. Zakres, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej 1.Wspomaganie aktywności społecznej • Kształtowanie świadomości własnego ciała, panowanie nad nim, nabywanie wiary we własne możliwości, rozwijanie koordynacji rąk i nóg –programy aktywności wg metody Knillów. • Doskonalenie czynności samoobsługowych - nabywanie coraz większej samodzielności. • Nawiązywanie kontaktów społeczno – emocjonalnych poprzez wdrożenie do nawiązywania prawidłowych relacji z innymi dziećmi w grupie rówieśniczej, modulowanie zachowań w kontaktach interpersonalnych (kształtowanie sfery społecznej dziecka). Wdrażanie dziecka do współdziałania poprzez naśladownictwo i zabawy odtwórcze w parach i małych grupach – ćwiczenia elementami metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne. • Dostrzeganie różnic między dobrem a złem • Nabywanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach- nie wycofywanie się. 2. Wspomaganie aktywności językowej. • Słuchowe spostrzeganie różnego rodzaju dźwięków • Nawiązywanie kontaktów społeczno – emocjonalnych poprzez wdrożenie do nawiązywania prawidłowych relacji z innymi dziećmi w grupie rówieśniczej, modulowanie zachowań w kontaktach interpersonalnych (kształtowanie sfery społecznej dziecka). • Rozwijanie mowy czynnej i biernej poprzez pracę z książeczkami, wdrażanie do słuchania nauczyciela. Rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów codziennego użytku oraz wykonywanych z nimi czynności. • Zachęcanie do rozmowy z rówieśnikami z grupy- przełamywanie bariery językowej. • Ćwiczenia percepcji i pamięci słuchowej oraz koordynacji słuchowo-ruchowej: słuchanie i rozpoznawanie dźwięków, dopasowywanie ich do obrazka. • Ćwiczenia ortofoniczne. 3. Wspomaganie aktywności poznawczej • Inicjowanie zabawy wg własnych pomysłów i własnych możliwości. • Wzmacnianie siły mięśni rąk poprzez odkręcanie, zakręcanie słoików, otwieranie i zamykanie puszek, wyjmowanie i wkładanie ukrytych tam przedmiotów, nakładanie kółek na trzpień, przybijanie młotkiem. • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni np. lepienie z masy solnej, plasteliny, zgniatanie papieru, wycinanie, wydzieranie, obwodzenie palcami przedmiotów, figur ( z wykorzystaniem pomocy M. Montessori), zbieranie drobnych elementów do różnych pojemników. • Porównywanie przedmiotów o zróżnicowanym kształcie, wielkości i powierzchni: gładkie - chropowate, miękkie – twarde. • Nabywanie wrażliwości dotykowej poprzez kontakt z różnorodnym materiałem np.: bibułą, watą, celofan (gniecenie), materiałami sypkimi (przesypywanie), wodą (przelewanie). • Doskonalenie orientacji przestrzennej: - góra, dół, do przodu, do tyłu, w bok, odkładanie zabawek zgodnie z instrukcją słowną - nad głową, na głowie, pod kolanem, przed sobą, za sobą, obok siebie. • Utrwalanie kolorów podstawowych: żółtego, zielonego, niebieskiego, czerwonego – zabawa z użyciem piłek w tych kolorach. 4. Wspomaganie aktywności artystycznej • Wyrażanie własnej wrażliwości estetycznej poprzez wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami: wydzieranki, zabawy z masą solną lub plasteliną, malowanie palcami itp. • Uczestniczenie w zabawach rytmicznych, obserwacja i naśladowanie. 5. Wspomaganie aktywności ruchowej i zdrowotnej • Aktywne uczestniczenie w zabawach, grach i zajęciach ruchowych. • Poznanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu- nieoddalanie się od opiekunów, bezpieczne korzystanie z urządzeń na placu przedszkolnym. • Przestrzeganie zasad przyjętych w zabawach ruchowych (zabawach z grupą i indywidualnych). • Ćwiczenia grafomotoryczne. • Kształtowanie ogólnej motoryki i koordynacji ruchów. • Kształtowanie kontroli nad swoimi ruchami. • Rozluźnianie i uelastycznianie mięśni, likwidowanie napięć mięśniowych, wyrabianie płynności ruchu. 3. Podjęte działania udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej Opracowano Indywidualny Program Pracy, we współpracy z rodzicami dziecka. Nawiązano współpracę ze specjalistami: rehabilitantem ruchowym, psychologiem, terapeutą integracji sensorycznej. Zaproponowano rodzicom: konsultacje, porady. Opracowanie: Ewelina Kapiszke Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |