AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Monika Szewczyk, 2021-06-11
Gać Kaliska

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć w oddziale przedszkolnym "Urządzenia elektryczne w naszym domu"

- n +

Scenariusz zajęć dydaktycznych w oddziale przedszkolnym

Nauczyciel prowadzący: M.SZ
Krąg tematyczny: Urządzenia elektryczne.
Temat dnia: Urządzenia elektryczne w naszym domu.
Grupa docelowa: 5 i 6 latki
Cele główne:
• Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia (rozwiązywanie zagadek słownych na temat urządzeń elektrycznych)
• Poznawanie korzyści wynikających z posiadania urządzeń elektrycznych.
• Praktyczne wykorzystanie urządzeń elektrycznych.
Cele operacyjne:
• Rozpoznaje odgłosy i nazywa urządzenia elektryczne.
• Uważnie słucha opowiadania i udziela odpowiedzi do wysłuchanego tekstu.
• Wie jak umiejętnie i w bezpieczny sposób korzystać z urządzeń elektrycznych używanych w gospodarstwie domowym,
• Rozpoznaje dźwięki wydawane przez urządzenia stosowane w gospodarstwie domowym.
• Odmierza i miesza składniki na babeczki.
• Pod opieką osoby dorosłej potrafi uruchomić piekarnik elektryczny.
Środki dydaktyczne:
• Ilustracje przedstawiające urządzenia elektryczne używane w domu.
• Tekst opowiadania Pauliny Nosek pt. „Opowieść o czekoladowej babeczce”
• Płyta CD z nagranymi odgłosami urządzeń gospodarstwa domowego.
• Produkty spożywcze potrzebne do upieczenia babeczek wg dowolnego przepisu.
• Foremki
Przebieg zajęć
1. Zabawa na powitanie „Witam dzieci, które mają w domu…”
• Piekarnik elektryczny
• Czajnik elektryczny
• Mikser
• Mikrofalówkę
• Lodówkę
• Toster lub opiekacz
• Zmywarkę

Nauczyciel kolejno podnosi ilustracje przedstawiające urządzenia elektryczne i wypowiada ich nazwy. Dzieci, które mają w domu dane urządzenie- machają ręką, jeśli nie mają- siadają skrzyżnie.

2. Słuchanie opowiadania Pauliny Nosek pt. „Opowieść o czekoladowej babeczce”

Pewnego niezwykłego, zimowego wieczoru, na kuchennym stole odbyło się zebranie. Większość przyszła bardzo punktualnie, oczywiście oprócz spóźnialskich siostrzyczek rodzynek sułtańskich, które z prawdziwym sułtanem nie miały nic wspólnego.
Mąka przysiadła pod ścianą, poważny mikser - król kuchni rozsadził się na samym środku, bo zawsze musiał być w centrum uwagi, na spodeczku pozostałym po popołudniowej herbatce przycupnął cukier puder i głaskał po kosteczkach swoją koleżankę czekoladę. Orzeszki radośnie się rozsypały między wszystkimi i uroczo uśmiechały się do jajek.
- Do mamy dzisiaj przyszła koleżanka Anka i przyniosła niezwykłe ciastko! - zachwycił się mikser.
- Było mięciutkie jak puszek naszego kota - psota, ciemne jak ten gburek kakao, pięknie przystrojone kolorową spódniczką i pachniało szczęściem - dodała zachwycona łyżeczka.
- Wyglądało trochę jak baba wielkanocna, którą mama piecze na Wielkanoc.. - uzupełnił przemądrzały widelec ze starej, babcinej zastawy.
- Trochę tak, tylko jakby mniejsza ta baba.. taka babeczka!
Całe kuchenne towarzystwo było rozemocjonowane nowym deserem i postanowili odkryć jego magiczną recepturę. Księżniczka serwetka przyniosła okruszki babeczki i jury
w składzie: król mikser, królowa foremka i najcenniejsza szlachcianka - filiżanka z chińskiej porcelany zabrało się do smakowania, testowania i pisania przepisu na słodką muffinkę.
- Z pewnością jest w niej czekolada i kakao. - rzekł dumnie król i starannie stawiając każdą literkę zapisał w przepisowniku.
- Wyczuwam w składzie mąkę, jajka, proszek do pieczenia - dodała filiżanka. A trzeba jej to przyznać - zna się na rzeczy. Foremka wyczuła maślany posmak prawdziwego, wiejskiego masła i mleka prosto od krowy w łaty.
No to chyba mamy już wszystko! - wyskoczyła jak Filip z konopi, jak zwykle w gorącej wodzie kąpana, zaparzaczka. Wszyscy zaśmiali się z niej po cichutku ale natychmiast zaczęli odmierzać składniki i mieszać je razem w czerwonej, zdobionej kolorowymi kropkami misce.
Wpadły do niej dwa jajka od kur dziadka, trzy porządne łyżki masła - bo jak wiadomo,
z masłem wszystko lepiej smakuje, kilkanaście kostek mlecznej, rozpływającej się w ustach czekolady, a stara waga odmierzyła odważnikami trzysta gram mąki. „Zaczarowanym pyłkiem” jakim się tytułuje proszek do pieczenia dodali pulchności.
Ale chwila, chwila.. kogoś nam brakuje! Król mikser męczy się, poci, stęka przeciągle -
a w misce zamiast pięknego, gładkiego ciasta jakieś grudki, cząstki,
- Oj nie tak to miało wyglądać. Kiedy wszyscy w ciszy zamarli zastanawiając się o czym zapomnieli, kuchnię wypełnił głośny śmiech królowej.
- Oj głuptaski kochane! Zabrakło czegoś mokrego! Mleko, no chodźże tu kolego!
Łaciatek na wyczucie dolał białego mleka do ciasta. Król zamieszał i nagle zamiast grudek powstało lśniące i przepięknie pachnące ciasto. Foremka włączyła piekarnik na sto osiemdziesiąt stopni i poprosiła swojego męża pędzelka o posmarowanie jej rozpuszczonym masełkiem. Łyżka wlała po dwie łyżki ciasta do foremki, a ona wskoczyła radośnie do pieca. Wszyscy zasiedli przed szklanym ekranem jak przed najlepszym, oscarowym filmem. Uważnie oglądali fascynujące babeczki, które z minuty na minutę coraz bardziej rosły, dosłownie rosły jak na drożdżach, choć przecież ich w sobie nie miały. Po dziesięciu minutach wysunęły się na gorącej szufladce, a rękawice w kwiaty postawiły je na stole.
Kuchenne królestwo było zachwycone ich dziełem i pysznym, czekoladowo - waniliowym zapachem.
Pierwszą spróbował król - ugryzł delikatnie, posmakował, popił odrobiną mleka i zastygnął
w milczeniu. Nad jego zmiksowaną głową zaczęły iskrzyć się gwiazdki, jego oczy zaczęły się uśmiechać a mieszaczki aż zadrżały.
- Są o wiele lepsze niż babeczki upieczone przez koleżankę mamy! – rzekł mikser.
Towarzystwo się rozsiadło i z rozkoszą skonsumowali pozostałe babeczki.

Rozmowa na temat treści opowiadania.
• Jakie sprzęty kuchenne wystąpiły w opowiadaniu?
• Kto był królem kuchni, a kto królową?
• Jakie składniki wrzucono do miski aby upiec babeczki czekoladowe?
• Jak nazywał się słodki deser?

3. Ćwiczenia słuchowe pt. „Urządzenia elektryczne”- rozpoznawanie odgłosów urządzeń
elektrycznych- płyta CD

4. Wycieczka do szkolnej kuchni.
• Rozpoznawanie i nazywanie urządzeń elektrycznych, w które jest wyposażona szkolna kuchnia.
• Prezentacja działania urządzeń gospodarstwa domowego ze zwróceniem uwagi na zasady bezpieczeństwa podczas korzystanie z nich.

5. Rozmowa kierowana o urządzeniach elektrycznych znajdujących się w domach dzieci
i szkolnej kuchni.
• Jakie urządzenia elektryczne znajdują się w waszych domach a jakie w szkolnej kuchni?
• Z jakich urządzeń korzysta wasza mama przygotowując potrawy?
• W jaki sposób należy korzystać z urządzeń technicznych? (prezentacja ilustracji dotyczących przestrzegania zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu z różnych urządzeń).

6. Rozwiązywanie zagadek słownych „Urządzenia elektryczne”. Po odgadnięciu każdej
zagadki dzieci dzielą nazwę urządzenia na sylaby i głoski.

Co to za skrzynka w łazience stoi, żadnego brudu się nie boi.
Bardzo się cieszy mama, bo ta skrzynia pranie robi sama. (pralka)

To urządzenie takie gorące jakby nagrzane lipcowym słońcem.
Służy wybornie do prostowania twojej bielizny i twego ubrania. (żelazko)

Bardzo gruby brzuszek ma, sprząta śmieci raz i dwa
Głośno pracuje, głośno wyje, wciąga kurz przez własną szyję (odkurzacz)

Czy to film, czy bajka, wszystko widzisz na szklanym ekranie.
Taki przedmiot dobrze mieć, każdy w nim coś dla siebie znajdzie. (telewizor)

Ma dwie ręce do roboty, gdy robisz koktajl nie masz kłopotu.
Wszystko wymiesza, szybko wiruje i pyszny napój lub ciasto przygotuje. (mikser)

Co to za maszyna odpowiedzcie dzieci,
Marchew do niej wrzucisz a soczek wyleci. (sokowirówka)

Tu chlebek się opala jak na słonecznej plaży,
Jest chrupiący i pyszny taki o jakim marzysz. (toster, opiekacz)

7. Przygotowywanie ciasta i pieczenie muffinek.
• Czynności higieniczne przed przystąpieniem do pracy (mycie rąk)
• Odczytanie przez nauczyciela przepisu na babeczki.
• Przygotowanie produktów potrzebnych do wypieku babeczek.
• Mieszanie składników przy pomocy miksera.
• Nalewanie ciasta do foremek.
• Uruchomienie piekarnika.
• Pieczenie babeczek.

8. Degustacja muffinek przez dzieci.
9. Podsumowanie zajęć.
10. Pożegnanie dzieci.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.