![]() |
![]() |
Katalog Magdalena Michalak, 2021-06-11 Niedźwiady Technika, Artykuły INNOWACJA PEDAGOGICZNA organizacyjno-metodyczna Kącik relaksacyjny w szkole.INNOWACJA PEDAGOGICZNA organizacyjno-metodyczna Imię i nazwisko autorów: Anna Gawron, Magdalena Michalak Temat innowacji: Kącik relaksacyjny w szkole. Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. Wincentego Witosa w Nowym Nakwasinie Autor: Anna Gawron, Magdalena Michalak Temat: Kącik relaksacyjny w szkole. Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna Data wprowadzenia: 15 stycznia 2020 Data zakończenia: 15 maja 2020 Zakres innowacji: Adresatami innowacji są uczniowie klasy VI i VIII Czas realizacji innowacji obejmuje 4 miesiące z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć świetlicowych, zajęć bibliotecznych oraz na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych organizowanych doraźnie. Niniejsza innowacja ma na celu stworzenie kącika relaksacyjnego dla uczniów i szerzenie idei wykorzystania surowców wtórnych oraz innych dostępnych materiałów w najbliższym środowisku. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do kreatywnego gospodarowania materiałami potrzebnymi do wykonania siedzisk, a w dalszej kolejności do wykonania świątecznych dekoracji. Motywacja wprowadzenia innowacji: Innowacja pt. „Kącik relaksacyjny w szkole” jest naszą odpowiedzią na jeden z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2019/2020, mówiący o rozwoju kreatywności i przedsiębiorczości uczniów. Na podstawie własnych obserwacji oraz przeprowadzonych wywiadów wśród uczniów w szkole zauważyłyśmy, że istnieje konieczność stworzenia miejsca odpoczynku, wyciszenia i regeneracji sił podczas trwania przerw międzylekcyjnych, zwłaszcza w czasie jesienno-zimowym. Będzie to również miejsce spotkań z rękodziełem artystycznym, punktem gromadzącym uczniów wykonujących ozdoby wiosenno-świąteczne. Potrzeba rozwoju umiejętności manualnych u dzieci oraz zainteresowanie ich sprawami ekologii i wtórnym wykorzystaniem surowców jest kolejnym powodem podjęcia niniejszej innowacji. Opis innowacji I. Założenia ogólne 1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy VI i VIII. 2. Główne założenia pracy na zajęciach innowacyjnych: - wykorzystanie surowców wtórnych i materiałów łatwo dostępnych w najbliższym środowisku - zapoznanie z formami plastycznymi przy wykonywaniu dekoracji wiosenno-świątecznych - wdrożenie pracy metodą pracy zespołowej z wykorzystaniem różnych technik II. Cele innowacji Cel główny: Wdrożenie uczniów do kreatywnego rozwoju i przedsiębiorczości oraz wzrostu świadomości ekologicznej. Cele szczegółowe: - stworzenie miejsca wypoczynku - poprawa umiejętności manualnych - swobodne posługiwanie się materiałami wtórnymi i narzędziami przy ich obróbce - zachęcanie do rozwijania własnych zainteresowań i zdolności - kształtowanie u uczniów postaw proekologicznych - przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego korzystania z dóbr środowiska III. Metody i formy Nauczyciele( Anna Gawron, Magdalena Michalak) realizują następujące zadania: - przeprowadzają analizę potrzeb uczniów - opracowują stronę metodyczną innowacji - przygotowują materiały i narzędzia potrzebne do realizacji innowacji - uczestniczą w szkoleniu zgodnie z potrzebami - przygotowują warsztaty dla uczniów we współpracy z rodzicami - redagują sprawozdanie - udostępniają na stronie internetowej szkoły i e-gazetce szkolnej działania uczestników Uczniowie: - uczestniczą w proponowanych warsztatach malowania skrzynek i tapicerowania - wykonują ozdoby wiosenno-świąteczne - wykorzystują surowce wtórne - współpracują w grupie - aranżują nową przestrzeń odpoczynku w szkole IV. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji) Uczniowie: Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny poprzez praktyczne i nowe dla nich działania Wykorzystują możliwości jakie daje zastosowanie w pracach ręcznych surowców wtórnych Mają możliwość integracji i pożytecznego spędzenia wolnego czasu Uczą się współpracy i przedsiębiorczości Prezentują swoje talenty Szerzą postawy proekologiczne w środowisku szkolnym Rozwijają swoje umiejętności manualne Nauczyciele: Wykorzystują różne metody i formy do aktywizacji uczniów Uwrażliwiają uczniów na potrzebę ochrony środowiska Są otwarci na potrzeby i oczekiwania uczniów Wpływ na pracę szkoły: Wzbogacenie wyposażenia szkoły Poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły Promocja szkoły w środowisku lokalnym VI. Tematyka zajęć Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla drugiego etapu edukacyjnego. Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość. Podstawa programowa kształcenia ogólnego stwierdza: „(…)Zadaniem szkoły jest wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat. Szkoła dba o wychowanie dzieci i młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka, kształtuje postawę szacunku dla środowiska przyrodniczego, w tym upowszechnia wiedzę o zasadach zrównoważonego rozwoju, motywuje do działań na rzecz ochrony środowiska oraz rozwija zainteresowanie ekologią.” Tematyka zajęć: 1. Rękodzieło: koszyczki wielkanocne wykonane z papierowej wikliny, palmy wielkanocne. 2. Sztuka ludowa i zdobiennictwo: formy kwiatowe (róże)z bibuły. 3. Wykorzystanie surowców wtórnych do realizacji nowych form użytkowych – wykonanie siedzisk rekreacyjnych: pozyskanie drewnianych, używanych skrzynek ogrodniczych, naprawa i wzmocnienie konstrukcji, wygładzenie i odświeżenie powierzchni, pomalowanie i tapicerowanie. 4. Zaaranżowanie przestrzeni szkolnej na kącik relaksacyjny. 5. Pogadanki na temat wykorzystania surowców wtórnych i znaczenia ochrony środowiska we współczesnym świecie. VII. Ewaluacja • Dokumentacja zdjęciowa oraz opis zajęć zamieszczony na stronie internetowej Szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Nowym Nakwasinie • E-gazetka na holu szkolnym. • Opinie uczestników projektu. • Sprawozdanie z przeprowadzonej innowacji. • Analiza i weryfikacja zgromadzonych informacji zostaną przedstawione Radzie Pedagogicznej i Dyrektorowi Szkoły. W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi: - rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami - rozmowy z rodzicami Analiza przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej formie. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły. VIII. Podsumowanie Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z wykorzystywania surowców wtórnych, wdrażania postaw proekologicznych i umiejętności współpracy w grupie. Uczniowie będą mogli kształtować swoje zainteresowania i rozwijać zdolności manualne. Uczestnictwo w warsztatach plastycznych pozwoli im również na pogłębianie kreatywności i przedsiębiorczości. IX. Sprawozdanie W roku szkolnym 2019/2020 nauczycielki Magdalena Michalak i Anna Gawron realizowały organizacyjno- metodyczną innowację pedagogiczną pt: Kącik relaksacyjny w szkole. Adresatami innowacji byli uczniowie klasy VI i VIII. Zajęcia innowacyjne odbywały się w ramach zajęć świetlicowych, zajęć bibliotecznych oraz na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych organizowanych doraźnie. Niniejsza innowacja miała na celu stworzenie kącika relaksacyjnego dla uczniów i szerzenie idei wykorzystania surowców wtórnych oraz innych dostępnych materiałów w najbliższym środowisku. Zachęcała i motywowała uczniów do kreatywnego gospodarowania materiałami potrzebnymi do wykonania siedzisk, a w dalszej kolejności do wykonania świątecznych dekoracji. Dzięki zaangażowaniu uczniów oraz pomocy innych osób dobrej woli zrobiono praktyczne siedziska rekreacyjne, wykonane z używanych, drewnianych skrzynek ogrodniczych. Po wzmocnieniu, wygładzeniu i odświeżeniu konstrukcji, nastąpiło ich malowanie i tapicerowanie. Wyposażone dodatkowo w barwne poduszki siedziska cieszyły swoim estetycznym wyglądem i były niezwykle popularne wśród użytkowników. Obserwacje oraz rozmowy z uczniami potwierdziły trafność podjętych działań innowacyjnych: wykonane osobiście siedzenia napełniały ich twórców dumą a obszar kącika relaksacyjnego zawsze był pełen uczniów. Rozpoczęto również tworzenie wielkanocnych koszyczków z papierowej wikliny, jednakże z powodu pandemii korona wirusa dalsze działania zostały zawieszone. Podjęto je w pierwszym półroczu roku szkolnego 2020/2021. W warunkach nauki stacjonarnej uczniowie wykonali koszyczki z papierowej wikliny, podtrzymując w ten sposób pomysł z poprzedniego półrocza na zagospodarowanie makulatury. Podsumowując można stwierdzić, iż przewidywane cele innowacji zostały osiągnięte: - stworzono miejsce wypoczynku dla uczniów - poprawiono ich umiejętności manualne poprzez swobodne posługiwanie się materiałami wtórnymi i narzędziami przy ich obróbce - zachęcono uczniów do rozwijania własnych zainteresowań i zdolności - kształtowano postawy proekologiczne - zachęcano do odpowiedzialnego korzystania z dóbr środowiska - zaangażowano uczniów do współpracy w grupie Należy przypuszczać, że po powrocie do nauki stacjonarnej siedziska na nowo znajdą swoich stałych użytkowników w przestrzeni szkoły. Są lekkie i poręczne więc mogą być swobodnie przenoszone i aranżowane jako kącik wypoczynkowy lub miejsce spotkań przy tworzeniu małych dzieł plastycznych albo okolicznościowych dekoracji świątecznych. Ze względu na ich mobilność, łatwo również ustalić i zachować odpowiedni dystans społeczny w grupie uczestników w warunkach nadal obowiązujących wymogów sanitarnych. Pomysłów i chęci na wykorzystanie kącika relaksacyjnego z pewnością nie zabraknie. Pozostajemy w nadziei, że w nowym roku szkolnym zawsze będzie wypełniony zadowolonymi uczniami. Magdalena Michalak, Anna Gawron Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |