AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Woźny, 2021-06-11
Kraków

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Magia zmysłów

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH

Temat zajęć: Magia zmysłów
Wiek uczestników: 7 - 8 lat

Cele ogólne:
1. Wzbudzanie wśród dzieci zainteresowania czytelnictwem.
2. Odnajdywanie wraz z dziećmi morału płynącego z przeczytanego fragmentu książki.
3. Rozwijanie pozytywnego myślenia.
4. Ukazywanie dzieciom wyjątkowości doświadczania świata poprzez zmysły.
5. Doskonalenie umiejętności współpracy i integracji pomiędzy rówieśnikami.

Cele szczegółowe (operacyjne):
Dziecko:
1. uważnie słucha fragmentu książki czytanego przez nauczyciela,
2. poszukuje przesłania płynącego z przeczytanego opowiadania,
3. formułuje wypowiedzi na zadany temat,
4. rozwija wyobraźnię, twórcze myślenie oraz empatię,
5. zna zmysły ludzkie i docenia ich znaczenie,
6. aktywnie uczestniczy w poszczególnych zabawach i współpracuje z rówieśnikami,
7. przestrzega zasad kulturalnego zachowania się podczas zajęć.

Metody:
Podająca: czytanie opowiadania, rozmowa kierowana, objaśnienia. Praktycznego działania: pantomima, ilustrowanie jednego ze zmysłów, zabawy sensoryczne. Poszukująca: zagadka dedukcyjna dotycząca tematyki zajęć, rozsypanka - dopasowywanka, zabawa w skojarzenia, wskazywanie przez uczniów argumentów świadczących o przewadze świata rzeczywistego nad „wirtualnym” (elektronicznym).

Formy: zbiorowa, indywidualna i grupowa

Środki dydaktyczne: tekst opowiadania „Spacer po lesie” z książki pt. „Siedemnaście opowiadań”, autorstwa: Bruno Ferrero, karteczki zawierające nazwy zmysłów, pisaki, kolorowe kartki A4 z wyszczególnionymi kategoriami (piękny widok, lubiany dźwięk, przyjemna powierzchnia, wspaniałe jedzenie, ładny zapach) , klej, dzwoneczek, chusta, olejki zapachowe z zaklejonymi nazwami, „pojemnik różnorodności” z przedmiotami do zgadywania (np. włóczka, długopis, kredka, gumka, strugaczka, nożyczki, linijka, piłeczka, kartka, klocek, autko, lalka, klej, książka, bibuła, wata, rolka papieru, kawałek materiału, chusteczki higieniczne, lusterko).

Przebieg zajęć:
1. Powitanie w kręgu. Nauczyciel wita wszystkich, którzy: lubią: obserwować przyrodę, słuchać odgłosów przyrody, dźwięki tętniącego miasta, ciszę w lesie, lepić bałwana, zapach lasu, jeść dobre posiłki. Uczniowie, którzy czują się przywitani, machają do siebie.

2. Wprowadzenie do zajęć. Zagadka: Na podstawie pytań, które zadawałam podczas powitania, spróbujcie odgadnąć tematykę dzisiejszych zajęć. Następnie poinformowanie uczniów o przebiegu zajęć (wspólne czytanie, a następnie zajęcia tematyczne).

3. Czytanie opowiadania pt. „Spacer po lesie” z książki pt. Siedemnaście opowiadań”, autorstwa B. Ferrero. Prośba skierowana do dzieci o uważne słuchanie.

4. Rozmowa kierowana.
Pytania do tekstu: Gdzie dzieci jechały na wycieczkę? Czy (wszystkie) dzieci były szczęśliwe z wycieczki? Kto nie był zadowolony z wyjazdu i dlaczego? Co wywoływało zachwyt dzieci? (poziomki, strumyczek czystej wody, liście, żaby, jeże, kasztany, wielkie drzewo, gładki pień, chmury, śpiew słowików, zapach mchu). Co najbardziej interesowało Łukasza?

5. Pantomimiczna zabawa sensoryczna: „Pokaż ten zmysł”. Dzieci stoją w rozproszone po sali. Nauczyciel kolejno wymienia poszczególne zmysły: wzrok, słuch, dotyk, smak, węch, a zadaniem dzieci jest ich przedstawianie za pomocą mimiki ciała (bez słów). (zabawa doskonaląca zmysł wzroku – dzieci obserwują siebie nawzajem i konfrontują własną interpretację danego zmysłu z tą przedstawianą przez inne dzieci).

6. „Zmysłowy obrazek”: Dzieci otrzymują kolejno karteczki z nazwą jednego z pięciu zmysłów. Następnie na wylosowanych kartkach ilustrują część ciała odpowiedzialną za doświadczanie danego zmysłu.

7. „Rozsypanka - dopasowywanka”: uczniowie naklejają otrzymane w poprzednim ćwiczeniu karteczki z nazwami jednego z pięciu zmysłów ( wzrok, słuch, dotyk, smak, węch) do pięciu kategorii wyszczególnionych na kartkach A4, postrzeganych przez poszczególne zmysły (piękny widok, lubiany dźwięk, przyjemna powierzchnia, wspaniałe jedzenie, ładny zapach). Przy kategorii: „wspaniałe jedzenie” można wspomnieć o wyróżnianych smakach: słodki, słony, kwaśny, gorzki.

8. Zabawa w skojarzenia: „Odkrywanie uroków świata”. Kategorie: piękny widok, lubiany dźwięk, przyjemna powierzchnia, wspaniałe jedzenie, ładny zapach. Dzieci siedzą w kole. Każdy z uczniów wymyśla wyraz kojarzący się z poszczególną kategorią. W zależności od zainteresowania dzieci nauczyciel przeprowadza zabawę do każdej z kategorii bądź do wybranych.

9. Zabawa sensoryczne z dzwoneczkiem : Z której strony dobiega dźwięk? Dzieci siedzą w kole. Jedno w środku ma zasłonięte chustą oczy. Poszczególni uczniowie dzwonią dzwonkiem, a zadaniem osoby w środku jest wskazanie, z której strony dochodzi dźwięk (zabawa doskonaląca zmysł słuchu). Zabawa wyciszająca: Dzieci w kole przekazują dzwoneczek do rąk, starając się zrobić to tak, by nie wydał żadnego dźwięku.

10.Zabawa sensoryczna: Jaki to zapach? Nauczyciel dzieli dzieci na grupy, każdej dając jeden olejek zapachowy (zaklejone nazwy). Zadaniem każdego zespołu jest odgadnięcie otrzymanego zapachu (zabawa doskonaląca zmysł węchu).

11. Zabawa sensoryczna: Jaki to przedmiot? Uczniowie kolejno z zasłoniętymi oczami losują z pojemnika przedmiot i zgadują, co to jest (zabawa doskonaląca zmysł dotyku).

12. Dlaczego „magia zmysłów”? Na koniec nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów wyobraził sobie, że spotyka Łukasza z czytanego na początku zajęć opowiadania. Następnie chętni uczniowie (najlepiej wszyscy) w kilku słowach mówią Łukaszowi: Dlaczego wycieczka do lasu jest bardziej atrakcyjna niż zabawa sprzętem elektronicznym? (Świat wirtualny, komputerowy, bywa interesujący i wciągający, jednak nie zastąpi uroków płynących z obcowania z przyrodą i doświadczania wszystkimi zmysłami. Grając w gry nie poczujemy zapachu, nie dotkniemy postaci, ani obiektów, nie będziemy mogli biec po widzianych na ekranie miejscach – jest to więc swego rodzaju „iluzja życia”.

13. Podsumowanie: Zbliżają się ferie zimowe. Już niedługo część z Was wyjedzie poza Kraków, będziecie obcować z przyrodą. Ci co pozostaną w mieście, również mogą się wybrać do parku i bawić na świeżym powietrzu bądź w inny sposób aktywnie spędzić czas. Obserwujcie przyrodę, doświadczajcie zmysłami i cieszcie się nimi, a po powrocie do szkoły po feriach opowiecie, jakie „cuda przyrody” zaobserwowaliście.
Na koniec zaproszenie dzieci do zaktywizowania swojego zmysłu smaku i zjedzenia drugiego śniadania.

Aneks:
Tekst opowiadania „Spacer po lesie”, z książki pt. „Siedemnaście opowiadań”,
Bruno Ferrero, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 1992.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.