AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Szczerba, 2021-06-11
Łęki

Zajęcia przedszkolne, Artykuły

Rola bajki telewizyjnej w wychowaniu i edukacji małego dziecka.

- n +

Przedmiotem zainteresowań wielu pedagogów stało się zagadnienie mass mediów. Media wprowadzają małego odbiorcę telewizyjnego w świat pełen wzorów, ustalonych przez dorosłych wartości oraz standardów, przy pomocy przekazu. Zainteresowaniem pedagogów cieszy się zagadnienie: Czy telewizja edukacyjna jest użyteczna w procesie kształcenia
i wychowania małego dziecka?
Najpopularniejszym środkiem masowego przekazu, jest dziś telewizja.
Towarzyszy ona dziecku od najmłodszych lat życia, wywierając wpływ na jego psychikę. Dziecko oglądające telewizję, próbuje naśladować swoim zachowaniem bohaterów telewizyjnych. Telewizja ma ogromny wpływ na wychowanie dziecka, nie zawsze jednak uczy go naśladowania pozytywnych zjawisk. Ważne jest, aby rodzice kontrolowali to,
co dziecko ogląda w telewizji i jak długo poświęca jej czas. Należy pomóc dziecku
przy wyborze odpowiednich treści telewizyjnych. Bajki telewizyjne powinny mieć działanie wychowawcze, pomagając dziecku zapomnieć o złych przeżyciach i lękach.
Dla dziecka w młodszym wieku przedszkolnym, bardzo wartościowe jest oglądanie bajek, albowiem są one dla niego rozrywką. Dzięki ich oglądaniu, dziecko staje się bardziej odporne na ból i niepokój, łatwiej znajduje rozwiązania dla swoich problemów.
Można również zauważyć, że dziecko oglądające dobranocki przeżywa przygody bohaterów, staje się radosne, bardziej otwarte na swych rówieśników. Ogromny wpływ na wychowanie dziecka ma cudowny świat bajek, który pozwala im dostrzegać dobro. Bajka pomaga
w kształtowaniu osobowości dziecka oraz obniża u niego poziom lęku. Bajki dostarczają dzieciom dużo informacji o zjawiskach i doświadczeniach z życia. Dziecko oglądając bajki, może wraz z ich bohaterami przeżywać niezwykłe przygody, przenosić się w świat fantazji. Ważną rolą wychowawczą bajki jest uczenie dzieci cierpliwości, a także akceptacji świata. Bajki rozwijają wyobraźni, procesy poznawcze oraz myślenie twórcze. Mogą kształtować osobowość, odnosząc się do przeżyć bohaterów bajkowych. Oglądając odpowiednie bajki, dziecko uczy się odróżniać dobro od zła. Szczególną uwagę należy zwrócić na rolę telewizji
i jej swoistość w wychowaniu najmłodszych oraz telewizyjny styl życia, jaki dzieci preferują.
W wychowaniu i edukacji współczesnego przedszkolaka, istotną rolę odgrywa bajka telewizyjna, towarzysząca już od najmłodszych lat. Aby telewizja miała oddziaływanie wychowawcze, należy pomóc dziecku przy doborze odpowiednich treści.
Wartościowe dobranocki umożliwiają dziecku pozbycia się lęku oraz niepokoju. Zauważyłam, że dzieci oglądające dobranocki są bardziej radosne oraz otwarte.
Odpowiedni dobór treści prospołecznych umożliwia dziecku kształtowanie procesów poznawczych. Brak autorytetu wychowawczego jest niebezpieczny w kształtowaniu osobowości. Dziecko dzięki mass mediom rozwija swoje zainteresowania. Obserwuje świat,
z którego ma stały dopływ informacji. Rodzice powinni być włączeni w proces wychowania oraz edukację dziecka. Ważne jest, aby chronili dziecko przed negatywnymi oddziaływaniami telewizji. Żeby je uchronić, należy im zagospodarować wolny czas, np. wyjść na spacer,
do lasu, na działkę, czy łąkę. Rodzice powinni pomóc dzieciom przy wyborze właściwych programów telewizyjnych. W rodzinie nie należy odbierać telewizji na zasadzie przyzwyczajeń. Z przeprowadzonych rozmów wynika, iż dzieci najczęściej same oglądają bajki, bez towarzystwa osób trzecich. Programy telewizyjne cieszą się dużą oglądalnością przez dzieci i ich matki. Z badań również wynika, że dzieci spędzają czas przed telewizorem najczęściej ponad 2 godziny, oglądając następujące kanały : TVP 1, TVP 2, Polsat, Cartoon Network, itp. Nadmierne przebywanie przy ekranie telewizyjnym, jest przyczyną wielu konfliktów rodzinnych oraz w grupie rówieśniczej. Wśród dzieci szerzy się agresja,
obniżenie poziomu ich kultury oraz złego stanu psychicznego. W programach telewizyjnych wiele jest scen agresji, które modelują zachowania społeczne. Dziecko wychowane w domu rodzinnym przez matkę, mniej czasu spędza przed telewizorem.
Badania dowiodły, że mass media są najbogatszymi treściami takich wytworów,
jak myśli, uczucia oraz przyroda. To właśnie od dorosłych dziecko odwzorowuje gest, mimikę, słownictwo. Dzięki odpowiedniemu doborowi treści, cel wychowawczy
i dydaktyczny zostaje zrealizowany. Czarne charaktery mają negatywny wpływ na osobowość dziecka. Ogromne znaczenie ma atmosfera dobra, przyjaźni, wierności, która umożliwia zaspokajanie potrzeby poznawczej.
Głębokie przeżywanie bajek, rozwija u młodego telewidza wyobraźnię.
Można zauważyć, iż wychowankowie przedszkola preferują bohaterów skromnych, otwartych, życzliwych oraz opiekuńczych. Bajki fantastyczne, rozszerzają horyzonty myślenia. Cudowny świat bajek, przenosi w świat fantazji, ma ogromny wpływ
na wychowanie dziecka. Dzieci uczą się opowiadania bajek, współpracy z rówieśnikami
oraz różnych zachowań adekwatnych do zaistniałej sytuacji. Dziecko oglądające dobranocki czuje się odprężone psychicznie. Bajki wpływają bardzo pozytywnie na życie dziecka, młody telewidz może dostrzec potrzeby innych.
Bardzo trudno jest stwierdzić i dostrzec rozumienie oraz przeżywanie przez dzieci bajek telewizyjnych. Dziecko częściowo ujawnia, to w wypowiedziach słownych, zabawach, zainteresowaniach, snach, marzeniach. Uwagę skupiłam na wieczorynkach cieszących się ogromnym uznaniem wśród dzieci, prześledziłam treści tych bajek. Przedstawiony
w wieczorynkach świat pomaga dzieciom uwolnić się oraz przenieść w świat fantazji. Procesowi dojrzewania małego widza towarzyszą emocje, wyobraźnia. Dlatego ważne jest, aby dziecko oglądało telewizję pod opieką dorosłych. Trzeba pamiętać, że w wychowaniu
i edukacji małego dziecka ważne jest pobudzenie osobowości.
Dzięki analizie badań wysunęłam następujące wnioski :
1.Dobranocki telewizyjne stanowią dla dziecka środek kształcący w wychowaniu
i edukacji, jeżeli dobro zwycięża, a zło przegrywa.
2.Bajki mogą wpływać w znacznym stopniu na kształtowanie postawy prospołecznej, ucząc odpowiedzialności.
3.Dzieci w większości wypowiadają się pozytywnie na temat dobranocek.
Do postulatów wychowawczo-dydaktycznych, które mają wpływ na wychowanie i edukacje dziecka należą:
1.Za pośrednictwem wieczorynek można kształtować postawy prospołeczne, które mogą wpływać bezpośrednio na zakres wychowawczy, rozwijać wyobraźnię i sferę
emocjonalną dzieci.
2.Należy w większym stopniu wprowadzać dobranocki, które umożliwiałyby dzieciom rozwój mowy.



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.