![]() |
![]() |
Katalog Magdalena Świst-Madejek, 2021-06-15 Świdwin Pedagogika, Sprawozdania Sprawozdanie z zajęć rewalidacyjnych w roku szkolnym 2020-21Nazwisko i imię nauczyciela: Magdalena Świst-Madejek Rok szkolny: 2020/2021 Data: 12.06.2021 SPRAWOZDANIE Z PRACY NAUCZYCIELA REWALIDACJI W ROKU SZKOLNYM 2020/2021 W mijającym roku szkolnym 2020/2021 prowadziłam zajęcia rewalidacyjne z uczniami klasy I, IV-V, VI, VII-VIII szkoły podstawowej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Tą forma pomocy w ciągu całego roku objęłam 21 uczniów. Ponadto prowadziłam zajęcia rewalidacyjne z uczniami niepełnosprawnymi w stopniu umiarkowanym (5 osoby). Realizowałam także zajęcia surdopedagogiczne z 3 uczniami z wadą słuchu polegające przede wszystkim na intensywnej stymulacji funkcji słuchowych (odbiór dźwięków, lokalizowanie źródeł dźwięku, usprawnianie słuchu fonematycznego, tworzenie zasobu pojęciowego oraz kategoryzacja), na budowaniu słownika czynnego i biernego, kształtowaniu wrażliwości słuchowej oraz usprawnianiu umiejętności wypowiedzi zdaniowej. W przypadku dziecka najmłodszego (na poziomie klasy I szkoły podstawowej – 1 dziecko z wadą słuchu) zajęcia bazowały na systematycznym treningu słuchowym, kształtowaniu wypowiedzi ustnej w oparciu o metodę sylabową i symultaniczno - sekwencyjną. W tym roku, w związku z ogłoszonym stanem zagrożenia epidemiologicznego w kontekście koronawirusa COVID – 19 i koniecznością pracy zdalnej na przestrzeni 13 tygodni, również kontynuowałam pracę rewalidacyjną. Uczniowie otrzymali przygotowane spersonalizowane przeze mnie karty pracy na czas nauki w domu. Ponadto zgodnie z planem zajęć systematycznie prowadziłam edukację w formie zdalnej, która polegała na indywidualnych bądź grupowych łączeniach za pomocą programu Microsoft Office TEAMS. W przypadku uczniów klas starszych często uzupełnione karty pracy wracały do mnie drogą elektroniczną, dzięki czemu miałam wgląd w podejmowaną przez nich aktywność. Pracując zdalnie dbałam także o to, aby uczniowie nie tylko wykonali przygotowane przeze mnie materiały (często z wykorzystaniem różnych programów jak np. Power Point dających bezpośredni wgląd w wykonane zadanie), ale przede wszystkim potrafili rozmawiać, sygnalizować swoje potrzeby, tworzyć relację z nauczycielem niezależnie od formy, sposobu i miejsca pracy. Prowadzone przeze mnie zajęcia rewalidacyjne realizowałam systematycznie, zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej i w oparciu o aktualne orzeczenie. Szczególny nacisk położyłam na rozwijanie, doskonalenie i usprawnianie podstawowych technik szkolnych, opóźnionych w rozwoju funkcji percepcyjno – motorycznych oraz procesów myślenia i mowy. Wyżej wymieniony rodzaj zajęć jest tą formę pracy terapeutycznej, którą bardzo lubię i która sprawia mi osobistą zawodową satysfakcję. W tym roku dodatkowo w wyniku czasowego zawieszenia zajęć, stanęłam po raz kolejny przed wyzwaniem organizacji zajęć rewalidacyjnych w formie zdalnej. Zależało mi ogromnie na tym, by zamknięci w swoich domach uczniowie, nie pozostali obojętni i zamknięci na moje działania. Staram się, by podejmowane przeze mnie zadania były rzetelnie przemyślane i zaplanowane, gdyż służy to optymalizacji całego procesu terapeutycznego. Ponadto ważny jest dla mnie aspekt indywidualnych uwarunkowań i predyspozycji każdego z uczniów, co oznacza że zajęcia rewalidacyjne traktuję nie tylko jako czas pracy dydaktycznej, ale także jako możliwość indywidualnej rozmowy, poszukiwania przez uczniów zrozumienia ich problemów, czy budowania poczucia ich wartości oraz wiary w siebie. Moim głównym zadaniem jest przede wszystkim uzmysłowienie uczniom potrzeby zdobywania wiedzy i podejmowania wysiłku intelektualnego. Stąd też prowadzę zajęć w taki sposób, by uczniowie na miarę swoich możliwości zrozumieli jak najwięcej, rozbudzili chęć poznawczą i trenowali to, co przysparza im najwięcej trudności, by stopniowo eliminować problemy. Każdorazowo staram się kierować zasadą indywidualizacji, akceptacji oraz stopniowania trudności. Nie jest to zadanie łatwe (szczególnie pokazał i wręcz uwydatnił to czas nauczania w formie zdalnej), ponieważ wymaga ode mnie stałego poszukiwania właściwych, dydaktycznie dobrych materiałów, a przede wszystkim doboru środków, metod i form do psychofizycznych i edukacyjnych możliwości uczniów. Praca w obszarze rewalidacji jest dla mnie wyzwaniem, które podejmuję z ogromną chęcią i zaangażowaniem, skłania mnie także do systematycznego wewnętrznego i zawodowego rozwoju, do analizy własnych działań i korekty popełnianych błędów. Ponadto prowadzone przez siebie zajęcia uważam tylko wówczas za wartościowe, gdy są atrakcyjne dla uczniów i pozwalają doskonalić i rozwijać ich możliwości. Systematycznie dokonuję obserwacji postępów, analizuję niepowodzenia uczniów w oparciu o stosowne dokumenty, wytwory ich prac, rozmowę z nauczycielami/wychowawcami/innymi specjalistami. Permanentnie uczę się świata dzieci, z którymi przebywam, a co za tym idzie rozumienia ich potrzeb, pragnień i dążeń, gdyż to rzutuje bezpośrednio na jakość prowadzonych zajęć. Staram się sprostać stawianym mi wymaganiom najlepiej jak potrafię, rzetelnie prowadząc zajęcia oraz okazując wszystkim uczniom cierpliwość, zrozumienie i potrzebne wsparcie. Szczegółowe cele prowadzonych przeze mnie zajęć rewalidacyjnych skoncentrowane były w tym roku szkolnym przede wszystkim na: - rozbudzaniu aktywności poznawczej - usprawnianiu spostrzegawczości, pamięci i percepcji wzrokowej - kształceniu funkcji słuchowo-językowych w zakresie słuchu fonematycznego, fonemowego, pamięci słuchowej - wzbogacaniu słownictwa dziecka, rozwijaniu mowy - kształtowaniu kompetencji społecznych i komunikacyjnych - doskonaleniu umiejętności czytania i pisania, liczenia, mierzenia - doskonaleniu umiejętności matematycznych - wyrównaniu zaburzeń rozwojowych - kształtowaniu umiejętności wnikliwej obserwacji i logicznego myślenia - wspieraniu uczniów w rozwoju emocjonalnym – redukowanie zachowań niepożądanych, rozładowywanie negatywnych emocji - wykorzystywaniu mocniejszych stron funkcjonowania uczniów, w celu budowania pozytywnej samooceny - budzeniu wiary we własne możliwości, inspirowaniu do ujawniania zainteresowań - wydłużaniu czasu koncentracji uwagi - wzmacnianie motywacji wewnętrznej do systematycznego podejmowania wysiłku intelektualnego - doprowadzeniu uczniów do poprawnego posługiwania się mową czytaną i pisaną oraz wyrównanie innych trudności w nauce szkolnej W swojej pracy bazuję na: Daktylografii, Języku migowym, Multimedialnych technikach komputerowych i programach edukacyjnych (np.,,Klik uczy czytać”, ,Klik uczy liczyć”, ,,Klik uczy pisać”, „Porusz umysł”, „Word”, „Łamigłówki dla dzieci”, itp.) Technikach rozwijających koncentrację uwagi; Anegdocie i opowiadaniu; Grach edukacyjnych; Rebusach, krzyżówkach, itp.; Treningu czytania (ćwiczenie techniki i tempa); Wnioski z prowadzonych zajęć: uczniowie uczestniczą w zajęciach systematycznie; za atrakcyjne uważają zadania w postaci krzyżówek, rebusów, zagadek; chętnie wykonują zadania, dzięki którym doskonalą pamięć słuchową i koordynację wzrokowo-ruchową, np. pisanie ze słuchu, przepisywanie tekstu przy użyciu komputera; praca w małych grupach sprzyja podejmowaniu wysiłku i systematycznej pracy; ponadto uczniowie chętniej wypowiadają się na dowolne tematy, dbają o jakość rozmowy, zwracają uwagę na ważne aspekty komunikacji, jak słuchanie i spokojne mówienie właśnie w mniejszym gronie; zindywidualizowane podejście daje uczniom komfort pracy i poczucie bycia kimś ważny, zauważonym, docenionym; starsi uczniowie starają się konstruować wypowiedzi ustne i pisemne z większą poprawnością; uczniowie klas programowo wyższych chętniej podejmują pracę z tekstem – czytają samodzielnie po cichu, odpowiadają na pytania do tekstu, dokonują analizy; starsi uczniowie potrafią dłużej skupić uwagę na powierzonym zadaniu; w przypadku niektórych uczniów zauważalna jest poprawa w zakresie techniki i tempa czytania; trudność sprawiają uczniom zadania polegające na dostrzeganiu związku między przyczyną, a skutkiem; uczniowie niezbyt chętnie wykonują zadania matematyczne wymagające działań typu mnożenie, dzielenie, zadania z określaniem części, wielkości, różnicy, ułamków, procentów; zasadne jest dalsze prowadzenie zajęć w małych grupach (w miarę możliwości po 2 osoby) Magdalena Świst-Madejek Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |