Katalog Katarzyna Golec, 2022-04-15 Kochlice Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne Innowacja pedagogiczna - przykładKARTA ZGŁOSZENIA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ I. INFORMACJE O SZKOLE/PLACÓWCE Nazwa szkoły/placówki: Zespół Szkolno – Przedszkolny Imię i nazwisko dyrektora szkoły/placówki: Gmina: Powiat: Adres: Telefon: Adres e-mail II. ZAKRES ORGANIZACYJNY INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ 1. Tytuł : „Dotykam, wącham, czuję i łatwiej zapamiętuję” 2. Rodzaj: metodyczna 3. Autor/ autorzy: 4. Adresat: dzieci przedszkolne 5.Przedmioty: edukacja przedszkolna 6. Zakres: eksperymenty przyrodnicze 7.Warunki: podłoga w sali 8.Czas realizacji: 01.09.2021r. - 30.06.2022r. III. ZAKRES MERYTORYCZNY INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ: 1. Cele: kształtowanie postawy twórczego myślenia i szukania rozwiązań problemów poprzez badanie i obserwację przygotowanie dzieci do samodzielnego uczenia się i rozwiązywania problemów wdrażanie nowoczesnych metod zabawowych, twórczych z elementami doświadczania, obserwowania, eksperymentowania co wpłynie na podniesienie jakości pracy przedszkola zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych przez wpieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności; rozwój małej i dużej motoryki, rozwijanie mowy, kształtowanie kreatywności, holistyczna stymulacja polisensoryczna, konstruktywne wspieranie rozwoju. 2. Spodziewane efekty: Dziecko: stosuje prostą formułę prowadzenia eksperymentu, stosuje różnorodne metody do rozwiązywania problemów, myśli i działa twórczo, samodzielnie i w zespole, poprawia napięcie mięśniowe, równowagę, stan swoich artykulatorów. rozwija swoje kompetencje intra i interpersonalne. 3. Opis innowacji pedagogicznej: A. Innowacja jest moją odpowiedzią na obserwowane wśród dzieci zainteresowanie zajęciami w czasie, których mogą się „babrać” tzn. dotykać, zgniatać, pobrudzić, posmakować, powąchać. Dlatego postanowiłam poświęcić więcej czasu na tego typu zajęcia i wprowadzić dni tematyczne oparte na holistycznej stymulacji polisensorycznej. Są to zajęcia plastyczne mające na celu pobudzić wszelkie możliwe zmysły. Wykorzystuje się tu tylko i wyłącznie produkty spożywcze, dlatego jest to wszystko bezpieczne dla dzieci. Innowacja ma charakter otwarty tzn., ze w każdym czasie jej trwania może być dowolnie modyfikowana. B. Innowacja będzie dotyczyła wybranych zagadnień edukacyjnych, realizowanych w ramach podstawy programowej, poszerzając je o treści i działania zawarte w programie innowacji. Projekty tematyczne będą realizowane zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego z 14.02.2017r. wskazującą na cel wychowania przedszkolnego, którym jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Działania innowacyjne realizowane będą w czasie zalecanym w podstawie programowej wychowania przedszkolnego – jeden dzień w miesiącu, w czasie obowiązkowych 5 godzin pobytu dzieci w przedszkolu. C. Zagadnienia teoretyczne: poprawa zrozumienia danego zjawiska poprzez aktywne jego tworzenie, stymulowanie rozwoju, kreatywności, myślenie i ekspresji; wspomaganie budowania świadomości przestrzeni i własnego ciała, doświadczanie poczucia sukcesu i spełnienia z realizacji własnych pomysłów, wspieranie samodzielności, pomoc w odkrywaniu potencjału dziecka; rozwijanie spostrzegawczości, twórczości i kreatywności; D. Zasady prowadzenia zajęć: odpowiednio przygotowana przestrzeń, stosowanie pytań, zamiast poleceń, wykorzystywanie bezpiecznych materiałów i produktów spożywczych, swoboda w „brudzeniu się” nieograniczony czas na wykonanie zadania. Dzieci uczestniczące w innowacji osiągną zasób cech i umiejętności: zdobędą wiedzę w sposób kreatywny, (gdyż porównują, badają, działają wielozmysłowo); będą mogły bazować na wcześniejszych doświadczeniach, rozbudują właściwe relacje z rówieśnikami; rozwiną swoje wszystkie zmysły, wyćwiczą umiejętność porównywania, myślenia przyczynowo-skutkowego, wnioskowania, opanują umiejętność planowania, tworzenia rysunków z eksperymentów. Nauczyciel: ma możliwość doskonalenia umiejętność stosowania nowoczesnych metod zabawowych-twórczych z elementami odkrywania, eksperymentowania, obserwowania, doświadczania, wzrost doświadczenia w zakresie monitorowania i ewaluowania efektów innowacji. E. TREŚCI Harmonogram działań w ramach realizacji programu innowacyjnego grupy 5- latków Miesiąc Temat Opis zajęć IX Wprowadzenie do zajęć Przygotowanie ścieżki sensorycznej, zapoznanie się z produktami, dotykanie ich, smakowanie, na końcu spacer przygotowaną ścieżką. X Jesienne zapachy Zabawy z ciastoliną (2 szklanki mąki, 2 szklanki ciepłej wody, 1 szkl. soli, 2 łyżki oleju, 1 łyżka kwasku cytrynowego do tego nasiona czarnuszki, kakao, cynamon, kurkuma, papryka, lawenda, mięta) Poznanie różnych zapachów i smaków. XI Listopadowe krajobrazy Stworzenie z różnych nasion jesiennego widoku. XII Piernikowe szaleństwo Przygotowanie ciasteczek z masy makowo – orzechowej. Oglądanie dzieł, wystawa, sprzedaż na kiermaszu bożonarodzeniowym. I Zima, zima..... Zabawy z jadalnym śniegiem. II Kraina lodu Zabawy z własnoręcznie przygotowanym lodem, przygotowanie płatków śniegu z białego i niebieskiego ryżu. III Wiosenny zawrót głowy Kefirowe farby. Przygotowanie jadalnych farb i wykonanie marcowego obrazka. IV Ciastolinowe pisanki Wykonanie własnoręcznie ciastoliny. Przygotowanie z nich pisanek. V Kolorowa tęcza Przygotowanie tęczy z kolorowego makaronu. VI Lato już za chwilę Mannolina – masa z kaszy manny i wody, zabarwiona na żółto – tworzymy plażę i słońce. E. PROCEDURY/METODY/FORMY/ŚRODKI DYDAKTYCZNE Metody: zabawowo-twórcza. Metody aktywne 1) działania praktycznego, 2) doświadczeń i eksperymentowania, 3) pokazu i obserwacji, 4) ekspresyjna Formy: indywidualna, zespołowa. Środki dydaktyczne: folia malarska, pipetki, materiał przyrodniczy, materiał plastyczno-konstrukcyjny, naczynia z miarką , szczypce, lejki, kubki, miski itp. Organizacja: Zajęcia odbywać się będą jeden raz w miesiącu w sali zajęć grupy 5 - latków w Przedszkolu. Wszystkie aktywności będą miały miejsce na podłodze zabezpieczonej folią malarską. Dla każdego z dzieci przygotowane zostanie ubranie na zmianę. Działania plastyczne prowadzone zgodnie z harmonogramem umożliwią każdemu dziecku poszerzenie wiadomości zgodnie z indywidualnymi możliwościami, przy wykorzystaniu różnorodnych środków, form i metod pracy. LITERETURA 1. „Innowacja w praktyce szkolnej” /Stefania Misiarek 2. „Innowacje w oświacie”/ Iwona Majewska-Opiełka//Edukacja i Dialog. 4/2009, s. 6 – 3. „Jak w szkole przygotować interesującą innowację /J.P.Sawiński //Nowa Szkoła 9/2011,s.26-37 4. „Innowacyjność nauczycieli” /Marek Kzimierowicz// Nowa Szkoła 1/2008, s.4-8 5. szkolenie prowadzone przez twórcę metody sensoplastyka Izabelę Stefańską - ikubatorinspiracji.pl 6. Innowacyjność nauczyciela w kontekście nowoczesnych technologii Rękawek Anna // Dyrektor Szkoły. 2007 nr 1 s. 12-13 7. obserwacja zajęć w Bawialni Sensorycznej – zajęcia prowadzone przez – trenera I stopnia Sensoplastyka F. EWALUACJA działań innowacyjnych: obserwacją zachowań dzieci na zajęciach –zaangażowanie, pomysłowość, (karta) ankieta skierowana do rodziców album z przeprowadzonych działań innowacyjnych, zdjęcia z zajęć, po analizie wyników ewaluacji rada pedagogiczna i dyrektor dokona oceny przydatności wprowadzonych zmian. IV. WYMAGANIA FORMALNE Spełnienie wymagań § 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia MENiS z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002r. Nr 56, poz. 506), w tym: TAK Podjęcie uchwały rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji pedagogicznej. Data podjęcia uchwały rady pedagogicznej 30.08.2021r. Data Autor/autorzy innowacji: ........................................................................................................................ Dyrektor szkoły/placówki ............................. …....................................... .............................................. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |