Katalog

Krystyna Michalik, 2022-04-15
Pielgrzymowice

Pedagogika, Scenariusze

Bałwanek Buli na tropie wiosny.... - zabawa integracyjna

- n +

Temat zajęć: „Bałwanek Buli na tropie wiosny” – zabawa integracyjna.

Data zajęć:

Cele:
• Doskonalenie komunikacji i porozumiewania się.
• Rozwijanie zainteresowań otoczeniem i wyzwalanie aktywności zmysłowo - ruchowej.
• Wyzwalanie aktywności poznawczej na miarę możliwości percepcyjno-motorycznych uczestników.
• Budowanie zaufania w stosunku do innych osób.
• Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.
• Wdrażanie do współpracy z nauczycielem i innymi uczestnikami zajęć.
• Rozwijanie umiejętności współdziałania, integracja.
• Usprawnienie funkcji poznawczych i ogólnomotorycznych.
• Stymulacja wielozmysłowa.
• Wyzwalanie pozytywnych emocji.

Metody: Metoda realizacji zadań ruchowych: zabawowa klasyczna, ekspresji ruchowej, zabawy muzyczno – ruchowe i stymulacyjne, elementy pedagogiki zabawy, metody oparte o kontakt z ciałem, zabawy integracyjne, instruktaż słowny, kierowanie ruchem – aktywności wspomagane.

Środki dydaktyczne: Odtwarzacz CD, wybrane piosenki dla dzieci, teksty piosenek na kartkach. Świeczka, podest bałwanek, białe i niebieskie chustki, wstążki, pompony. Bańki mydlane, białe gwiazdki, chusta spadochron, małe kawałki foli i duża folia. Strój bałwanka, beret, miotła, czapka misia. Duża miska, styropianowe kule, wstążki z bibuły. Czapka: mikołaja, biała, karnawałowa. Emblematy: lalka, miś, drabinka, pajacyk, spryskiwacz z wodą. Niebieskie baloniki, pojemnik i emblematy: czapka, szalik, rękawiczki, kurtka, kozaczki. Duży niebieski materiał z przyszywanymi krami. Instrumenty: trójkąty, dzwoneczki, bębenki. Bałwanki narysowane na papierze, klej, białe waciki, płatki, folie, puch, papier, oraz farby, korek.

Forma: Praca grupowa i indywidualna.



Przebieg zajęć:

I. Powitanie i zimowe zabawy wprowadzające:
• „Na rozpoczęcie zajęć” – tekst na kartkach.
• „Nasz bałwanek” – obejście kręgu uczestników z zapaloną świeczką umieszczoną na podstawie – bałwanku.
• „Po co jest zima?” – odśpiewanie piosenki (tekst na kartkach).
• Indywidualne powitanie każdego ucznia. „Podaj rękę przyjacielu i przywitaj się”
Podaj rękę przyjacielu i przywitaj się
w prawo ukłoń się, w lewo ukłoń się
podaj rękę przyjacielu i uśmiechnij się
dziś mamy dobry dzień.
• Zabawa: „Zima” – swobodny taniec z użyciem rekwizytów: białych i niebieskich chust.
• „Taniec zawracaniec” – rozruszanka w parach do słów piosenki.
• Zabawa z instrumentami: trójkąty do piosenki: „Zimowa orkiestra”.
• Zima jest piękna i zna czary: „Zima zna czary” – swobodna interpretacja piosenki z użyciem baniek mydlanych.
• „Śnieżne panienki” – białe gwiazdki wirujące na chuście spadochron.


Zabawy ruchowe z podkładem muzycznym*
* zabawy te należy modyfikować i dostosować do aktualnego stanu psycho – fizycznego uczniów, którzy uczestniczą w zabawie ze wspomaganiem ze strony nauczyciela.

II. Bałwankowe zabawy zimowe:
• „Tupu tup po śniegu” – zabawa z instrumentami z podziałem na grupy. Wykorzystanie (tupanie nogami, dzwoneczki, folia).
• Zagadka muzyczna. Kto jest naszym dzisiejszym przewodnikiem po świecie zabaw? „Kto to?” – wysłuchanie zagadki.
• Prezentacja bałwanka: „Bałwanek Buli” – strój bałwanka, beret, miotełka - w pierwszej części piosenki bałwanek prezentuje swoją osobę w drugiej zaprasza pozostałych uczestników do wspólnego kółeczka.
• „Dobra zabawa” – kulig uczniów na wózkach z dzwoneczkami.
• „Na podwórku bałwan stoi” – jeden uczeń jako bałwanek (beret, miotełka, biała chusta) siedzi na środku koła, a reszta robi wokół niego kółeczko i bawi się.
• Zabawa ruchowa w parach: „Przygody bałwanków”. Uczestnicy zakładają białe szaliki, beret, strój.
• „Zizizima” – zabawa z pomponami białymi i niebieskimi.
• „Tęgi ze mnie mróz” – szeleszczenie małymi kawałkami foli (dźwięk).
• Nasz bałwanek uwielbia zimę i mróz dlatego wesoło tańczy. „Bałwankowe tany” – zabawa w kole a w środku osoba ze wstążkami biało niebieskimi (białe szaliki, beret).
• Zima to czas zabaw na śniegu. Zbieranie zimowych kulek, pomponów do miski przy piosence: „Zabawy na śniegu”.

III. Bal u królowej Zimy
• „Marzenie kózki Klary” – zabawa taneczna w parach.
• „Bibułkowy walczyk” – przystrajamy się w serpentyny i tańczymy walczyka.
• Prezentacja zimowych miesięcy: „Zimowi bracia” – zabawa z podziałem na role z wykorzystaniem emblematów: grudzień – czapka mikołajowa, styczeń – czapka karnawałowa, luty – czapka zimowa biała.
• Wspólna zabawa „Kostiumowy bal” – rozdanie rekwizytów: lalka, beret, miś, drabinka, pajacyk.
• „Bal baloników” – falowanie chustą spadochron na której umieszczone są niebieskie baloniki.
• „Sople” – demonstracja lodu a następnie spryskiwanie poszczególnych części ciała wodą ze spryskiwacza, uczestnicy siedzą na krzesłach.
• „Przyszedł nocą miś” – trzech chłopców jako bałwanki (stroje, beret) chodzą w kółeczku w drugiej zwrotce dołącza do nich miś.
• „Pytanie do pani Zimy” – odśpiewanie piosenki – tekst na kartkach.

IV. W poszukiwaniu Wiosny
• „Precz zimo uciekaj” – wspólny taniec w kole.
• „Wsiadaj zimo na sanki” – wkładanie emblematów zimy: czapki, szalika, rękawiczek, kurtki, kozaczków do pojemnika.
• „Zbudź się rzeczko” - falowanie niebieskim dużym materiałem.
• Zabawa z instrumentem: bębenek – wołanie wiosny „Hej wiosenko”.
• Zabawa w kole: „Nadchodzi do nas wiosna”.
• „Bałwanek” – odśpiewanie piosenki i odpowiedź na pytanie co zrobi bałwanek i co się z nim stanie kiedy nadejdzie wiosna.

V. Zimowa herbatka:

VI. Działalność plastyczna – wspomagana ze strony nauczyciela.
Podział na grupy. Zadaniem każdej grupy będzie „ubranie” kartonowego bałwanka – którego otrzymujemy w drodze losowej – dostępnymi materiałami:. białe waciki, płatki, folie, puch, papier, oraz farby, wykorzystane do szczegółów (nanoszenie na karton za pomocą korka).


VII. Odpoczynek
Odpoczynek na materacach, słuchanie piosenek i dostarczanie wrażeń zmysłowych poprzez grę na trójkącie, wywołanych falowaniem niebiesko – białych chust oraz dużą folią.
• Sopelkowa melodia - (trójkąt)
• Marzenie - (falowanie chustami)
• Sypie biały śnieg - (falowanie chustami)
• Zimo, zimo - (falowanie dużą folią)
• Las zimą. – (falowanie dużą folią)

VIII. Pożegnanie
• „Pożegnamy się wesoło” – odśpiewanie piosenki pożegnalnej, machanie dłońmi na pożegnanie.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.