Katalog

Kinga Kocur, 2022-04-15
Rusinowice

Zajęcia zintegrowane, Projekty edukacyjne

Program "Witamy wiosnę w kolorach tęczy"

- n +

WITAMY WIOSNĘ W KOLORACH TĘCZY

Celem programu jest utrwalanie umiejętności rozpoznawania kolorów; wielozmysłowe
stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci; stwarzanie warunków do odkrywania,
eksperymentowania, poznawania, działania, przeżywania w różnych formach; kształtowanie u dzieci
wiary we własne możliwości; rozbudzanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych oraz uwrażliwianie
na piękno otaczającego świata. To nie tylko czas na zabawę z kolorami, ale również okazja do zdobycia
nowej wiedzy, doświadczeń, czy wreszcie rozwijania swoich talentów.
Program kierowany jest do uczniów klas I-III Szkoły Podstawowej. Każdy dzień jest pod
patronatem wybranego koloru tęczy, który będzie pojawiał się w ubiorze uczniów oraz pod patronatem
hasła, które będzie rozwijane podczas zajęć w rożnych formach. Cały program, zostanie zakończony
Dniem do góry nogami, w którym wszyscy przyjdziemy ubrani w piżamy z poduszkami, szlafrokami
itp. Program będzie realizowany przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli świetlicy.
W ramach projektu będzie
odbywał się konkurs fotograficzny pt. „Mam w sobie
optymistycznego ducha oraz śmieję się od ucha do ucha”. Regulamin został dołączony do programu.
Koordynatorem programu jest …...............
Termin realizacji projektu:...........................

KOLOR CZERWONY
Kocha, lubi, szanuje...
Cele:
- integrowanie środowiska rówieśniczego;
- przejawianie oznak: życzliwości, dobroci i koleżeństwa wobec innych dzieci;
- kulturalne odnoszenie się wobec siebie.
Zajęcia edukacji wczesnoszkolnej
1. „Serduszko”- ćwiczenie twórcze: dzieci podają skojarzenia do pojęcia „życzliwość”. Nauczyciel
zapisuje propozycje na dużym sercu. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytanie „Gdzie mieszka
życzliwość?”
2. Wspólne układanie małych serduszek wokół dużego serca (symbole życzliwości). Każde dziecko
dokłada małe serduszko mówiąc czarodziejskie słowo.
Zajęcia świetlicowe
1. Wykonanie czerwonych kwiatów z rolki papieru toaletowego, które zostaną wręczone rodzicom jako
gest miłości.
2. Zabawy do wyboru:
a) „Wyczarujmy przyjaźń”
Celem zabawy jest wyzwalanie pozytywnych uczuć względem siebie, nawiązywanie prawidłowych
kontaktówPrzybory: „czarodziejska różdżka”
Każde dziecko może tak „zaczarować" trzech innych uczestników, by byli oni w przyszłości mili,
uprzejmi i przyjaźni w stosunku do niego. Czarodziejską różdżką (linijka, wskazówka itp.), dotyka ono
po kolei te trzy osoby po barkach i wypowiada magiczne zaklęcie, na przykład:
— „Michale, zaczaruję cię w chłopca, który nie popycha mnie wciąż, kiedy obok niego przechodzę".
— „Aniu, zaczaruję cię w dziewczynkę, która nie wyśmiewa się ze mnie, jeżeli czegoś nie potrafię".
— „.Andrzeju, zaczaruję cię w uprzejmego sąsiada, który nie rozpycha się w ławce, zabierając mi
większą jej część".
b) „Uliczka przyjaźni”
Dzieci tworzą dwa stojące naprzeciw siebie szeregi. Od jednego końca tak powstałej uliczki biegną
przez nią po kolei wszystkie dzieci i ustawiają się ponownie na początku. Do dziecka przechodzącego
między szeregami, wszyscy się uśmiechają i przyjaźnie je dotykają. Dziecko może zatrzymać się i
powiedzieć swojemu koledze coś miłego.
c) „Podaj rękę przyjacielu”
Dwa koła, pary, dzieci zwrócone twarzami do siebie.
Wersja I: Podaj rękę przyjacielu i przywitaj się,
w prawo ukłoń się, w lewo ukłoń się.
Podaj rękę przyjacielu i uśmiechnij się,
dzisiaj mamy dobry dzień.
Wersja II: Podaj rękę partnerowi (podajemy rękę koledze w parze)
potem podaj drugą (podajemy drugą rękę)
Zrób obrocik dookoła (obrót)
gdy muzyka brzmi (puszczamy ręce i ukłon w stronę partnera)
Stań na baczność, tupnij nogą (pozycja “na baczność” i raz tupnięcie nogą)
Wkoło pokręć głową (stojąc w miejscu robimy obrót głową)
Klaśnij w dłonie i w kolana (raz klaśnięcie w ręce i raz w kolana)
Niech zabawa trwa (ukłon w stronę partnera).

KOLOR POMARAŃCZOWY
Dzień marchewkowy. Jem owoce i warzywa.
Cel:
- kształtowanie nawyku jedzenia warzyw i owoców.
Zajęcia edukacji wczesnoszkolnej
1. „Dlaczego jemy owoce i warzywa?” - burza mózgów.
2. Zadaniem domowym jest wypełnienie tabelki „Mój owocowo-warzywny tydzień”. Od dnia
pomarańczowego do dnia fioletowego dzieci obserwują, jakie danego dnia zjadły owoce i warzywa i ile
ich było, a następnie robią ich rysunki w tabelce. Kiedy trudno jest określić dokładną ilość zjedzonych
owoców/warzyw (np. w przypadku surówek/sałatek, to należy wykonać rysunki tych warzyw, które
wchodziły w skład surówki/sałatki, w przypadku soku – rysujemy szklankę z sokiem i podpisujemy). Potygodniu dzieci przypinają tabelki do tablicy w klasie i porównują je oraz otrzymują ordery
Królowa/Król warzyw i owoców.
Zajęcia świetlicowe
1. Wykonanie zdrowej surówki z marchwi i jabłka (potrzebne będą obrane jabłko, marchewka, pojemnik
zamykany, łyżka, tarka, fartuszek oraz śmietana lub jogurt dla całej grupy oraz troszkę soli i pieprzu
bądź bez przypraw). Uczta surówkowa oraz częstowanie nauczycieli i pracowników szkoły.
KOLOR ŻÓŁTY
Dzień dobrego humoru i optymistów.
Cel:
- uświadomienie uczniom znaczenia optymizmu w życiu człowieka.
Zajęcia edukacji wczesnoszkolnej
1. Przeczytanie opowiadania pt. „Pogodynka Paulinka”.
2. Stworzenie plakatu pt. „Przepis na dobry humor” - kilka rad, w jaki sposób możemy poprawić sobie
humor.
Zajęcia świetlicowe
1. Wykonanie pracy plastycznej „Marcowe słoneczko”.
2. Zabawa dramowa „Pokaż swoją radość” - uczniowie pokazują w jaki sposób okazują swoją radość na
co dzień.
3. Zabawa muzyczno – ruchowa "Zabawny koncert"
( na podstawie zabawy„Wiosenny koncert” wg M. Staniek ).
Dzieci siedzą w kole, są podzielone na 3 grupy. Każde dziecko otrzymuje kawałek (ok. 1.5 m ) papieru
toaletowego. Podczas utworu muzycznego z udziałem skrzypiec, gitary i wiolonczeli dzieci naśladują
grę na poszczególnych instrumentach:
- skrzypce – jeden koniec papieru wkładają pod szyję, a drugi trzymają w lewej ręce. Prawą ręką
naśladujemy ruchy smyczka.
- gitara – jeden koniec papieru trzymamy w lewej ręce, drugi koniec kładziemy na kolanie, a prawą ręką
naśladujemy szarpanie strun.
- wiolonczela – jeden koniec papieru przydeptujemy stopą, a drugi koniec trzymamy lewą ręką
uniesioną wysoko do góry. Prawą ręką naśladujemy ruchy
smyczka.

KOLOR ZIELONY
Z naturą za pan brat.
Cele:
- rozbudzenie ciekawości otaczającego świata;
- kształtowanie postawy odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska.
Zajęcia edukacji wczesnoszkolnej
1. Film „Opakowania są fajne” ze strony odpakowani.pl
2. Wykonanie ośmiornicy z denka po butelce plastikowej.
Zajęcia świetlicowe
1. Pogadanka „Papierowe lasy”. Na bazie pogadanki skierowanie do gdyńskich drukarni prośby o odrzuty
papieru, jakie posiadają. Pozwoli nam to zaoszczędzić pieniądze na inne potrzeby świetlicowe oraz
nauczyć oszczędności dzieci.
2. Wykonanie pojemnika na długopisy z rolek po papierze toaletowym i starych gazet, lornetki z
konopianym sznureczkiem albo sowy (bez używania dodatkowych materiałów).

KOLOR NIEBIESKI
Dzień wody.
Cele:
- uzmysłowienie dzieciom znaczenia wody dla roślin ludzi i zwierząt, oraz zrozumienie potrzeby jej
oszczędzania;
- nauczenie dzieci prowadzenia obserwacji i wyciągnięcie wniosków z doświadczeń i eksperymentów.
Zajęcia edukacji wczesnoszkolnej
1.Gwiazda skojarzeń do słowa „woda”
Dzieci siedząc w kręgu kolejno podają swoje skojarzenia. Starają się nie powtarzać wypowiedzi kolegów.
2. „Co by było gdyby...– na świecie zabrakłoby wody.”- technika twórcza – dedukcja.
Zajęcia świetlicowe
1. Wykonanie eksperymentów z wodą.
,,JEZIORO NENUFARÓW”
Do miski z wodą wkładamy odpowiednio zagięte papierowe kwiaty. Pod wpływem wody zagięcia –
płatki otwierają się.
Ustalenie zasad obowiązujących podczas przeprowadzenia doświadczeń w grupach: uważne słuchanie
poleceń nauczyciela, postępowanie zgodne z instruktażem, zachowanie szczególnej ostrożności.
a) Rozpuści się czy nie?
Potrzebne będą: sól, cukier, kakao, kawa, ryż, piasek, 6 szklanek, woda1. Napełnij szklanki wodą (nie do pełna).
2. Kolejno wrzuć do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji.
3. Zamieszaj i obserwuj co się dzieje.
Sól i cukier rozpuszczą się, pozostałe substancje osiądą na dnie, a w czasie
mieszania będą się unosić. Dlaczego? Sól i cukier rozpuszczają się, to znaczy, że cząsteczki wody
wnikają pomiędzy cząsteczki cukru lub soli. Cząsteczki wody nie mogą przeniknąć między cząsteczki
kawy, kakao, ryżu, czy piasku. Te substancje nie rozpuszczają się w wodzie. Tworzą zawiesinę, której
drobiny osadzają się na dnie pod wpływem siły grawitacji.
b) Gdzie szybciej?
Potrzebne będą: 2 szklanki, gorąca i zimna woda, barwnik (np. tusz lub atrament)
1. Napełnij szklanki - jedną gorącą wodą, a drugą zimną.
2. Postaw szklanki i poczekaj, aż woda się ustoi.
3. Wlej do każdej ze szklanek po kropli barwnika.
W obu szklankach woda się zabarwi, ale w szklance z ciepłą wodą stanie się to
dużo szybciej. Dlaczego?
W zimnej wodzie cząsteczki poruszają się dużo wolniej niż w gorącej, dlatego
barwnik rozprzestrzeni się szybciej w szklance z gorącą wodą.
c) ,,Co pływa, co tonie?”
1.Do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź,
piasek, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, spinacz, plastikowy klocek.
2.Obserwujemy i omawiamy co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski.
3.Następnie dzieci wrzucają: skruszony styropian, skorupki od orzecha, piórko, piłeczkę pingpongową,
kawałeczek drewna, papier i inne lekkie przedmioty - omawiają co dzieje się z tymi przedmiotami i
dlaczego tak się zachowują.
Wyjaśnienie:
Po wykonaniu doświadczenia, dzieci wymieniają przedmioty, które pływały po wodzie, czyli: ołówek,
drewniany klocek, plastikowy klocek, piłeczka pingpongowa, kawałek styropianu i z jakich surowców
zostały wykonane: drewno, plastik, styropian. Wiedzą, że te przedmioty pływają dlatego, że wykonane
są z takich właśnie materiałów, a zatoną przedmioty z metalu: moneta, gwóźdź oraz magnes. Wielkość
przedmiotu nie ma wpływu na to, czy pływa, czy tonie; duży kawałek styropianu pływał, mała moneta
utonęła.
Następnie nauczycielka prosi dziecko o wrzucenie kulki z plasteliny – dzieci obserwują co się z nią
dzieje, a następnie tę samą plastelinę rozpłaszcza (tworzy z niej łódkę) i kładzie na wodzie - plastelina
nie tonie. Dzieci wyciągają wnioski dlaczego tak się dzieje.
Wyjaśnienie: Na powierzchni wody tworzy się rodzaj elastycznej, cieniutkiej błony. Dzieje się tak,
ponieważ na cząsteczki wody znajdujące się przy powierzchni działa siła nazywana napięciem
powierzchniowym.

KOLOR FIOLETOWY
W gronie tkwi siła!
Cele:
- umiejętność współpracy z innymi osobami, umiejętność nawiązywania kontaktu;
- kształtowanie postawy właściwego stosunku do innych osób, integracja grupy, budowanie poczucia
bezpieczeństwa i zaufania.
Zajęcia edukacji wczesnoszkolnej
1. Filmik z youtube : Siła i moc jest tylko w grupie.
2. Zabawy do wyboru:
a) Zabawa „Pomagamy sobie”
Dzieci spacerują parami po sali. Na hasło nauczyciela zatrzymują się, a następnie wykonują polecenia:
- jest ślisko, pomóż koledze iść po śliskim chodniku
- pada deszcz, weź kolegę pod parasol
- kolega nie trafił piłką do bramki, pociesz go
- pomóż koledze znaleźć zgubiony klucz
- koleżanka się przewróciła, pomóż jej wstać
- kolega jest smutny, pociesz go
- idziemy uśmiechając się do siebie
Nauczyciel prosi dzieci o udzielenie odpowiedzi „Jak czuliście się pomagając koledze?”, „Jak czuliście
się, kiedy otrzymywaliście pomoc?
b) Zabawa „Niewidomy i przewodnik”.
Wychowankowie dobierają się w pary. Jedna osoba zawiązuje chustę na oczy, jest zatem niewidoma, a
druga chwyta ją za rękę i oprowadza po świetlicy, pokazując wszystkie ciekawe przedmioty czy osoby.
Inne pary robią to samo. Po 5 minutach następuje zmiana ról. Dzieci uczą się w tej zabawie zaufania do
siebie, dlatego warto zwrócić uwagę na to, by unikały głupich dowcipów i wzięły pełną
odpowiedzialność za osobę oprowadzaną.
Rundka kończy się zabawą. Dzieci siadają w kręgu i opowiadają po kolei na pytania dotyczące tego, jak
czuły się w obu rolach, w której lepiej; czy ufał sobie nawzajem.
Zajęcia świetlicowe
1. Zabawy do wyboru:
a) Węzeł
Grupa stoi w kręgu. Uczniowie zamykają oczy i robią jeden krok do przodu. Na hasło prowadzącej
wszyscy wyciągają ręce przed siebie i próbują obiema rękami złapać pierwszą napotkaną dłoń. Gdy
każdy będzie miał zajęte obie dłonie – wszyscy otwierają oczy. Okazuje się, że za ręce trzymają się
osoby nie stojące obok siebie i powstał węzeł, który należy „rozplątać” bez puszczania rąk tak, by znów
powstało koło lub kilka kół. Zabawa dostarcza wielu pozytywnych emocji a wykonanie zadania wymaga
pełnej współpracy wszystkich jej uczestników, którzy obserwują położenie rąk i naprowadzają innych na
prawidłowe ruchy.b) Kwadratowy zawrót głowy
Uczniowie pozostają w grupach. Każda grupa otrzymuje kopertę, zawierającą różne figury
geometryczne, które po odpowiednim ułożeniu mają dać kwadrat. Na hasło prowadzącej grupy
przystępują do wykonania zadania, na które mają określony czas. Uczniowie myślą, że warunkiem
ukończenia zadania jest jak najszybsze ułożenie kwadratu. Tak naprawdę prowadząca przez cały czas
obserwuje jak pracują grupy – czy pomagają sobie, czy wyróżnia się jeden lider, czy też wszystkie
pomysły są akceptowane i próbowane.
c) W pewnym pokoju
Uczniowie pozostają w grupach. Prowadząca prosi o skupienie i czyta krótkie opowiadanie – opis
pokoju. Następnie prosi grupy by jak najwierniej odtworzyły usłyszany opis za pomocą rysunku. Po
skończonej pracy grupy prezentują swoje rysunki. Duża liczba prawidłowo umieszczonych elementów
świadczy nie tylko o prawidłowym skupieniu uwagi na czytanym tekście ale również o współpracy
uczniów przy odtwarzaniu planów pokoju.
d) Kalambury
Uczniowie pozostają w grupach. Każda grupa otrzymuje karteczkę z jednowyrazowym hasłem, np.
„Radość”. Zadanie polega na przedstawieniu pozostałym osobom hasła poprzez przybranie
odpowiedniej pozy. Trudność polega na tym, że zadanie wykonuje cała grupa – uczniowie powinni
pracować jako jeden organizm – oraz że podczas przedstawiania hasła powinni pozostać nieruchomo.
Można zatem tworzyć instalację z ciał. Warunkiem wykonania zadania jest zaangażowanie każdej osoby
w „instalację”. Zadanie dostarcza wielu emocji, zarówno dla wykonujących je jak i odgadujących.
2. Masaż – „Lepienie pierogów”.
Przyzwyczajanie do dotyku. Dzieci stają w kręgu, jeden za drugim lub dobierają się w pary. Prowadzący
z jednym dzieckiem staje wewnątrz kręgu i pokazuje, jak przebiega zabawa. Pozostali uczniowie
powtarzają jego czynności. Wychowawca zaczyna głośno mówiąc: „Jest to masaż pod nazwą „Lepienie
pierogów”, a więc zaczynamy od czyszczenia stolnicy, którą są plecy; sypiemy na nie mąkę; wbijamy
jajko; zagniatamy; rozwałkowujemy ciasto; wykrawamy kółeczka na pierogi; wsadzamy w nie farsz;
pierogi sklejamy; i jeden po drugim zdejmujemy; a teraz czyścimy stolnice, czyli plecy”.
3. „Plotka rysunkowa”
Uczestnicy siadają jeden za drugim w szeregu tak żeby widzieć plecy osoby naprzeciwko. Nauczyciel
rusuje na kartce na plecach ucznia nieskomplikowany obrazek np. kotka, samochodzik. Zadaniem osoby
jest narysować na kartce na plecach kolejnej osoby to, co mu się wydawało, że narysował nauczyciel.
Zabawa trwa do ostatniej osoby. Po zakończeniu zabawy nauczyciel zbiera wszystkie prace i prezentuje
uczniom.

PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY
Cele:
- uświadomienie zmian zachodzących w przyrodzie;
- rozbudzanie zainteresowań przyrodą;
- integrowanie społeczności szkolnej oraz lokalnej we wspólnym przeżywaniu i zabawie.Zajęcia edukacji wczesnoszkolnej
1. Spotkanie z uczennicą ze starszych klas przebraną za Panią Wiosnę – słuchanie przez dzieci
opowiadania, pytania do znajomości wysłuchanego tekstu oraz zagadki wiosenne na nagrody.
Zajęcia świetlicowe
1. Parada wiosenna wzdłuż ulicy …........ w kolorowych przebraniach i kolorowymi wstążkami. Radosne
witanie wiosny za pomocą haseł wiosennych oraz piosenki wiosennej.

DZIEŃ DO GÓRY NOGAMI
CZYLI DZIEŃ PIŻAMY
Cel:
- integrowanie społeczności klasowej oraz wywołanie pozytywnych uczuć.
Zajęcia edukacji wczesnoszkolnej:
1. Relaksacja wyciszająca na dywanie.
Zajęcia świetlicowe:
1. Rewia mody piżamowej. Prezentowanie swoich strojów na wybiegu zrobionego z paska papieru w
świetlicy.
2. Ćwiczenia gimnastyczne z poduszkami przyniesionymi przez uczniów.
Ewaluacja:
W ramach „Kolorowego Tygodnia” działo się bardzo wiele. Program nie tylko pozwalał na
zintegrowanie ze sobą uczniów, był okazją do zdobycia nowej wiedzy z różnych edukacji takich jak
społeczna, przyrodnicza, plastyczno – techniczna, muzyczna; zdobycia nowych doświadczeń i
rozwijania swoich talentów. Realizacja tego programu bardzo podobała się uczniom. Uczniowie chętnie
podejmowali się zadań i zabaw, podczas których nabywali nowe umiejętności. Uczniowie przypomnieli
sobie, że życzliwość jest furtką do udanych kontaktów z drugim człowiekiem; uczyli się pracy z
przepisem oraz dzielili się surówką, którą stworzyli z pracownikami szkoły – bo przecież najlepiej jest
gotować i tworzyć „coś” dla drugiej osoby, a nie tylko dla siebie. Pierwszaki wiedzą już, że optymistą
jest łatwiej w życiu, a uśmiech potrafi zdziałać cuda. Ponadto uczniowie dowiedzieli się, co to jest
recykling; poznały też kilka prostych prac plastycznych z zużytych opakowań po produktach oraz
zostały wdrożone do oszczędzania papieru. Dzieci uczyły się też zasad wykonywania prostych
doświadczeń i wyciągania wniosków do nich. Na koniec projektu za pomocą zabaw zostało im
udowodnione, że w grupie tkwi siła i łatwiej wykonywać pewne zadania razem, bo każdy ma inny
pomysł. Cały projekt przyniósł uczniom bardzo dużo pożytku, ponieważ pomiędzy tradycję witaniawiosny oraz Dzień „Do góry nogami” wpisane były cele z podstawy programowej edukacji
wczesnoszkolnej.

REGULAMIN KONKURSU FOTOGRAFICZNEGO
SZKOLNY KONKURS FOTOGRAFICZNY
„Mam w sobie optymistycznego ducha i uśmiecham się od ucha do ucha”
CELE KONKURSU
 Kształtowanie i rozwijanie wśród dzieci zainteresowań fotografią;
zachęcenie do fotograficznej „interpretacji” otaczającej ich rzeczywistości;
propagowanie optymistycznego stylu życia.
ZASADY UCZESTNICTWA
1. Każdy uczeń może przekazać na konkurs jedno zdjęcie, które realizuje tytuł konkursu.
2. Zdjęcie powinno być podpisane w tyle imieniem i nazwiskiem ucznia wraz z tytułem zdjęcia.
3. Zdjęcie powinno być wydrukowane o wymiarze 15x21.
4. Zdjęcia należy składać w świetlicy szkolnej.
5. Ostateczny termin dostarczania zdjęć do upływa z dniem ….................
6. Oceniane będą: kreatywność, pomysłowość, sposób realizacji tematu konkursu.
7. Jury konkursowe wyłoni zwycięskie zdjęcia, za które uczestnicy otrzymają nagrody.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.