![]() |
![]() |
Katalog Kinga Kocur, 2022-04-15 Rusinowice Zajęcia zintegrowane, Projekty edukacyjne Tydzień przyjaźni i życzliwości - projektTYDZIEŃ PRZYJAŹNI I ŻYCZLIWOŚCI Program skierowany jest do uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Zadania postawione w projekcie realizowane będą na terenie szkoły przez uczniów oraz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Zadania rozpisane zostały na cały tydzień zajęć edukacyjnych. Cele projektu: - zachęcenie uczniów do tego, aby być dzieckiem życzliwym; - uczeń wie co znaczy słowo życzliwy i jak być życzliwym; - potrafi określić człowieka życzliwego; - potrafi okazywać gesty życzliwości, dobroci i koleżeństwa wobec innych dzieci; - osiągnięcie przez uczniów umiejętności dostrzegania przejawów szacunku, zaufania i życzliwości płynących ze strony nauczycieli oraz uczniów; - integrowanie środowiska rówieśniczego; - kulturalne odnoszenie się wobec siebie. Koordynator projektu: …....... Realizacja projektu w dniach: …............ PONIEDZIAŁEK ZAJĘCIA 1. W klasach przeprowadzamy zabawę pt. „Cichy przyjaciel” – dzieci losują imiona kolegów i koleżanek z klasy, nie zdradzając, kogo wylosowali. Przez cały tydzień są „cichymi przyjaciółmi” osób wylosowanych, podrzucają im karteczki z miłymi słowami, coś słodkiego, pomagają w zadaniach, są dla nich mili i pomocni itd. 2. Informujemy dzieci o „Skrzynce życzliwości”, która będzie stała na I piętrze – można tam wrzucać samodzielnie wykonane pocztówki, listy z miłymi słowami dla wybranych osób. Muszą być one podpisane imieniem osoby, do której wysyłamy kartkę, inaczej nie dotrze! 3. „Zaczarowany flet” - czytanie dzieciom opowiadania. 4. Tworzenie przez dzieci kartek, listów itp. z życzliwymi słowami do Skrzynki Życzliwości. 5. Praca plastyczna: „Serduszkowa gąsienica”, która zawiśnie na korytarzu szkolnym. W wyciętym serduszku uczeń rysuje sytuację bądź przedmiot związany z życzliwością. WTOREK ZAJĘCIA 1. Dzień Komplementów – wszystkim mówimy jak najwięcej komplementów. W ten dzień zamiast tradycyjnego przywitania uczniowie przekazują sobie miłe słowa. 2. W klasach tworzymy plakat na jeden wybrany temat i wieszamy przed klasą: · Kto jest przyjaciel? · Cytaty o przyjaźni · Jak być dobrym kolegą/koleżanką? 3. Zabawa: „Proporczyki” - każdy z uczestników zabawy rysuje swój proporczyk, wpisując swoje imię z odpowiednim motywem np. znakiem zodiaku. Uczniowie chodzą po sali ze swoim proporczykiem, a dzieci własnoręcznie dopisują pozytywne cechy i miłe słowa każdej osobie na proporcu. Potem wszystkie proporce przypinamy do sznurka spinaczem lub gdzieś w widocznym miejscu. 4. Zabawa: „Nie rozśmieszaj mnie” - uczniowie dobieranie się dwójkami. Jedna osoba usiłuje być poważna i nawet nie uśmiechać się. Partner ma za zadanie ją rozśmieszyć. Kiedy to mu sięuda, partnerzy zamieniają się rolami. ŚRODA ZAJĘCIA 1. „Dzień miłości” – WSZYSCY (nauczyciele również!) ubierają się na czerwono, ewentualnie muszą mieć jakiś czerwony element na sobie. 2. Dekalog Człowieka Życzliwego – zapisywanie na arkuszu A3 lub większym 10 zasad, jakimi powinien kierować się życzliwy człowiek np. szanuj ludzi, pomagaj innym... CZWARTEK ZAJĘCIA 1. Dzień Książki o Przyjaźni – w klasach czytamy fragmenty książki „Kubuś Puchatek”. 2. „Order Przyjaciela” - uczniowie projektują barwny order, który mógłby nosić dobry przyjaciel. 3. Wspólne wykonanie „Bukietu przyjaźni” na dużym brystolu. PIĄTEK ZAJĘCIA 1. Dzień Przyjaciela – dzieci tworzą portrety swoich przyjaciół (rozmiar A5, aby można było je powiesić przed klasami – drzwi, okna itp.) 2. Podsumowujemy zabawę w „Cichego przyjaciela” 3. Wybór Króla i Królowej Życzliwości – dzieci zapisują na kartkach imię chłopca i dziewczynki z grupy, spełniających następujące kryteria: • To jest ktoś, kogo ludzie bardzo lubią; • To jest ktoś, kto żyje w zgodzie z innymi; • To jest ktoś, kto często jest uśmiechnięty; • To jest ktoś, kto uprzyjemnia życie w grupie; • To jest ktoś, kto potrafi rozweselać; • To jest ktoś, kto pomaga kolegom; • To jest ktoś, kto jest zdyscyplinowany; • To jest ktoś, na kim zawsze można polegać; • To jest ktoś, kto staje w obronie słabszych; • To jest ktoś, kto wzbudza zaufanie. Uwaga! Uczniowie oddają jeden głos na na każde z kryteriów. Na końcu podliczamy głosy i ogłaszamy wyniki. Koronacja Króla i Królowej Życzliwości. 4. Rozdawanie listów z „Skrzynki życzliwości”. Ewaluacja Dzięki realizacji programu uczniowie mieli możliwość pogłębić wiedzę na temat życzliwości i dobroci oraz wpływu zachowań życzliwych na otoczenie ucznia. Poprzez wspólną zabawę oraz podejmowanie różnorodnych aktywności, dzieci zdobyły wiele cennych informacji, które będą mogły zastosować w praktyce w przyszłości. Dzieci nauczyły się okazywać sobie bezinteresowne gesty życzliwości oraz nauczyły się używać zwrotów grzecznościowych. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |