![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Dudek, 2022-04-27 Brzyczyna Pedagogika, Program nauczania Program zajęć korekcyjno- kompensacyjnych dla ucznia kl.2Program zajęć korekcyjno – kompensacyjnych Główne cele zajęć: • Wspomaganie i stymulowanie wszechstronnego rozwoju ucznia poprzez korygowanie i usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych oraz rozwijanie funkcjonowania we wszystkich możliwych sferach. • Doskonalenie umiejętności z zakresu koordynacji wzrokowej oraz rozwijanie zdolności poznawczych. • Niwelowanie trudności, przyczyn i objawów niepowodzeń, wyrównywanie braków w wiedzy i praktycznych umiejętności manualnych. Cele szczegółowe: - kształcenie i doskonalenie umiejętności wykonywania działań matematycznych, - kształtowanie świadomości fonologicznej, - ćwiczenia uwagi słuchowej, - wzmacnianie i wydłużanie koncentracji uwagi, - ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej, - usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej, - motywowanie do wykonywania ćwiczeń, - ćwiczenia relaksacyjne i wyciszające. Założenia programowe: − rozwijanie i ukierunkowanie aktywności ucznia zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami, − usprawnianie kompetencji poznawczych i percepcyjno- motorycznych, − stwarzanie warunków do samodzielnego odkrywania i eksperymentowania, − rozbudzanie ciekawości poznawczej, − doskonalenie pamięci, zdolności kojarzenia, myślenia logicznego i twórczego, Zastosowane metody i formy pracy będą dostosowane do możliwości psychofizycznych ucznia: - metoda stymulacji wielozmysłowej, doświadczanie i eksperymentowanie, - metoda stymulacji słuchowej, - metody słowne, wyjaśnienia, - pokaz, obserwacja uczestnicząca, - karty pracy, - praktyczne działanie, - wizualizacja, - nauka przez zabawę, - metody aktywizujące, - techniki relaksacyjne, - metoda skojarzeń, - techniki zapamiętywania i koncentracji, - praca indywidualna. Sposoby realizacji: Kształcenie i doskonalenie umiejętności wykonywania działań matematycznych: • układanki, sekwencje z użyciem figur geometrycznych; • ćwiczenia z wykorzystaniem kalendarza; • zabawy i gry dydaktyczne doskonalące pamięciowe dodawanie, • doskonalenie techniki w zakresie liczenia i sprawności rachunkowych na bazie zagadek i łamigłówek matematycznych, kolorowanek obrazkowych według podanego klucza. Kształtowanie świadomości fonologicznej: • wyszukiwanie rymów w tekstach literackich, •wymyślanie własnych rymów, układanie krótkich wierszyków, • gra w karty, domino fonetyczne (głoska kończąca nazwę jednego obrazka jest jednoczenie głoską rozpoczynającą nazwę następnego), - dzielenie wyrazów na sylaby, łączenie sylab w słowa, - szukanie ukrytych słów, - wymyślanie wyrazów poprzez dodanie sylab lub sylaby do już podanej, - rozwijanie zdań nierozwiniętych o dodatkowe określenia. Ćwiczenia uwagi słuchowej: • zabawy dźwiękowe, muzyczno-ruchowe, • ćwiczenia na materiale słuchowym, obrazkowym, głoskowym, sylabowym, wyrazowym, • wierszyki, słuchowiska, rebusy, zabawy z rytmami, • podawanie sylaby ze względu na jej lokalizację, • tworzenie wyrazów do podanej sylaby, • zabawy sylabami: loteryjki, domina, • dobieranie par wyrazów, których nazwy się rymują, • segregowanie obrazków według wzrastającej liczby sylab. Wzmacnianie i wydłużanie koncentracji uwagi: • układanki, puzzle itp., • memory, domina, • odnajdywanie różnic pomiędzy obrazkami różniącymi się drobnymi szczegółami, • zapamiętywanie przedmiotów, • dyktanda graficzne wg instrukcji nauczyciela, • zabawy konstrukcyjne. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej: • wyszukiwanie podobieństw i różnic w obrazkach, • klasyfikowanie przedmiotów, np. z wykorzystaniem układanki PUS, • układanie figur geometrycznych z mozaiki według wzoru, • odwracanie liter i wzorów litero podobnych, wyszukiwanie identycznych, • wyodrębnianie części pola spostrzeżeniowego, np. oglądanie ilustracji ze złudzeniami optycznymi, z nakładającymi się figurami, • obserwowanie położenia przedmiotów w przestrzeni, • rysowanie w ograniczonym polu, uzupełnianie figur, łączenie kropek, • zapamiętywanie ciągów rysunków, • uzupełnianie niedokończonych rysunków, • porządkowanie historyjek obrazkowych, • budowanie kompozycji przestrzennych. Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej: • składanie obrazka z pociętych części, • układanki z kolorowych figur geometrycznych, • rysowanie konturów wg podanego wzoru, pogrubianie konturów, rysowanie konturów przez kalkę techniczną, • kreślenie różnych kształtów za pomocą kresek łączących wyznaczone punkty, • uzupełnianie niekompletnych figur, • ukryte figury – wskazywanie figury występujących na rysunku, • wyszukiwanie w tekście takich samych liter, sylab, wyrazów, • odwzorowywanie wyrazów. Motywowanie do systematycznego wykonywania ćwiczeń : • identyfikowanie różnych stanów emocjonalnych u siebie i u innych osób, • wyrażanie emocji poprzez gesty, mimikę twarzy, postawę a także środkami plastycznymi i muzycznymi, • odpowiednie reagowanie na różne emocje i sytuacje, • rozwijanie współpracy z drugą osobą, • kształtowanie poczucia sprawczości podejmowanych działań, • wskazywanie i wzmacnianie zachowań społecznie akceptowanych, • omawianie sytuacji trudnych i niezrozumiałych dla ucznia. Ćwiczenia wyciszające- relaksacyjne: • czytanie bajek terapeutycznych, • zabawy relaksacyjne, podczas których uczeń dostrzega swoje mocne strony, • masażyki relaksacyjne, • słuchanie muzyki relaksacyjnej • rysowanie przy dźwiękach muzyki, • balansowanie dłoni, (elementy bajko terapii), • obroty ramion, głowy, szyi, barku, • spokojne wdechy i wydechy, • zaciskanie i rozwieranie pięści, wymachy rękami. • ściąganie i rozluźnianie łopatek, • odpoczynek z zamkniętymi oczami. Procedury osiągania szczegółowych celów edukacyjnych: • systematyczne uczęszczanie na zajęcia, • aktywny udział w zajęciach z wykorzystaniem gier dydaktycznych, łamigłówek, krzyżówek, wykreślanek, zgadywanek jako jeden z elementów stałej pomocy dydaktycznej, • zachęcanie do wypowiadania się i pokonywania oporu przed wypowiadaniem, • stwarzanie sytuacji do swobodnych wypowiedzi ucznia i wysłuchiwania go, • wspólna dyskusja w celu rozwiązywania problemów, • zauważenie postępów i sukcesów w pracy ucznia, • udzielanie pochwał po każdym poprawnie wykonanym ćwiczeniu. Założone osiągnięcia ucznia i ich ocena: • obserwacja postępów ucznia w oparciu o przygotowane ćwiczenia, • stwarzanie sytuacji do prezentowania swoich wiadomości i umiejętności na zajęciach, • pochwała do wychowawcy przy obecności ucznia. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |