![]() |
![]() |
Katalog Elżbieta Pisanko, 2022-05-09 RACIBÓRZ Zajęcia zintegrowane, Ćwiczenia Dysleksja, dyskalkulia - terapia dzieci.DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ I DYSKALKULIĄ DYSLEKSJA Dysleksja to specyficzne trudności w nauce czytania i pisania stwierdzane u ucznia, pomimo stosowania standardowych metod nauczania i inteligencji na poziomie co najmniej przeciętnym oraz sprzyjających warunkach społeczno-kulturowych. Przyczyny dysleksji jak do tej pory nie zostały do końca jednoznacznie ustalone. W jednej z teorii dotyczącej rozwoju dysleksji bierze się pod uwagę uwarunkowania genetyczne u dziecka. Bardzo możliwe, że za rozwój u dziecka dysleksji odpowiedzialne są mutacje genu DCDC2, który zlokalizowany jest u człowieka na chromosomie 6. Ponadto, naukowcy badają też inne geny i chromosomy. Dysleksja jest spowodowana zaburzeniami podstawowych funkcji poznawczych. Zaburzenia te mogą dotyczyć: • percepcji wzrokowej – objawiającej się widzeniem, ale niedostrzeganiem, • percepcji fonologicznej – objawiającej się słyszeniem, ale nieusłyszeniem, • integracji powyższych procesów. Obecnie szacuje się, że około 10 – 15% uczniów w szkołach cierpi z powodu dysleksji, z czego u około 3 - 5 % można stwierdzić naprawdę mocno wyrażone nasilenie dysleksji. Zdecydowanie częściej (około 4 razy częściej) z powodu dysleksji cierpią chłopcy niż dziewczynki. Najczęściej występujące objawy dysleksji u dzieci wczesnoszkolnych: • nieładny charakter pisma • wyjeżdżanie poza linijki w trakcie pisania • częste mylenie liter • przekręcanie słów, przestawianie w nich liter • ciągłe błędy ortograficzne • problemy z orientacją kierunkową • problemy ze skupieniem uwagi • zaburzenia pamięci • niesprawność ruchowa i manualna • wadliwa wymowa, błędy gramatyczne Najwcześniejsze objawy, które w początkowym etapie nie zawsze kojarzone są z objawami dysleksji to: • dzieci, które są dyslektykami, zwykle w okresie niemowlęctwa pomijają etap raczkowania i od razu zaczynają chodzić • opóźniony rozwój mowy • problemy z budowaniem z klocków i układaniem puzzli W Polsce obowiązujące przepisy prawne nakładają na poradnie psychologiczno-pedagogiczne, przedszkola, szkoły i placówki opiekuńczo-wychowawcze obowiązki związane z pomocą dzieciom z grupy ryzyka dysleksji oraz dzieciom dyslektycznym. Placówki te powinny rozpoznawać, diagnozować i opiniować trudności w nauce oraz organizować różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i ich rodzicom. Jeśli u dziecka po wizycie w poradni psychologiczno-pedagogicznej zostanie postawione rozpoznanie dysleksji, wtedy dziecko powinno wykonywać zarówno w szkole, jak i w domu specjalne ćwiczenia, dzięki którym będzie ćwiczyło pisanie i czytanie. Nie da się całkowicie wyeliminować dysleksji u dziecka, można ją jednak w pewnym stopniu zredukować. Potrzebna jest systematyczna praca z dzieckiem. Ćwiczenia: • ćwiczenia grafomotoryczne • praca nad ortografią • składanki, puzzle itp. – pomagają rozwijać syntezę wzrokową • ćwiczenia koordynacji oka i ręki • wydzielanie głosek ze słów czy dzielenie wyrazu na głoski • opowiadanie historii widocznej na obrazkach • dobieranie poszczególnych części do całości • rysowanie obrazków z pamięci • wyszukiwanie w tekście tej samej litery • dobieranie w pary identycznych obrazków • ukrywanie innych słów znajdujących się w wyrazach • gra w scrabble • gra w domino obrazkowe • usuwanie z tekstu niepotrzebnych wyrazów • ćwiczenia w czytaniu • stosować na przemian czytanie głośne i czytanie ciche ze sprawdzaniem zrozumienia tekstu, • utrwalanie i powtarzanie wiadomości • pisanie ołówkiem w większej liniaturze Dziecko, u którego stwierdzono dysleksje, w czasie pisania szkolnych egzaminów powinno mieć o połowę więcej czasu na ich napisanie, jak również zdania powinny być w czasie egzaminu czytane na głos przez nauczyciela. Uczeń dyslektyczny może też pisać egzamin w oddzielnej sali, ma prawo pisać go drukowanymi literami oraz zaznaczać odpowiedzi bezpośrednio na arkuszach egzaminacyjnych, bez przepisywania pytań. DYSKALKULIA Dyskalkulia to odmiana dysleksji, charakteryzuje się specyficznymi trudnoścami w rozwiązywaniu najprostszych nawet zadań matematycznych, np. trudności w dodawaniu czy mnożeniu. Uznaje się, że jest to specyficzne zaburzenie rozwojowe o podłożu środowiskowym lub genetycznym. Szacuje się, że dyskalkulicy stanowią 3–6% społeczeństwa, a ponad 99% z nich nie ma świadomości, że dyskalkulia istnieje. Rodzaje dyskalkulii: Ladislav Košč (słowacki neuropsycholog) dokonał klasyfikacji dyskalkulii na kilka typów: • Dyskalkulia werbalna (słowna) ujawnia się w postaci zaburzeń zdolności nazywania pojęć i relacji matematycznych, trudności z określaniem liczby obiektów, problemów z nazywaniem cyfr i numerów. • Dyskalkulia leksykalna (związana z czytaniem) to zaburzenie odczytywania symboli matematycznych, cyfr, liczb i znaków operacyjnych • Dyskalkulia graficzna objawia się trudnościami w zapisywaniu liczb i symboli operacyjnych, problemami z zapisem liczb przy pisemnym dodawaniu i odejmowaniu, mnożeniu i dzieleniu. • Dyskalkulia wykonawcza polega na zaburzeniu manipulowania realnymi lub obrazkowymi obiektami w celach matematycznych - obliczania liczebności zbioru, porównywanie ilości i wielkości, trudnościach z uszeregowaniem obiektów w kolejności rosnącej lub malejącej, problemach z wskazywaniem, który z porównywanych obiektów jest mniejszy, większy, które obiekty są tej samej wielkości. • Dyskalkulia pojęciowo-poznawcza to zaburzenie rozumienia idei matematycznych, relacji niezbędnych do dokonywania obliczeń pamięciowych, dziecko wykazuje trudności w dostrzeganiu zależności liczbowych (np. 6 to połowa 12). • Dyskalkulia operacyjna jest zaburzeniem dotyczącym dokonywania działań matematycznych mimo możliwości wzrokowo-przestrzennych oraz umiejętności czytania i pisania liczb. Dyskalkulia – objawy Objawy dyskalkulii można podzielić na dwa obszary życia: bezpośrednie używanie matematyki, jako przedmiotu szkolnego oraz codzienne funkcjonowanie. W zależności od rodzaju zaburzenia i jego nasilenia obserwujemy występowanie objawów o różnym natężeniu. „Szkolne” objawy dyskalkulii: 1. Nieumiejętność wykonywania podstawowych działań matematycznych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie), 2. Trudności z dedukowaniem, analizowaniem, wyciąganiem wniosków z działań matematycznych, 3. Silny stres, ataki nerwicowe spowodowane koniecznością nauki matematyki 4. Trudności z odczytywaniem i zapisywaniem liczb, numerów, znaków matematycznych, miar, dat i innych wartości liczbowych, 5. Błędne przepisywanie z tablicy liczb i symboli matematycznych, 6. Trudności z rozumieniem i stosowaniem pojęć i terminów (również miar, dat, symboli geograficznych itp.) Objawy dyskalkulii w życiu codziennym: 1. Problemy z zapamiętywaniem liczb, numerów i dat, 2. Trudności z odczytywaniem godziny z zegara, 3. Trudności w posługiwaniu się pieniędzmi i finansami oraz usługami bankowymi (np. kartą bankomatową), 4. Trudności z gotowaniem, ze względu na używanie pojęć liczbowych, 5. Problemy z prowadzeniem kalendarza, 6. Trudności w korzystaniu z komunikacji miejskiej, 7. Zaburzenia w orientacji przestrzennej i czasowej. Aby zdiagnozować dyskalkulię należy udać do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Istnieje szereg testów specjalistycznych, które pozwalają dokładnie określić zakres i poziom deficytów dziecka. Najlepiej wykonać je jak najwcześniej w przypadku podejrzeń zaburzeń zdolności matematycznych, ponieważ należy dziecku umożliwić pracę nad zaburzeniem za pomocą ćwiczeń oraz dostosowanego do jego umiejętności toku nauczania w szkole. W przypadku, gdy uczeń ma dyskalkulię, nauczyciel na podstawie opinii poradni specjalistycznej powinien dopasować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb osoby z takim zaburzeniem. Dyskalkulia - ćwiczenia Terapia dyskalkulii nie polega na nadrabianiu szkolnych zaległości. Ma na celu wypracowanie przez ucznia własnych mechanizmów radzenia sobie ze swoimi deficytami i brakami tak, aby był w stanie funkcjonować samodzielnie w matematycznym świecie. Oprócz zajęć terapeutycznych niezbędna jest praca samodzielna w domu, czyli wykonywanie ćwiczeń z rodzicami. Pomocne jest także wspólne odrabianie lekcji razem z rodzicem, Zalecana jest systematyczność, a zakres ćwiczeń jest dostosowany do wieku i zdolności dziecka. W terapii dyskalkulii niezbędne jest częste rozwiązywanie różnych zadań, działań i ćwiczeń matematycznych wraz z nauczycielem lub rodzicem, a także praca samodzielna pod kontrolą, częste sprawdzanie, naprowadzanie, tłumaczenie. Ćwiczenia mogą mieć formę zabaw lub gier, które pomagają uzyskać pozytywną postawę dziecka. Entuzjazm ucznia ułatwia przyswajanie nowej wiedzy, obniża stres, a jednocześnie utrzymuje zainteresowanie i koncentrację na konkretnym zagadnieniu. Do najpopularniejszych ćwiczeń w terapii dyskalkulii należą: 1. labirynty, 2. rebusy, 3. leniwe ósemki, 4. memory 5. odwzorowywanie figur geometrycznych, 6. równoczesne pisanie prawą i lewą ręką, 7. budowanie grafik przestrzennych, 8. wyszukiwanie ukrytych liczb, symboli na ilustracjach, 9. porządkowanie według poleceń słuchowych, 10. łączenie liczb w konkretne grupy 11. wykreślanki, itp.. 12. zabawy z zegarem 13. zakupy, zabawa w sklep 14. liczenie, przeliczanie 15. zapamiętywanie ciągu cyfr, numerów telefonicznych Dyskalkulii nie da się wyleczyć w stu procentach, ale możliwe jest zmniejszenie jej objawów. Dziecko potrzebuje przede wszystkim czasu oraz cierpliwości ze strony rodziców i nauczycieli. Niezbędna jest również dobra komunikacja rodzic – nauczyciel – terapeuta, aby w pełni wspierać dziecko i umożliwiać mu naturalny rozwój. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |