![]() |
![]() |
Katalog Elżbieta Pisanko, 2022-05-09 RACIBÓRZ Zajęcia zintegrowane, Ćwiczenia Logorytmika - wspieranie prawidłowej wymowy.LOGORYTMIKA Logopedia jest nauką o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu jej wad oraz nauczaniu mowy w wypadku jej braku lub utraty. Wszystkie więc elementy ogólnej definicji logopedii dotyczą w mniejszym lub większym stopniu terapii, gdyż to właśnie od jej skuteczności jest uzależniony wynik działań logopedy i pacjenta. Dlatego też oprócz stosowania sprawdzonych form terapii wciąż trwają poszukiwania nowych możliwości terapeutycznych, a jedną z nich jest logorytmika. Logorytmika w dużej mierze opiera się na założeniach rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a (1865-1950), który uważał, że dążenie do zharmonizowania mózgu i ciała przede wszystkim w ruchu ma ogromną wartość terapeutyczną. Głównym założeniem metody rytmiki jest, więc ścisły związek ruchu z muzyką. Kontynuatorem tej idei pedagogiczno-wychowawczej był Carl Orff (1895-1982), który za podstawę swej koncepcji obrał syntezę słowa, muzyki i ruchu. Zajęcia ruchowe zaproponowane przez niego są ściśle związane z rytmizowanym mówieniem, śpiewem oraz grą na odpowiednio skompletowanym instrumentarium. W Polsce pierwsze publikacje naukowe pojawiły się za sprawą pani Anny Walencik-Topiłko (Uniwersytet Gdański), której definicja logorytmiki jest zbliżona do poprzednich. Najprościej mówiąc, logorytmika to metoda wspomagająca zajęcia logopedyczne, polegająca na połączeniu właśnie terapii logopedycznej z rytmiką. Dzięki temu połączeniu oddziałuje na sferę słuchową, ruchową i słuchowo - ruchową pacjenta. W logorytmice stosuje się elementy gimnastyczne przy muzyce. Na bazie takich ćwiczeń muzyczno - ruchowych wykonuje się ćwiczenia słowno - ruchowe, w których wiodący jest rytm. Głównym celem zajęć logorytmicznych jest korygowanie wad mowy i zaburzeń słuchu, a przy tym uwrażliwienie na cechy wspólne muzyki i mowy takie, jak: rytm, melodia, tempo, dynamika i barwa dźwięku. Dzieci uczą się na logorytmice sprawnie wykonywać ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, słuchowe. Poprzez takie ćwiczenia nabywają też prawidłowe nawyki artykulacyjne i ruchowe, co wpływa pozytywnie na doskonalenie koordynacji wzrokowo – słuchowo - ruchowej. Zajęcia logorytmiczne, kształcąc ruchy całego ciała (makroruchy), wpływają pośrednio na usprawnienie narządów mowy (mikroruchy), gdyż ułatwiają ich ćwiczenie. Do tego wkomponowane są ćwiczenia muzyczno-ruchowe. Zajęcia logorytmiczne mają formę zabawy. Ćwiczenia wykonuje się grupowo, ale też indywidualnie, w zależności od potrzeb. Przygotowane zestawy ćwiczeń i zabaw są dostosowane do poziomu sprawności narządów artykulacyjnych oraz sprawności motoryki małej i dużej dziecka. Logorytmika to ćwiczenia muzyczno - ruchowe dla dzieci: • z zaburzeniami mowy, • z zaburzeniami zachowania • z upośledzonym słuchem lub wzrokiem, • upośledzonych umysłowo • autystycznych Rodzaje ćwiczeń logorytmicznych: - ćwiczenia oddechowe, - ćwiczenia głosowe (wywoływanie, doskonalenie i utrwalanie głosek), - ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne, - ćwiczenia usprawniające dużą i małą motorykę, - ćwiczenia słuchowe, - ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, - śpiew i ruch przy muzyce, odtwarzanie i tworzenie muzyki, - gra na instrumentach perkusyjnych. Korzyści płynące z ćwiczeń logorytmicznych: • rozwijanie umiejętności sprawnego wykonywania makro - i mikroruchów, • lepsze orientowanie się w schemacie własnego ciała i w przestrzeni, • poprawa koncentracji uwagi, • stymulowanie myślenia i mowy, • wprowadzenie tzw. wewnętrznego ładu i uporządkowania, poprzez harmonijnie uporządkowany ruch i emocje wypływające z percepcji muzyki, • pobudzanie dziecka do wykonywania uporządkowanych ruchów, uczą jednocześnie umiejętności samoopanowania. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |