![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Hensel, 2022-05-09 Kościelec Zajęcia zintegrowane, Projekty edukacyjne Innowacja Pedagogiczna dla klas I-III "Z ortografią za Pan Brat"Imię i nazwisko autora: KATARZYNA HENSEL Temat innowacji: "Z ORTOGRAFIĄ ZA PAN BRAT" Nazwa szkoły: ZESPÓŁ PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W KOŚCIELCU Autor: KATARZYNA HENSEL – nauczyciel w świetlicy szkolnej Imiona i nazwiska osób wdrążających innowację: KATARZYNA HENSEL – nauczyciel w świetlicy szkolnej ELŻBIETA NOWAK – wychowawca klasy I ANNA ŻABA – nauczyciel wspomagający w klasie I JOLANTA NIEZNALSKA – wychowawca w klasie II MAŁGORZATA SOBCZAK – wychowawca w klasie III Temat: „Z ORTOGRAFIĄ ZA PAN BRAT” Przedmiot: EDUKACJA POLONISTYCZNA W KLASACH I-III, ZAJECIA POZALEKCYJNE W ŚWIETLICY SZKOLNEJ Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna Data wprowadzenia: 1 września 2020r. Data zakończenia: 25 czerwca 2021r. Zakres innowacji: Adresatami innowacji są uczniowie klas I-III. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2020/2021 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym. Innowacja będzie wdrażana podczas zajęć edukacyjnych z zakresu edukacji wczesnoszkolnej - głównie na edukacji polonistycznej, a także w czasie zajęć pozalekcyjnych w świetlicy szkolnej. Poniedziałek będzie w świetlicy szkolnej szczególnym dniem zabaw i gier ortograficznych w wymiarze 1 godz. lekcyjnej. Innowacja wpłynie niewątpliwie na uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej szkoły, pozwoli uczniom uczestniczyć w nieszablonowych metodach nauczania z wykorzystaniem pedagogiki zabawy i rywalizacji. Motywacja wprowadzenia innowacji: Nieodzownym składnikiem wykształcenia współczesnego człowieka jest wysoki poziom umiejętności posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie. Dlatego jednym z podstawowych zadań szkoły jest nauczenie dzieci poprawnego mówienia i pisania. Integralną częścią procesu poprawnego pisania jest opanowanie ortografii. Umiejętność tę kształtuje się poprzez systematyczną, planową i wytrwałą pracę z uczniami w ciągu całego okresu nauki szkolnej. Ortografia sprawia niektórym dzieciom kłopot. Praca nad prawidłowym opanowaniem ortografii wymaga wiele trudu i wysiłku zarówno ze strony ucznia jak i nauczyciela. Jej skuteczność zależy jednak od wielu czynników do których należą: stopień zaawansowania analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej, koordynacji wzrokowo - ruchowej i orientacji przestrzennej, koncentracji uwagi, pamięci, tempa i techniki czytania, zdolności logicznego myślenia, znajomości zasad ortograficznych i gramatycznych, właściwej organizacja i atmosfery pracy. Nabycie umiejętności poprawnego pisania w toku pierwszych lat nauki szkolnej umożliwia dzieciom zdobywanie wiedzy na kolejnych etapach kształcenia. W klasach młodszych uczniowie mają większe lub mniejsze kłopoty z poprawnym pod względem ortograficznym zapisem wyrazów. Potrzeba więc wielu systematycznych ćwiczeń, w szczególności utrwalających, aby przyniosły one dobre rezultaty. Nauka ortografii stanie się przyjemna (a tym samym i skuteczna), jeśli będziemy stosować odpowiednie techniki. . To właśnie skłoniło mnie do zajęcia się szerzej tym zagadnieniem, napisania innowacji i przygotowania szeregu zajęć o tej tematyce. Opis innowacji: I. Wstęp Podstawowym zadaniem nauczania ortografii w kształceniu zintegrowanym jest opanowanie przez dzieci umiejętności poprawnego zapisywania wyrazów w zakresie czynnego słownika uczniów. Program dotyczący ortografii to działanie nastawione na doskonalenie umiejętności praktycznego zastosowania zasad poprawnej pisowni języka polskiego i wykorzystanie przez uczniów posiadanej wiedzy. Innowacja „Z ORTOGRAFIĄ ZA PAN BRAT” ma więc na celu poprzez zabawę, gry i interesujące zajęcia uatrakcyjnić uczniom klas I-III naukę ortografii, którą uważają za bardzo trudną i „nudną:. Pokazać uczniom, że nauka reguł ortograficznych może być ciekawa przyjemna i łatwa. Innowacja ma również przygotować uczniów do edukacji języka polskiego w drugim etapie kształcenia, do udziału w konkursach i różnorodnych dyktandach. II. Założenia ogólne 1.Innowacja skierowana jest do uczniów klasy I-III. 2.Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach: - wykorzystanie wiedzy w praktyce, - zapoznanie i utrwalanie zdobytych wiadomości poprzez zabawę, gry, konkursy, łamigłówki i krzyżówki, - wdrożenie pracy metodami aktywnymi i poszukującymi. III. Cele innowacji Cel główny: Opanowanie przez uczniów umiejętności i nawyku bezbłędnego pisania na poziomie elementarnym. Cele szczegółowe: 1. Opanowanie przez uczniów umiejętności i nawyku bezbłędnego pisania na poziomie elementarnym. IV. Metody i formy: Stosowanie różnych metod i form umożliwi organizację pracy w grupach, a także indywidualizację w pracy i indywidualne traktowanie każdego dziecka. Dzięki temu każdy uczestnik zajęć może w maksymalny sposób rozwijać swoje zdolności i umiejętności. METODY PRACY: • podające • problemowe • aktywizujące • ekspresyjne • praktyczne Podczas zajęć wykorzystywane są różnorodne metody aktywne, które pozwalają wszystkim uczestnikom przyswajać wiedzę, umiejętności. Są wśród nich: • gry dydaktyczne, zabawy edukacyjne i zajęcia plastyczne kształcące spostrzegawczość i pamięć wzrokową • rozwiązywanie krzyżówek, łamigłówek, rebusów, zagadek, domin ortograficznych • nauka wierszy ortograficznych • konkurs ortograficzny • praca z tekstem, uzupełnianie luk • wypełnianie kart pracy przygotowanych przez nauczyciela • tworzenie własnego ilustrowanego słowniczka ortograficznego • korzystanie ze słownika ortograficznego i zawartych w nim dyktand • korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej • korzystanie z gier, w tym komputerowych FORMY PRACY: • indywidualna, • grupowa, • zbiorowa, ŚRODKI DYDAKTYCZNE: • pomoce dydaktyczne przygotowane przez opiekunów innowacji, • pomoce dydaktyczne przygotowane przez uczniów, • gry i zabawy edukacyjne z wykorzystaniem oprogramowania ortograficznego. V. Przewidywane osiągnięcia Uczniowie: - znają zasady ortograficzne i stosują je w praktyce, - potrafią uzasadnić pisownię wyrazów przez utworzenie innej formy wyrazu lub podanie wyrazu pokrewnego, - zapamiętują pisownię często spotykanych wyrazów niewymiennych oraz wyjątków, - sprawnie posługują się słownikiem ortograficznym, - piszą poprawnie z pamięci i ze słuchu, - wykazują spostrzegawczość i czujność ortograficzną, - mają nawyk sprawdzania tekstu po napisaniu, - rozumieją potrzebę poprawnego wypowiadania się w piśmie i w mowie, - potrafią zgodnie pracować w grupie podczas prac zespołowych, - są tolerancyjny wobec innych uczniów, którzy też tak jak on popełniają błędy, - stosują zdobytą wiedzę w różnych sytuacjach życiowych Nauczyciele: Nauczyciele będąc kreatywnymi i innowacyjnymi, za pomocą aktywnych metod i odpowiednich form pracy zorganizują uczniom warsztat pracy na zajęciach umożliwiający osiągnięcie podstawowego celu. VI. Tematyka zajęć Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją tematyki I , II i III klasy, uzupełniają ją i poszerzają. Przewidziano realizację ok. 22 bloków tematycznych: LP.TREŚCI KSZTAŁCENIA I OCZEKIWANE EFEKTY PRACY UCZNIA 1.Zapoznanie z zasadami korzystania ze słowników ortograficznych. Uczeń potrafi posługiwać się słownikiem ortograficznym, zna alfabet, dba o poprawność ortograficzną. 2.Zasady pisowni wyrazów z ó wymiennym. Uczeń umie napisać poznane wyrazy z ó wymiennym, zna zasady pisowni tych wyrazów. 3. Poznajemy wyrazy z ó niewymiennym. Uczeń umie napisać wyrazy z ó niewymiennym. 4. Utrwalamy i sprawdzamy pisownię wyrazów z ó. Uczeń potrafi prawidłowo pisać wyrazy z pamięci i ze słuchu w zakresie opracowanego słownictwa. 5.Ilustrowany słownik ortograficzny. Uczeń potrafi wybrać trudne dla niego wyrazy i narysować do nich ilustracje. 6.Pisownia wyrazów z zakończeniami: -ów, -ówka, -ówna, -un, -unka, -unek Uczeń potrafi napisać wyrazy z zakończeniami. 7.Zasady pisowni wyrazów z rz a)po spółgłoskach b, p, d, t, g, k, ch, j; b) pisownia wyrazów z rz wymiennym; c) pisownia wyrazów z rz niewymiennym. Uczeń zna spółgłoski po których piszemy rz, potrafi napisać wyrazy z rz wymiennym i niewymiennym. 8.Zabawa – konkurs ortograficzny pt. „ MISTRZ SZKOLNEJ ORTOGRAFII” Uczeń potrafi pisać z pamięci poznane wyrazy, umie zastosować poznane zasady do rozwiązywania ćwiczeń. 9.Wyrazy z ż wymiennym i niewymiennym. Uczeń potrafi napisać wyrazy z ż wymiennym i niewymiennym, zna zasady wymiany tych wyrazów. 10.Rz czy ż – sprawdzamy swoje wiadomości. Uczeń rozpoznaje wyrazy z ż i rz, prawidłowo korzysta ze słownika ortograficznego. 11.Wielką czy małą literą – wielka litera w pisowni. Uczeń poprawnie stosuje wielką literę na początku zdania, w pisowni imion i nazwisk, nazw geograficznych, w tytułach i korespondencji. 12.Zajęcia w pracowni komputerowej – piszemy poznane wyrazy. Uczeń potrafi korzystać z komputera, pisze różne wyrazy, potrafi korzystać ze sprawdzania pisowni przez komputer. 13.Ilustrowany słownik ortograficzny cd. Uczeń potrafi wybrać trudne dla niego wyrazy i narysować do nich ilustracje. 14.Poznajemy wyrazy z h i ch Uczeń umie napisać różne wyrazy z h i ch. 15.Pisownia wyraz ze spółgłoskami miękkimi w różnych pozycjach. Uczeń poprawnie pisze wyrazy ze spółgłoskami miękkimi przed samogłoską, przed spółgłoską oraz na końcu wyrazów. 16.Pisownia partykuły „nie” z poznanymi częściami mowy. Uczeń zna zasady pisowni partykuły nie z poznanymi częściami mowy. 17.Znaki przystankowe w zdaniach: kropka, przecinek, pytajnik, wykrzyknik. Uczeń poprawnie stosuje znaki przystankowe w zdaniach. 18.Ilustrowany słownik ortograficzny cd. Uczeń potrafi dobrać odpowiednie wyrazy do swojego słownika. 19.Zajęcia ortograficzne na poznanych programach komputerowych. Uczeń korzysta z komputera, aby prawidłowo zapisać poznane wyrazy. 20.Pisownia wyrazów z ą i ę w różnych pozycjach ze szczególnym uwzględnieniem form czasownika w czasie przeszłym. Uczeń poprawnie pisze wyrazy z ą i ę. 21.Tajemnice słownika ortograficznego. Uczeń wie, jakie informacje znajdują się w słowniku ortograficznym, potrafi je odczytać i z nich korzystać. 22.Wybieramy mistrza ortografii – konkurs ortograficzny podsumowujący pracę. Uczeń potrafi zastosować poznane zasady pisowni w praktyce, poprawnie pisze dyktando, rozwiązuje zagadki, rebusy. VII. Ewaluacja Po zakończeniu innowacji przeprowadzone zostaną działania, których celem będzie znalezienie odpowiedzi na pytanie czy program, a co ważniejsze jego realizacja, odpowiada potrzebom, zainteresowaniom oraz oczekiwaniom uczniów. Dokonując ewaluacji stwierdzimy, czy zamierzone i wskazane przeze nas cele były możliwe do zrealizowania i osiągnięcia, a zalecane i proponowane metody skuteczne i efektywne. Ocena pracy uczniów będzie dokonywana na podstawie: aktywności i zaangażowania uczniów podczas wykonywanych zadań, pisania dyktand (pisanie tekstów z pamięci i ze słuchu), pracy własnej i grupowej, prowadzenia dokumentacji, analizy wytworów pracy dzieci, a także poprzez udział dzieci w konkursie pt.” Mistrz szkolnej ortografii”. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrekcji szkoły. Po zakończeniu realizacji innowacji mam nadzieję, iż uczniowie wzbogacą zasób słownictwa, wykształcą spostrzegawczość ortograficzną, przyswoją podstawowe zasady pisowni i będą potrafili zastosować je w praktyce, co przyczyni się do podniesienia poziomu ich wiedzy i umiejętności. VIII. Spodziewane efekty 1.Rozwój indywidualny uczniów biorącego udział w zajęciach. 2.Zaangażowanie dzieci oraz kadry pedagogicznej by ciekawie i efektywnie prowadzone były zajęcia z dziećmi. 3.Ukierunkowanie na rozwój indywidualny poprzez czytanie książek, które w znacznym stopniu pomagają w zapamiętywaniu reguł i zasad pisowni. Wpływ na uczniów: 1.Samodzielność w uczeniu się i zdobywaniu wiedzy. 2.Samokształcenie poprzez czytanie książek, rozwój intelektualny, podnoszenie umiejętności efektywnej pracy własnej. Wpływ na pracę szkoły: 1.Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez uzyskiwanie wysokich wyników z testów diagnostycznych podsumowujących naukę w klasach I-III. 2.Rozwój zainteresowań poprzez prowadzenie dzienników, pamiętników udoskonalając zdobyte umiejętności i wiedzę w prawidłowej pisowni. 3.Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów. 4.Promocja szkoły w środowisku lokalnym i podczas ogólnopolskich konkursach ortograficznych, recytatorskich. IX. Podsumowanie Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z nauki ortografii i zasad poprawnej pisowni. Innowacja ta jest fundamentem, dzięki której dzieci chętnie będą uczyły się j. polskiego w klasach starszych. Nie będą miały kłopotów z poprawną pisownią. Chętnie będą wylewały swoje myśli na papier ukazując przez to swój światopogląd. Chętnie będą sięgały po ciekawe lektury by rozwijać swoją wyobraźnię twórczą. Mam nadzieję, że choć w części zostanie rozbudzona w uczniach chęć zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych poprzez prowadzone zajęcia różnorodnymi, ciekawymi i dotąd nieznanymi przez nich metodami. X Bibliografia • M. Bogdanowicz, Recepta na dobre czytanie i pisanie, [w:] Jak pomóc dziecku z dysortografią, pod red. W. Tulewicz, Zielona Góra 2002. • M. Bogdanowicz, M. Rożyńska, Karty ortomagiczne. Polisensoryczne utrwalanie poprawnej pisowni, Gdynia 2007. • L. Furmaga, Ortofrajda – pamięciowy słownik ortograficzny dla dzieci, Sopot 1999. • W. Gawdzik, Ortografia na wesoło i na serio, Warszawa 1992. • M. Kaleta- Sawicka, I. Skalska, Vademecum nauczania ortografii w klasach początkowych, Kielce 1993. • B. Dyl, Jak przez wiersze ortografia szybko nam do głowy trafia, Kraków 2010. • D. Baścik –Kołek, Mała Ortografia. Ćwiczenia ortograficzne z elementami gramatyki, Kielce 2013. • B. Jazłowiecka, Bawię się słowami. Ćwiczenia językowe klasa 2, 2015. • B. Guzowska, I. kowalska, Ortografia dla dzieci 8-10 lat, Wydawnictwo LITERAT, Toruń. • Ma. Jarząbek, Ortograficzne zadania z wyrazami do zapamiętania. Pisownia wyrazów z ó i u, Wydawnictwo PRYZMAT. • Ortografia na wesoło dla tych, którzy nie lubią ortografii, Przedsiębiorstwo Handlowo-Wydawnicze „Arystoteles” sp.j. Marek Matusiak. • E. Owsińska, Z. Staniszewska, Wesoły świat ortografii, Wydawnictwo Podsiedlik - Raniowski i Spółka, Poznań • K. Zioła-Zemczak, Dyktanda dla klasa1, Bielsko-Biała 2020. • BOOKS&FUN, Nauka i zabawa czytam i piszę. Zeszyt ćwiczeń. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |