AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Iwona Keler, 2022-05-11
RACIBÓRZ

Awans zawodowy, Ciekawostki

Play Therapy - terapia przez zabawę u dzieci z deficytem słuchu

- n +

Play Therapy – terapia poprzez zabawę u dzieci z deficytem słuchu
Play Therapy Virgini Mae Axline to terapia poprzez zabawę. Polega na łączeniu różnych podejść psychologicznych, psychoanalitycznych, poznawczych i interpersonalnych. Wykorzystuje różne teorie i koncepcje psychologiczne dotyczące rozwoju dziecka i źródeł patologii tego rozwoju. Virginia Mae Axline skupiła się na adaptacji zasad niedyrektywnej terapii skoncentrowanej na kliencie Carla R. Rogersa, który podkreślał wartość dążenia do "samourzeczywistnienia, które stanowi główną siłę życiową". Połączyła też teorię przywiązania Johna Bowlby'ego, teorię relacji z obiektem, teorię zabawy Donalda Winnicota, teorię separacji-indywiduacji Margaret Mahler, koncepcję indywiduacji Carla Gustava Junga, psychospołeczną teorię rozwoju ego Erika Ericksona, oraz teorię rozwoju poznawczego Jeana Piageta. Terapię tę opublikowała po raz pierwszy w 1947 i od tej pory stosowana była przez specjalistów wielu orientacji teoretycznych. Virginia założyła, że dziecko posiada zdolność rozwiązywania swoich psychicznych problemów. Zasada pracy niniejszą metodą polega na dostosowaniu aktywności terapeuty do aktualnej aktywności dziecka, a przede wszystkim na nawiązaniu współpracy z dzieckiem. Zadaniem terapeuty jest realizowanie podmiotowości dziecka poprzez podążanie za nim, stosując w swojej pracy różne, zintegrowane ze sobą rodzaje zabaw i kreatywne techniki sztuki.

2) Główne zasady Play Therapy opierają się na:
1. Stworzeniu ciepłej i przyjaznej relacji z dzieckiem opartej na zaufaniu.
2. Akceptacji dziecka takim, jakie jest.
3. Stworzeniu poczucia bezpieczeństwa w taki sposób, by dziecko mogło swobodnie wyrażać siebie.
4. Założeniu, że dziecko ma prawo wyboru i jest odpowiedzialne za swoje wybory.
5. podzielaniu i odzwierciedlaniu przez terapeutę emocji wyrażanych przez dziecko.
6. Tym, że dziecko kieruje - terapeuta podąża.
7. Nie przyspieszaniu procesu terapeutycznego przez terapeutę.
8. Tworzeniu przez terapeutę granic, które zakotwiczą dziecko w rzeczywistości i będą wspierać jego poczucie odpowiedzialności.

3) Narzędzia stosowane w Play Therapy
W metodzie tej stosuje się szeroki zestaw narzędzi, zwanych Tool Kit: piaskownica z pisakiem, figurki, pacynki, szarfy, koc, instrumenty muzyczne, ciastolina, farby i wiele innych materiałów.

4) Wykorzystanie Play Therapy i jej znaczenie w terapii dziecka głuchego
Play Therapy przeznaczona jest dla dzieci po trzecim roku życia. Terapia rozpoczyna się od oceny stopnia komunikowania się dziecka z rodzicami, zwłaszcza w przypadku rodzica słyszącego, oraz określenia u dziecka jego słownych deficytów. Terapeuta powinien zorientować się co do sposobu radzenia sobie rodzica z odmiennością dziecka. W trakcie terapii specjalista omawia z rodzicami zachowania dziecka, zaobserwowane zmiany, szuka wspólnie przyczyn pojawiających się trudności. Tym samym doprowadza do aktywnego uczestnictwa rodzica w procesie terapeutycznym, który zyskuje możliwość refleksji jako „podstawy niezbędnej dla rozwoju poczucia rozumienia siebie i innych,a co za tym idzie tworzy element przywiązania" (wg .A. Slade)
W przebiegu terapii dziecka głuchego, terapeuta jest skupiony na dziecku i odwrotnie. Dziecko uzyskuje możliwość obserwacji zachowań, mimiki, czy gestów. Zazwyczaj wycofane w swoim świecie dziecko zauważa obecność terapeuty, zaczyna zwracać uwagę na jego reakcje, staje się rozumiane i zaczyna wyrażać swoje odczucia. Stosowanie niedyrektywności przez terapeutę, nienarzucanie się, daje tu dziecku poczucie sprawczości i kontroli, co w połączeniu z bezwarunkową akceptacją stwarza w przebiegu terapii możliwość komunikowania się niewerbalnego, ukazuje sposoby rozwiązania swoich konfliktów, trudności emocjonalnych, eliminacji lub zmiany dysfunkcyjnych zachowań.
W Play Therapy wykorzystuje się zwłaszcza kontakt fizyczny, kontakt wzrokowy, ruch i ekspresję twarzy. Zaangażowanie, wrażliwość i bogactwo zachowań terapeuty, stałość postawionych przez niego granic oraz elastyczna reakcja na zachowania dziecka pozwalają dziecku u którego stwierdzono wadę słuchu na nawiązanie pozytywnych relacji w czasie kontaktów z terapeutą, a w późniejszym czasie przenoszenie tych zachowań i relacji do swojego środowiska rówieśniczego i rodzinnego. Dzieci bawiąc się, przeżywając przygody, odkrywają siebie. Mogą zaistnieć jako całość.

5) Źródła:
http://play-therapy.pl/pl/blogpoznaj-swoje-dziecko/?&p=3
informacje znalezione na podstawie wywiadu zamieszczonego w miesięczniku "Słyszę" 05(139) 2014
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.