![]() |
![]() |
Katalog Marzena Podgórska, 2022-05-16 Iława Język polski, Plany pracy Plan pracy dla ucznia powracającego z zagranicy kl.V - zajęcia dodatkowePLAN ZAJĘĆ DLA UCZENNICY POWRACAJĄCEJ Z ZAGRANICY Klasa V 1. Cele główne: • pomoc w przezwyciężaniu trudności w opanowaniu języka polskiego, wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia, zwłaszcza jego naturalnych zdolności, zainteresowań i możliwości w sferach: intelektualnej, psychicznej i moralnej • nabycie przez ucznia kompetencji językowej, umożliwiającej porozumiewanie się w języku polskim i dalszą naukę na wszystkich przedmiotach w polskiej szkole 2. Cele szczegółowe: • kształcenie i rozwijanie komunikacyjnych kompetencji językowych oraz sprawności językowych w zakresie recepcji (rozumienie ze słuchu, czytanie) i produkcji (mówienie i pisanie), • rozbudzanie w dziecku uczucia radości i satysfakcji z nauki języka polskiego i komunikowania się w tym języku, • rozwijanie podstawowych umiejętności służących świadomemu uczeniu się (głównie umiejętności czytania, pisania, liczenia, wypowiadania się) poprzez wyrównywanie braków w wiadomościach wynikających z pobytu za granicą i z nieznajomości języka polskiego, • uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, umacnianie wiary we własne siły i umożliwianie osiągania sukcesu. 3. Treści kształcenia edukacji polonistycznej: - usprawnianie mowy (ćwiczenia z zakresu emisji głosu – właściwe artykułowanie głosek i akcentowanie sylab), - ćwiczenia w mówieniu (poprawne odczytywanie głosek, wypowiadanie wyrazów i budowanie zdań, opowiadanie historyjek obrazkowych i sytuacyjnych, odpowiadanie na pytania), - kształtowanie umiejętności rozwijania zdań, - rozróżnianie samogłosek i spółgłosek, - utrwalanie pojęć: zdanie, wyraz, sylaba, litera, głoska, samogłoska, spółgłoska, - budowa zdania, liczenie wyrazów w zdaniu, sylab, głosek i liter w wyrazie, - ćwiczenia w analizie i syntezie słuchowo-wzrokowej wyrazów, - doskonalenie techniki czytania (tempo, akcent, poprawność, rozumienie) - wdrażanie do głośnego i cichego czytania ze zrozumieniem, - rozpoznawanie zdań oznajmujących, pytających i rozkazujących; odpowiednia intonacja zdań - rozpoznawanie części mowy w tekście: rzeczowników, czasowników, przymiotników, liczebników, - rozumienie związków frazeologicznych, - znaki interpunkcyjne: kropka, przecinek, dwukropek, średnik, cudzysłów, -mówienie, czytanie i pisanie dwuznaków i zmiękczeń, używanie wielkiej litery i przestrzeganie poprawności ortograficznej poznanych wyrazów, - ćwiczenia w pisaniu ze słuchu i z pamięci zdań, - nauka redagowania krótszych form wypowiedzi pisemnej, -antonimy, homonimy, synonimy, -zgrubienia, zdrobnienia, rodzina wyrazów, -język poezji, -wzbogacanie słownictwa. 4. Metody i formy pracy: • metody podające – oparte na słowie: praca z książką, wyjaśnienie, opis, opowiadanie, rozmowa • aktywizujące: zabawy, rebusy, gry dydaktyczne. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |