AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Łukasz Bartkowski, 2022-05-20
Tarnów

Wychowanie fizyczne, Plany rozwoju zawodowego

Rola sportu w wychowaniu dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych szkolnych na przykładzie Akademii Sportu „FORZA

- n +

Aktywność fizyczna w rozwój sprawności ruchowej dzieci przedszkolnych zajmuje w szczególne miejsce. Ruch to naturalna potrzeba dziecka, a odpowiednia aktywność ruchowa jest dziecku niezbędna do zapewnienia prawidłowego rozwoju fizycznego, umysłowego, motorycznego i społecznego.

Jako warunek pozytywnego pojmowania zdrowia aktywność ruchowa jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka w każdym okresie życia, a szczególnego znaczenia nabiera w dzieciństwie, kiedy jest niezbędna do prawidłowego rozwoju. Ruch ma korzystny wpływ na szereg procesów: nie tylko fizjologicznych, ale i odpornościowych, adaptacyjnych czy metabolicznych ustroju. W sferze psychicznej i społecznej pomaga rozwinąć wiele cech niezbędnych w życiu dorosłego człowieka, takich jak równowaga emocjonalna, odporność na stresy, umiejętność psychicznej adaptacji do zmieniających się warunków. Kształtuje ponadto poczucie odpowiedzialności, zdyscyplinowania, wytrwałość w pokonywaniu trudności, sprzyja przyswajaniu norm społecznych. Dla dzieci właściwie użyty i dozowany ruch łagodzi przebieg procesów rozwojowych, zwiększa odporność fizjologiczną, koryguje wady postawy i kształtuje pozytywne nawyki ruchowe.

Tymczasem obecna kondycja biologiczna i sprawność fizyczna dzieci w wieku przedszkolnym budzi wiele kontrowersji i ,mówiąc prosto, po prostu nie jest dobra. Głównymi przyczynami takiego stanu jest styl życia i niedostateczna aktywność ruchowa, która uważana jest za podstawowy stymulator rozwoju psychosomatycznego i najważniejszy czynnik fizycznego oddziaływania. Łączona jest nie tylko z troską o zdrowie ale i sprawnością, z potrzebami wypoczynku czy odprężenia.
Przygotowując się do pracy z dziećmi trzeba wziąć pod uwagę fakt, że rozwój fizyczny i motoryczny dzieci przebiega nierównomiernie, skokowo, w cyklach dwuletnich. W okresie przedszkolnym można wyodrębnić dwie grupy wiekowe, między którymi następuje owo przyspieszenie. Są to trzy- i czterolatki oraz pięcio- i sześciolatki.

Dzieci trzyletnie potrafią chodzić, biegać, wspinać się i pełzać. Obserwujemy u nich jednak brak koordynacji, krótkotrwałą koncentrację uwagi, powolne i niezręczne działania, wykonywanie niepotrzebnych ruchów dodatkowych oraz niemożność połączenia w całość dwóch różnych form ruchu, na przykład biegu i skoku, rzutu i chwytu.

U dzieci czteroletnich obserwujemy postęp w rozwoju cech motorycznych i sprawności fizycznej. Wydłuża się możliwość skupienia uwagi, zwiększa potrzeba ruchu, i chęć wspólnej zabawy. Poprawia się zdolność wykonywania chwytów, rzutów, podskoków, łatwych ćwiczeń równoważnych. W tej grupie wiekowej występuje między dziećmi duże zróżnicowanie w poziomie rozwoju cech motorycznych.

Pięcioletnie dzieci charakteryzują się szybkim rozwojem cech motorycznych, takich jak: siła, szybkość, zwinność, zręczność i wytrzymałość. Równocześnie kształtują się takie cechy psychiczne jak pojętność, pamięć, odwaga, ambicja. Pojawiają się różnice w rozwoju motorycznym ze względu na płeć.
W wieku sześciu lat następuje dalszy postęp rozwoju motorycznego: dzieci stają się silniejsze, zręczniejsze, zwinniejsze, wzrasta wytrzymałość. W ruchach obserwujemy płynność, swobodę i dynamikę. Pojawia się zjawisko przewidywania ruchowego.

Dzieci siedmio- i ośmioletnie opanowały już podstawowe formy ruchu, jednakże większość z nich nie jest należycie skoordynowana. W tym okresie dziecko doskonali je i uczy się tworzenia kombinacje

Akademia Sportu „FORZA „ ,w której mam możliwość prowadzić zajęcia z dziećmi przedszkolnymi i wczesnoszkolnymi wykorzystuje na zajęciach możliwości każdego z powyższych etapów i pozwala na odpowiednie grupowanie dzieci ze względu na wiek i uwarunkowane nim zdolności motoryczne.

Ruch ma ogromne znaczenie dla rozwoju osobowości człowieka, a istotnym wsparciem rozwoju ruchowego dzieci w wieku przedszkolnym ,oprócz rodziny, powinni być przede wszystkim odpowiednio wykształceni nauczyciele i trenerzy.
W naszej Akademii zapoznajemy dzieci z wieloma dyscyplinami sportowymi ,co powoduje ogólny rozwój dziecka i rozbudzenie pasji do ćwiczeń . Są to dyscypliny zarówno zespołowe, takie jak : piłka nożna, piłka koszykowa, siatkowa, ręczna jak i indywidualne : judo, taniec , pływanie.

Na każdych zajęciach występuje dużo zabaw ruchowych , co powoduje u dzieci uśmiech i łatwiejszą adaptację do nowego środowiska . Oprócz zorganizowanych form ruchu, dzieci same tworzą dowolne zabawy ruchowe . Realizują w nich swoje własne pomysły, wykorzystują doświadczenia , poszukują sposobów wyrażania emocji i aktywności ruchowej. Podczas zabaw dowolnych mają okazję do sprawdzania swoich możliwości w tym zakresie . Zabawy te dają dzieciom dużą swobodę. Jednak przychodzą też dzieci niechętnie ruszające się, stroniące od zabaw, ze znacznie obniżonym poziomem rozwoju cech motorycznych .Otaczamy ich szczególna troską i w razie potrzeby wspólnie z rodzicami planujemy działania zmierzające do uzyskania poprawy w tym względzie. Zajęcia prowadzi najczęściej dwóch trenerów ,z czego jeden zajmuje się dziećmi, które mają problemy adaptacyjne i motoryczne.

Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym nie wiedzą tak naprawdę, jaki posiadają potencjał ruchowy i jakie predyspozycje do uprawiania danej dyscypliny, dlatego bardzo ważne jest, aby do prowadzonych gier i zabaw wplatać elementy wielu dyscyplin sportowych i dawać im przykłady. Współpracujemy więc i zapraszamy na zajęcia sportowców z regionu oraz udajemy się na ich mecze i inne widowiska sportowe . Staramy się również uczestniczyć w turniejach w kilku dyscyplinach, takich jak : piłka nożna, piłka siatkowa, piłka koszykowa .

Zajęcia, w miarę możliwości pogodowych, przeprowadzamy najczęściej na świeżym powietrzu, dzięki czemu dzieci w naturalny sposób hartują swoje organizmy
Przy planowaniu pracy z dziećmi ściśle współpracujemy z rodzicami. To oni zachęcają dzieci do udziału w zajęciach i pomagają w tworzeniu sportowych pasji.
Rodzic musi być świadomy korzyści płynących z uprawiania sportu w wieku przedszkolnym i szkolnym , dlatego często organizujemy szkolenia mające na celu budowanie świadomości rodzica w wychowywaniu i kształtowaniu poprzez sport. Decyzje podejmowane przez rodziców maja duży wpływ na rozwój dziecka .

opracował

Łukasz Bartkowski
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.