AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Paulina Błaszkowiak , 2022-05-20
Biedrusko

Zajęcia przedszkolne, Artykuły

ZABAWY WSPOMAGAJĄCE ROZWIJANIE ŚWIADOMOŚCI JĘZYKOWEJ DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

- n +

ZABAWY WSPOMAGAJĄCE ROZWIJANIE ŚWIADOMOŚCI JĘZYKOWEJ DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

Wczesna edukacja językowa dzieci, dzięki intensywnej stymulacji rozwoju mowy powoduje, iż dzieci posiadają szeroki zasób słownictwa i nie mają trudności ze znalezieniem odpowiednich słów podczas wypowiedzi. Podczas zajęć przedszkolnych, dziecko słucha poleceń i wyjaśnień nauczyciela, jest odbiorcą tekstów literackich a także samo podejmuje próby recytacji, inscenizuje, opowiada czy przetwarza plastycznie. Wszystkie te oddziaływania wpływają na rozwój sfery leksykalnej , ponieważ w wieku przedszkolnym zasób słownika dziecięcego wzrasta o około 1000 słów rocznie. To w okresie przedszkolnym słownictwo dzieci wzbogaca się w miarę zdobywania kolejnych doświadczeń i rozszerzania wiedzy o otaczającej rzeczywistości a także wzrasta umiejętność mówienia dłuższymi zdaniami (złożonymi współrzędnie i podrzędnie) a nawet wielokrotnie złożonymi. Trudności w pisaniu i czytaniu dzieci, poddano badaniom, które koncentrują się wokół języka i jego struktury. Wynika z nich, iż bardzo istotnym jest, by już w przedszkolu podnosić poziom umiejętności językowych w zakresie rozumienia i mówienia, by zapobiegać zarówno dysleksji jak i stopniowo narastającej niechęci do nauki w szkole.

Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny początkowo polegać może na powtarzaniu w zabawie głosek i sylab (np. naśladowanie zwierząt i odgłosów z otoczenia). Praca w tym zakresie to codzienne ćwiczenia 3-5 minut. Ze starszymi dziećmi wystarczy prowadzić codzienne krótkie ćwiczenia oraz 3-4 razy w miesiącu ćwiczenia ortofoniczne.



Przedstawiam kilka propozycji FONOLOGICZNYCH, MORFOLOGICZNYCH, SYNTAKTYCZNYCH I PRAGMATYCZNYCH ćwiczeń, gier czy zabaw wspomagających rozwijanie świadomości językowej dzieci w wieku przedszkolnym. *





*FONOLOGIA- dział językoznawstwa, nauka o fonemach i relacjach między fonemami, MORFOLOGIA- nauka o budowie i odmianie wyrazów, SYNTAKTYKA-dział gramatyki zajmujący się funkcją wyrazów w zdaniu oraz związkami i zależnościami między zdaniami, składnia PRAGMATYKA- nauka o ludzkim zachowaniu, zajmująca się relacjami między językiem a tymi, którzy się nimi posługują
1. Zabawy i ćwiczenia FONOLOGICZNE
- zabawy z rymem (wyszukiwanie wyrazów, które się ze sobą rymują)
kwiatek – bratek; pogoda – jagoda; kot – płot; mowa – sowa
- wyszukiwanie ze zbiorów rymujących się nazw obrazków,
- kończenie rymowanych zdań
Wlazł kotek na ... (płotek)
Abecadło z pieca ... (spadło)
Ryby pływają, ptaki ... (fruwają)
Wskocz do wody dla ... (ochłody)
- odgłosy zwierząt
- zabawy w środki lokomocji
- wysłuchiwanie dźwięków z otoczenia
- ćwiczenia z sylabami: analiza, synteza, przestawianie, zamienianie, wyróżnianie w różnych opozycjach

2. Zabawy i ćwiczenia MORFOLOGICZNE:
- rozwijanie mowy poprzez nazywanie i wskazywanie przedmiotów i nazw na obrazkach, w otoczeniu
- opowiadanie historyjek obrazkowych
- opowiadanie ilustracji, przeczytanego tekstu
- udzielanie odpowiedzi na pytania
- układanie schematów zdań przy pomocy klocków, patyków
- tworzenie nowych słów przez dodanie fragmentu
- odkrywanie nowych słów poprzez wydzielanie części wyrazów.

3. Zabawy i ćwiczenia SYNTAKTYCZNE:
- ćwiczenia składni poprzez rozmowę z dziećmi, by rozumiało wyrażane myśli: czytanie bajek, opowiadanie, dzieci streszczają ją, opowiadają, odpowiadają na pytania, wymyślają nowe zakończenie lub ciąg dalszy historii;
- nauczyciel umawia się z dziećmi, e lewa strona to miejsce fałszu, a prawa prawdy. Następnie wypowiada dowolne zdanie prawdziwe lub fałszywe. Zadaniem dzieci jest znaleźć się jak najszybciej po właściwej stronie sali;
- uczenie zadawania pytań: nauczyciel przypina dzieciom na plecach karteczkę z nazwa zwierzęcia, postaci z bajek, filmów, wykonywanych zawodów. Każde dziecko chodzi po sali i próbuje odgadnąć, kim jest zadając pytania pozostałym dzieciom. Pytania powinny być tak sformułowane, by odpowiadać tak lub nie;
- opisywanie czynności, wydarzeń, przeżyć, przedmiotów: jedno z dzieci wychodzi z sali. Pozostałe dzieci wybierają jakiś przedmiot z dowolnego kącika. Każde wymyśla, w jaki sposób opisze ten przedmiot tak, by nie podawać cech, które wskazują na to, co to jest. Nauczyciel woła dziecko, które wyszło z Sali. Jego zadaniem jest odgadnąć, o jaki przedmiot chodzi,
- objaśniać drogę do celu;
- fantazjować: dzieci kładą się na plecach, jedno zaczyna opowiadać historię, następne ją kontynuuje;
- nauczyciel podaje grupie obrazki lub zdjęcia, rekwizyty dotyczące jakiegoś tematu. Dzieci układają fabułę;
- dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel opowiada zmyśloną historię o wyprawie na pustynię. Kiedy wypowiada słowa: burza pisakowa, wszystkie dzieci zamieniają się miejscami. Osoba, która nie ma miejsca staje na środku i kontynuuje opowieść o pustyni, aż do momentu kiedy wypowie: burza piaskowa. Znowu wszyscy zamieniają się miejscami;
- wypełnianie poleceń: dzieci siedzą na krzesłach, plecami do środka koła. Nauczyciel wydaje polecenia: dotknij klamki i wróć. Wszyscy biegną we wskazanym kierunku i wracają na krzesła. W tym czasie nauczyciel zajmuje jedno z krzeseł. Osoba, która nie ma gdzie usiąść, prowadzi zabawę dalej.

4. Zabawy i ćwiczenia PRAGMATYCZNE
- wypowiadanie się dzieci na temat historyjek obrazkowych,
- opis obrazków różniących się kilkoma szczegółami,
- wymyślanie opowiadania do wylosowanego obrazka,
- układanie opowieści do otrzymanych kolejno obrazków (powstaje wspólna historyjka),
- kształcenie umiejętności dialogowania.




Opracowała: Paulina Błaszkowiak


Bibliografia:
Danuta Emiluta-Rozya, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
Genowefa Demel, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola
Artykuł Elżbiety Szymankiewicz - O stymulowaniu rozwoju dziecięcego w zabawie (w Bliżej Przedszkola)
Ewa Kozłowska Marlena Kurowska, Jak to powiedzieć…? Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych u dzieci.
Zabawy rozwijające mowę dziecka B. Hołyńskiej



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.