Katalog Sylwia Studzińska-Strzyżewska, 2022-05-30 Otwock Edukacja czytelnicza, Konspekty Jak używać słowników?Scenariusz lekcji przeznaczony dla starszych klas szkoły podstawowej Cele lekcji: - wzbogacenie wiadomości uczniów o słownikach (rodzaje i budowa słowników) - kształcenie u uczniów poprawnego i sprawnego posługiwania się słownikami - wzbogacenie słownictwa i znajomości ortografii Formy i metody pracy: pogadanka z elementami dyskusji, pokaz, zadaniowa praca w grupach, burza mózgów, prezentacja, informacja zwrotna. Środki dydaktyczne: słowniki językoznawcze „Słowniki jęz. polskiego”, „Słowniki wyrazów obcych”, „Słowniki ortograficzne”, , „Słowniki związków frazeologicznych” Przebieg lekcji : - nauczyciel pyta uczniów, jakie słowniki dotychczas poznali i z których najczęściej korzystają. Następnie prosi uczniów, aby spróbowali podać definicję słownika. - nauczyciel wypisuje na tablicy rodzaje słowników, omawia je, oraz informuje co pomaga w korzystaniu z nich ( wstęp, wykaz skrótów, indeksy, alfabetyczny układ haseł, żywa pagina) - praca w grupach. Uczniowie zostają podzieleni na kilkuosobowe zespoły i ich zadaniem jest praca ze słownikiem języka polskiego - odnalezienie w słowniku i wyjaśnienie znaczenia słów np. elokwentny, apodyktyczny, afisz, wiktuały, mitręga. - nauczyciel wyjaśnia termin wyrazy obce, zapożyczone z innego języka, podaje przykłady (np. czajnik (rosyjski), futbol, dżinsy (angielski), peruka (francuski), burmistrz, fartuch (niemiecki), kalafior (włoski), cyfra (arabski). - nauczyciel inicjuje dyskusję na tematy : "Z jakiego języka obecnie pochodzi najwięcej zapożyczeń?" "Jakie znacie zapożyczenia z angielskiego?" (laptop, flesz, make up, selfie, jogging, aerobik itd.). Następnie prosi uczniów o odnalezienie poszczególnych wyrazów w słowniku języka obcego, wyjaśnienie znaczenia i informację z jakiego języka pochodzą (np. arsenał (włoski), kuter (niem.), batuta (włoski), malkontent (franc.), kaligrafia (grecki) - uczniowie w grupach otrzymują karteczki z kilkoma wyrazami i ich zadaniem jest podzielić je na dwie grupy: napisane poprawnie pod względem ortograficznym i z błędami. Potem sprawdzić w słowniku czy mieli rację. Np: chuligan, ohydny, gżegżółka, rzeżucha, zasuwka, mrówka, żonkil, wahadło. - praca ze słownikiem wyrażeń frazeologicznych : znajdź co oznaczają wyrażenia - biały kruk, z duszą na ramieniu, na dwoje babka wróżyła. - zakończenie : nauczyciel prosi uczniów o krótkie podsumowanie czego dowiedzieli się z dzisiejszej lekcji. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |