![]() |
![]() |
Katalog Marzena Kapusta, 2022-06-02 Polanowice Pedagogika, Projekty edukacyjne Innowacja tutoringSZKOŁA PODSTAWOWA IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI W NIEDŹWIEDZIU INNOWACJA PEDAGOGICZNA o charakterze organizacyjno- metodycznym ,,Tutoring w pracy z uczniem’’ Termin realizacji: 07.02.2022r.- 25.06.2022r. Opracowała: mgr Marzena Kopcińska- Kapusta NIEDŹWIEDŹ 2022 I . GŁÓWNE ZAŁOŻENIA I CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU W pracy edukacyjnp- wychowawczej spotykamy uczniów, którzy różnią się pod względem podejścia do pracy nad własnym rozwojem. Wpływ na to ma wiele czynników związanych z indywidualnymi cechami uczniów, środowiskiem rodzinnym, czynników zewnętrznych. Zdarzają się uczniowie o ogromnym potencjale intelektualnym i uczniowie o mniejszych możliwościach intelektualnych jednak brak dyscypliny wewnętrznej nie pozwala tym pierwszym rozwinąć skrzydeł, tym drugim osiągać wyniki na miarę swoich możliwości. Zarówno jedni, jak i drudzy potrzebują indywidualnego , systematycznego wsparcia, które umożliwi im osiąganie osobistych sukcesów. Tutoring jest jedną z metod edukacji polegającą na zindywidualizowanej i systematycznej pracy, której celem jest wspieranie uczącego się w rozwoju zgodnie z jego zainteresowaniami, predyspozycjami i możliwościami. Psychologia humanistyczna zakłada, że: - wszyscy uczniowie w zasadzie są „w porządku”- nie ma wśród nich zdecydowanie „złych” czy „dobrych”- różnią się sposobem zachowania, zaangażowania oraz podejmowanymi wyborami, które wynikają z ich indywidualnych cech, - uczniowie maja wystarczający potencjał, by znaleźć własne rozwiązanie do poszerzenia wiedzy czy rozwijania umiejętności. Tutoring pomaga łączyć proces dydaktyczny z procesem wychowawczym. Ważne są dobre relacje między uczniem, a nauczycielem. Nauczyciel ma oddziaływać własnym przykładem na ucznia. II. CELE EDUKACYJNE CELE OGÓLNE: • Wspieranie ucznia w rozwoju, w planowaniu własnej drogi edukacyjnej oraz w nabywaniu poczucia odpowiedzialności, samodzielności i dojrzałości • Wyeliminowanie tzw. „przeszkadzaczy” w drodze do rozwoju (nawyki, przyzwyczajenia, uzależniania, zła organizacja pracy) CELE SZCZEGÓŁOWE: - lepsze poznanie samego siebie, - rozpoznanie własnych talentów, uzdolnień, mocnych stron i pracę na nich, - rozwijanie własnych zainteresowań, - kształtowanie umiejętności planowania własnego rozwoju (edukacyjnego, zawodowego i życiowego), - kształtowanie umiejętności motywacji wewnętrznej, - zminimalizowanie niepożądanych nawyków, przyzwyczajeń, ewentualnych uzależnień, - nawiązywanie i pogłębianie relacji społecznych w szkole i poza nią. III. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW Sposoby realizacji: Podczas regularnych spotkań nauczyciela- tutora z uczniem: • Dochodzi do rozpoznania indywidualnych cech, predyspozycji oraz możliwości rozwojowych ucznia, • Określone zostają słbe i mocne strony podopiecznego oraz możliwości wykorzystania i rozwijania tych drugich, • Wspólnie ustala się indywidualną ścieżkę rozwoju ucznia (zarówno naukową, jak i osobistą czy społeczną), • Wypracowane zostają, a następnie są praktykowane czynniki motywowania wychowanka do działania, • Wspólnie świętuje się sukcesy ucznia. Metody poglądowe: pogadanka i aktywizujące: praca indywidualna, planowanie, projektowanie, model GROW, metoda SQ3R (aktywne czytanie), portfolio, metoda notowania Cornella, mapy mentalne, ćwiczenie wytrwałości. IV. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW Uczeń: • Uczeń potrafi być odpowiedzialny za własny rozwój, • zna swoje mocne i słabe strony, • potrafi wyrażać samego siebie, • ma poczucie bezpieczeństwa, • potrafi rozładować negatywne emocje, • potrafi współpracować, • akceptuje siebie, • ma poczucie integracji ze społecznością szkolną, • aktywnie uczestniczy w przedsięwzięciach szkolnych z przekonaniem o ich wpływie na osobisty rozwój, • potrafi zaplanować czas pracy i odpoczynku, • jest wolny od uzależnień behawioralnych, • ma poczucie własnej wartości oraz wiarę we własne możliwości. V. EWALUACJA Ewaluacja osiągnięć uczniów prowadzona na bieżąco, na podstawie uwag zgłaszanych przez uczniów w trakcie realizacji programu oraz poziomu zaangażowania w realizację poszczególnych zadań. Ma ona na celu sprawdzenie przydatności i skuteczności programu, atrakcyjności programu dla uczniów oraz sprawdzenie czy osiągnięto wytyczone cele. Narzędzia wykorzystane w ewaluacji to: obserwacja zaangażowania uczniów podczas zajęć, podejmowania zadań, ćwiczeń, poziomu otwartości na wyzwania, na współpracę, pojawiających się efektów systematycznej pracy, zaangażowania w życie klasy i szkoły. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |