Katalog

Edyta Maciejewska, 2022-06-03
Galewice

Pedagogika, Plany rozwoju zawodowego

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO

- n +

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA STAŻYSTY
NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA
KONTRAKTOWEGO




Pedagog szkolny
Edyta Maciejewska




Dane osobowe:

Imię i nazwisko: Edyta Maciejewska
Nazwa szkoły: Zespól Szkolno -Przedszkolny w Galewicach
Stanowisko: Pedagog szkolny
Kwalifikacje: Studia licencjackie na kierunku pedagogika opiekuńcza z terapią , Uniwersytet Wrocławski, Instytut Pedagogiki

Staż
Data rozpoczęcia: 01.09.2021 r.
Data zakończenia: 31.05.2022 r.
Opiekun stażu: mgr Danuta Kacała – Cieśla

Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2020 r. poz. 2200)


Cele planowanego rozwoju zawodowego:

Cel ogólny : Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego





Cele szczegółowe:

1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły
2. Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole i sposobów jej prowadzenia
3. Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i wypoczynku
4. Doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz omawianie tychże zajęć z prowadzącym
5. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły i omawianie ich
6. Podniesienie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego (wewnątrzszkolnych, pozaszkolnych oraz samokształcenia)
7. Pogłębianie kontaktów ze środowiskiem uczniów oraz ich rodzicami
8. Nawiązanie współpracy z nauczycielami zatrudnionymi w szkole




Działania podejmowane w celu uzyskania awansu zawodowego :
1. Znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której odbywa się staż;
2. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej;
3. Umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania;
4. Umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki
5. Umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego
6. Umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych
7. Umiejętność omawiania prowadzonych zajęć
8. Znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym


Zgodnie z : §6 ust.2 pkt. 1.
Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której odbywa się staż

L.P . ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN
1. Poznanie procedury osiągania awansu zawodowego - Poznanie i analiza przepisów prawa oświatowego
dotyczących awansu zawodowego :
• Karta Nauczyciela
• Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej
- Zapoznanie się z zadaniami i wymaganiami, które są niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego
- Napisanie planu rozwoju zawodowego Wrzesień 2021
2. Nawiązanie kontaktu oraz współpracy z opiekunem stażu - Bezpośrednia rozmowa z opiekunem stażu odnośnie ustalenia zasad współpracy
- Zawarcie kontraktu między nauczycielem stażystą a opiekunem stażu, dotyczący dokładnych zasad współpracy w czasie trwania stażu Wrzesień 2021 oraz przez cały okres trwania stażu
3. Opracowanie planu rozwoju zawodowego -Utworzenie planu rozwoju zawodowego oraz przedłożenie go dyrektorowi szkoły Wrzesień 2021
4. Dokumentacja realizacji planu rozwoju zawodowego -Gromadzenie materiałów, scenariuszy zajęć, programów, działań, sprawozdań, itp. Cały okres trwania stażu
5. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji szkoły - Zapoznanie się z dokumentami obowiązującymi w szkole:
• Statut Szkoły
• Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny
• Plan Pracy Szkoły
• obowiązujące regulaminy
• Program Profilaktyki
- Zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć w szkole i planem dyżurów
- Zapoznanie się z koncepcją pracy szkoły
- Zapoznanie się ze sposobem prowadzenia dokumentacji szkolnej
- Dokonywanie samodzielnych wpisów do dziennika
Cały okres odbywania stażu
6. Uczestnictwo w pracach organów szkoły - Uczestniczenie w zebraniach Rady Pedagogicznej
- Udział w różnego rodzaju formach wewnątrzszkolnego szkolenia nauczycieli
- Udział w pracach Zespołu Wychowawczego
- Uczestniczenie w zebraniach dla rodziców
Cały okres odbywania stażu
7. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole - Udział w szkoleniu wewnętrznym, zapoznanie z procedurami bezpieczeństwa a także stosowanie zasad podczas pracy Cały okres odbywania stażu
8. Złożenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego - Przygotowanie sprawozdania z podejmowania konkretnych działań zawartych z planie rozwoju zawodowego
- Dokładny opis realizacji planu rozwoju zawodowego Czerwiec 2022
9. Złożenie wniosku dotyczącego podjęcia postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego - Opracowanie wniosku wraz z dołączoną dokumentacją Czerwiec 2022


Zgodnie z :§ 6 ust. 2 pkt.2
Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej

L.P. ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN
1. Opracowanie rocznego planu pracy pedagoga szkolnego - Dokładne realizowanie zawartych w nich punktów, m. in. prowadzenie zajęć integracyjnych oraz profilaktycznych w poszczególnych klasach Cały okres odbywania stażu
2. Zorganizowanie własnego warsztatu pracy - Odpowiedni dobór metod i form pracy dla ucznia z dostosowaniem indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia
- zorganizowanie i gromadzenie własnych pomocy dydaktycznych Cały okres odbywania stażu
3. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu - Dokładna obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu, zwrócenie uwagi na właściwy przebieg zajęć a także wykorzystanie aktywizujących metod pracy Cały okres odbywania stażu
4. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu - Odpowiednie opracowanie scenariuszy zajęć
- dobór metod, form i środków niezbędnych do realizacji zajęć
- Prowadzenie zajęć z uczniami
- Omówienie przebiegu i sposobu prowadzenia zajęć z opiekunem stażu Cały okres odbywania stażu
5. Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej pracy - Analiza przeprowadzonych przez siebie zajęć
- Działanie autorefleksyjne Cały okres odbywania stażu

Zgodnie z :§6 ust.2 pkt.3
Umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania


L.P. ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN
1. Poznanie sytuacji wychowawczej uczniów - Rozmowy indywidualne z uczniami
- Rozmowy z wychowawcami i nauczycielami
- Obserwacja uczniów na lekcjach
- Analiza opinii oraz orzeczeń
- Praca z uczniami zgodna z zaleceniami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Cały okres odbywania stażu
2. Zapewnienie odpowiednich warunków, które pomogą rozwijać umiejętności uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi - Udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia a także nauczycielom specjalistom którzy realizują zintegrowane działania określone w programie
- Prowadzenie zintegrowanych działań wraz z nauczycielami oraz innymi osobami pracującymi z uczniami
- Obserwacja uczniów , rozmowy z rodzicami i nauczycielami
- Udział w zespole opracowującym IPET
- Zapewnienie uczniom dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia Cały okres odbywania stażu
3. Współpraca z rodzicami, wychowawcą a także specjalistami - Utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami, nauczycielami oraz z innymi osobami pracującymi z uczniami
- Udzielania rodzicom porad oraz różnych form wsparcia Cały okres odbywania stażu
4. Współpraca z różnymi instytucjami mogącymi pomóc w sprawach wychowawczych -Współpraca m.in. z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, sądem rodzinnym itd.
- Stworzenie listy instytucji wspomagających proces wychowawczy Cały okres odbywania stażu


Zgodnie z :§6 ust.2 pkt.4
Umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki

L.P ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN
1. Systematyczne aktualizowanie wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki - Wykorzystanie wiedzy zdobytej z trakcie studiowania, podczas różnych kursów, szkoleń a także literatury i portali internetowych o tematyce pedagogicznej Cały okres odbywania stażu
2. Zastosowanie wiedzy w pracy dydaktyczno - wychowawczej - Wykorzystanie metod aktywizujących na zajęciach
- Przygotowywanie zajęć z wykorzystaniem poznanych metod dydaktycznych a także wiedzy z psychologii, pedagogiki , które będą dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów Cały okres odbywania stażu
3. Pedagogizacja rodziców - Organizowanie spotkań z rodzicami, udzielanie porad i konsultacji
- Poszerzanie wiedzy rodziców na temat funkcjonowania ich dzieci Cały okres odbywania stażu








Zgodnie z :§6 ust.2 pkt.5
Umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego

L.P ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN
1. Doskonalenie i systematyczne wzbogacanie wiedzy a także rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych - Udział w różnych kursach i szkoleniach
- Lektura różnych książek i czasopism pedagogicznych
- Przeglądanie rozmaitych stron internetowych o tematyce pedagogicznej
- Zbieranie informacji mogących pomóc w dalszej pracy Cały okres odbywania stażu

Zgodnie z :§6 ust.2 pkt.6
Umiejętność korzystania w pracy , zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych

L.P. ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN
1. Doskonalenie multimedialnych technik pracy - Przygotowywanie dokumentacji w formie elektronicznej
- Przygotowywanie scenariuszy zajęć i potrzebnych materiałów do prowadzenia zajęć z użyciem komputera Cały okres odbywania stażu
2. Wykorzystanie Internetu i komputera do czynności związanych z realizacją stażu - Publikacja planu rozwoju w internecie , strona http.://profesor.pl
- Systematyczne śledzenie informacji na różnych portalach internetowych o tematyce pedagogicznej i psychologicznej
- Korzystanie z e – dziennika
- Kontakt e- mailowy z rodzicami i pracownikami szkoły
Cały okres odbywania stażu
3. Wykorzystanie narzędzi multimedialnych i informatycznych - Przygotowywanie zajęć z użyciem prezentacji multimedialnych, używanie tablicy multimedialnej do przedstawiania obrazów, filmów
- Przygotowywanie różnych materiałów dydaktycznych z użyciem komputera Cały okres odbywania stażu

Zgodnie z :§6 ust.2 pkt.7
Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć

L.P ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN
1. Ustalenie z opiekunem stażu terminów i tematyki prowadzonych zajęć - Opracowanie terminów i tematyki zajęć Wrzesień, październik 2022
2. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu - Opracowywanie scenariuszy zajęć, konsultacje
- Omówienie i zapisanie spostrzeżeń Cały okres odbywania stażu
3. Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu - Obserwacja na zajęciach
- Omówienie zajęć, zapisywanie wniosków i spostrzeżeń oraz omawianie ich z opiekunem stażu Cały okres odbywania stażu
4. Analiza i samoocena własnej pracy - Analizowanie własnych notatek, rozmów pohospitacyjnych
- Wyciągnięcie wniosków do dalszej pracy Cały okres odbywania stażu



Zgodnie z :§6 ust.2 pkt.8
Znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym

L.P ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN
1. Poznanie sytuacji rodzinnej
a także problemów uczniów - Rozmowy z uczniami, nauczycielami
- Spotkania, rozmowy z rodzicami
- Wykorzystanie informacji zawartych w opinii i orzeczeniach
- Współpraca w psychologiem szkolnym i podejmowanie wspólnych działań mających na celu pomoc w rozwiązywaniu problemów uczniów Cały okres odbywania stażu
2. Poszerzenie wiedzy z zakresu diagnozowania potrzeb opiekuńczo -wychowawczych - Lektura książek oraz czasopism o tematyce pedagogicznej i psychologicznej
-Udział w różnych szkoleniach i kursach dotyczących różnych problemów rozwojowych uczniów Cały okres odbywania stażu
3. Pogłębienie wiedzy z zakresu problemów środowiska uczniów - Stały kontakt z wychowawcą uczniów
- Współpraca z psychologiem szkolnym, nauczycielami oraz nauczycielami specjalistami
- Obserwacja uczniów i rozmowy z nimi Cały okres odbywania stażu
4. Pomoc w organizacji i udział w imprezach kulturalnych
a także integrowanie się ze środowiskiem lokalnym - Udział w organizowaniu różnych wydarzeń szkolnych
- Udział w wydarzeniach organizowanych przez środowisko lokalne współpracujące ze szkołą Cały okres odbywania stażu





Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.