Katalog Edyta Maciejewska, 2022-06-03 Galewice Pedagogika, Plany rozwoju zawodowego PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGOPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO Pedagog szkolny Edyta Maciejewska Dane osobowe: Imię i nazwisko: Edyta Maciejewska Nazwa szkoły: Zespól Szkolno -Przedszkolny w Galewicach Stanowisko: Pedagog szkolny Kwalifikacje: Studia licencjackie na kierunku pedagogika opiekuńcza z terapią , Uniwersytet Wrocławski, Instytut Pedagogiki Staż Data rozpoczęcia: 01.09.2021 r. Data zakończenia: 31.05.2022 r. Opiekun stażu: mgr Danuta Kacała – Cieśla Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2020 r. poz. 2200) Cele planowanego rozwoju zawodowego: Cel ogólny : Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego Cele szczegółowe: 1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły 2. Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole i sposobów jej prowadzenia 3. Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i wypoczynku 4. Doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz omawianie tychże zajęć z prowadzącym 5. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły i omawianie ich 6. Podniesienie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego (wewnątrzszkolnych, pozaszkolnych oraz samokształcenia) 7. Pogłębianie kontaktów ze środowiskiem uczniów oraz ich rodzicami 8. Nawiązanie współpracy z nauczycielami zatrudnionymi w szkole Działania podejmowane w celu uzyskania awansu zawodowego : 1. Znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której odbywa się staż; 2. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej; 3. Umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania; 4. Umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki 5. Umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego 6. Umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych 7. Umiejętność omawiania prowadzonych zajęć 8. Znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym Zgodnie z : §6 ust.2 pkt. 1. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której odbywa się staż L.P . ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN 1. Poznanie procedury osiągania awansu zawodowego - Poznanie i analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego : • Karta Nauczyciela • Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej - Zapoznanie się z zadaniami i wymaganiami, które są niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego - Napisanie planu rozwoju zawodowego Wrzesień 2021 2. Nawiązanie kontaktu oraz współpracy z opiekunem stażu - Bezpośrednia rozmowa z opiekunem stażu odnośnie ustalenia zasad współpracy - Zawarcie kontraktu między nauczycielem stażystą a opiekunem stażu, dotyczący dokładnych zasad współpracy w czasie trwania stażu Wrzesień 2021 oraz przez cały okres trwania stażu 3. Opracowanie planu rozwoju zawodowego -Utworzenie planu rozwoju zawodowego oraz przedłożenie go dyrektorowi szkoły Wrzesień 2021 4. Dokumentacja realizacji planu rozwoju zawodowego -Gromadzenie materiałów, scenariuszy zajęć, programów, działań, sprawozdań, itp. Cały okres trwania stażu 5. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji szkoły - Zapoznanie się z dokumentami obowiązującymi w szkole: • Statut Szkoły • Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny • Plan Pracy Szkoły • obowiązujące regulaminy • Program Profilaktyki - Zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć w szkole i planem dyżurów - Zapoznanie się z koncepcją pracy szkoły - Zapoznanie się ze sposobem prowadzenia dokumentacji szkolnej - Dokonywanie samodzielnych wpisów do dziennika Cały okres odbywania stażu 6. Uczestnictwo w pracach organów szkoły - Uczestniczenie w zebraniach Rady Pedagogicznej - Udział w różnego rodzaju formach wewnątrzszkolnego szkolenia nauczycieli - Udział w pracach Zespołu Wychowawczego - Uczestniczenie w zebraniach dla rodziców Cały okres odbywania stażu 7. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole - Udział w szkoleniu wewnętrznym, zapoznanie z procedurami bezpieczeństwa a także stosowanie zasad podczas pracy Cały okres odbywania stażu 8. Złożenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego - Przygotowanie sprawozdania z podejmowania konkretnych działań zawartych z planie rozwoju zawodowego - Dokładny opis realizacji planu rozwoju zawodowego Czerwiec 2022 9. Złożenie wniosku dotyczącego podjęcia postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego - Opracowanie wniosku wraz z dołączoną dokumentacją Czerwiec 2022 Zgodnie z :§ 6 ust. 2 pkt.2 Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej L.P. ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN 1. Opracowanie rocznego planu pracy pedagoga szkolnego - Dokładne realizowanie zawartych w nich punktów, m. in. prowadzenie zajęć integracyjnych oraz profilaktycznych w poszczególnych klasach Cały okres odbywania stażu 2. Zorganizowanie własnego warsztatu pracy - Odpowiedni dobór metod i form pracy dla ucznia z dostosowaniem indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia - zorganizowanie i gromadzenie własnych pomocy dydaktycznych Cały okres odbywania stażu 3. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu - Dokładna obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu, zwrócenie uwagi na właściwy przebieg zajęć a także wykorzystanie aktywizujących metod pracy Cały okres odbywania stażu 4. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu - Odpowiednie opracowanie scenariuszy zajęć - dobór metod, form i środków niezbędnych do realizacji zajęć - Prowadzenie zajęć z uczniami - Omówienie przebiegu i sposobu prowadzenia zajęć z opiekunem stażu Cały okres odbywania stażu 5. Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej pracy - Analiza przeprowadzonych przez siebie zajęć - Działanie autorefleksyjne Cały okres odbywania stażu Zgodnie z :§6 ust.2 pkt.3 Umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania L.P. ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN 1. Poznanie sytuacji wychowawczej uczniów - Rozmowy indywidualne z uczniami - Rozmowy z wychowawcami i nauczycielami - Obserwacja uczniów na lekcjach - Analiza opinii oraz orzeczeń - Praca z uczniami zgodna z zaleceniami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Cały okres odbywania stażu 2. Zapewnienie odpowiednich warunków, które pomogą rozwijać umiejętności uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi - Udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia a także nauczycielom specjalistom którzy realizują zintegrowane działania określone w programie - Prowadzenie zintegrowanych działań wraz z nauczycielami oraz innymi osobami pracującymi z uczniami - Obserwacja uczniów , rozmowy z rodzicami i nauczycielami - Udział w zespole opracowującym IPET - Zapewnienie uczniom dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia Cały okres odbywania stażu 3. Współpraca z rodzicami, wychowawcą a także specjalistami - Utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami, nauczycielami oraz z innymi osobami pracującymi z uczniami - Udzielania rodzicom porad oraz różnych form wsparcia Cały okres odbywania stażu 4. Współpraca z różnymi instytucjami mogącymi pomóc w sprawach wychowawczych -Współpraca m.in. z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, sądem rodzinnym itd. - Stworzenie listy instytucji wspomagających proces wychowawczy Cały okres odbywania stażu Zgodnie z :§6 ust.2 pkt.4 Umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki L.P ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN 1. Systematyczne aktualizowanie wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki - Wykorzystanie wiedzy zdobytej z trakcie studiowania, podczas różnych kursów, szkoleń a także literatury i portali internetowych o tematyce pedagogicznej Cały okres odbywania stażu 2. Zastosowanie wiedzy w pracy dydaktyczno - wychowawczej - Wykorzystanie metod aktywizujących na zajęciach - Przygotowywanie zajęć z wykorzystaniem poznanych metod dydaktycznych a także wiedzy z psychologii, pedagogiki , które będą dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów Cały okres odbywania stażu 3. Pedagogizacja rodziców - Organizowanie spotkań z rodzicami, udzielanie porad i konsultacji - Poszerzanie wiedzy rodziców na temat funkcjonowania ich dzieci Cały okres odbywania stażu Zgodnie z :§6 ust.2 pkt.5 Umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego L.P ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN 1. Doskonalenie i systematyczne wzbogacanie wiedzy a także rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych - Udział w różnych kursach i szkoleniach - Lektura różnych książek i czasopism pedagogicznych - Przeglądanie rozmaitych stron internetowych o tematyce pedagogicznej - Zbieranie informacji mogących pomóc w dalszej pracy Cały okres odbywania stażu Zgodnie z :§6 ust.2 pkt.6 Umiejętność korzystania w pracy , zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych L.P. ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN 1. Doskonalenie multimedialnych technik pracy - Przygotowywanie dokumentacji w formie elektronicznej - Przygotowywanie scenariuszy zajęć i potrzebnych materiałów do prowadzenia zajęć z użyciem komputera Cały okres odbywania stażu 2. Wykorzystanie Internetu i komputera do czynności związanych z realizacją stażu - Publikacja planu rozwoju w internecie , strona http.://profesor.pl - Systematyczne śledzenie informacji na różnych portalach internetowych o tematyce pedagogicznej i psychologicznej - Korzystanie z e – dziennika - Kontakt e- mailowy z rodzicami i pracownikami szkoły Cały okres odbywania stażu 3. Wykorzystanie narzędzi multimedialnych i informatycznych - Przygotowywanie zajęć z użyciem prezentacji multimedialnych, używanie tablicy multimedialnej do przedstawiania obrazów, filmów - Przygotowywanie różnych materiałów dydaktycznych z użyciem komputera Cały okres odbywania stażu Zgodnie z :§6 ust.2 pkt.7 Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć L.P ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN 1. Ustalenie z opiekunem stażu terminów i tematyki prowadzonych zajęć - Opracowanie terminów i tematyki zajęć Wrzesień, październik 2022 2. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu - Opracowywanie scenariuszy zajęć, konsultacje - Omówienie i zapisanie spostrzeżeń Cały okres odbywania stażu 3. Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu - Obserwacja na zajęciach - Omówienie zajęć, zapisywanie wniosków i spostrzeżeń oraz omawianie ich z opiekunem stażu Cały okres odbywania stażu 4. Analiza i samoocena własnej pracy - Analizowanie własnych notatek, rozmów pohospitacyjnych - Wyciągnięcie wniosków do dalszej pracy Cały okres odbywania stażu Zgodnie z :§6 ust.2 pkt.8 Znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym L.P ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN 1. Poznanie sytuacji rodzinnej a także problemów uczniów - Rozmowy z uczniami, nauczycielami - Spotkania, rozmowy z rodzicami - Wykorzystanie informacji zawartych w opinii i orzeczeniach - Współpraca w psychologiem szkolnym i podejmowanie wspólnych działań mających na celu pomoc w rozwiązywaniu problemów uczniów Cały okres odbywania stażu 2. Poszerzenie wiedzy z zakresu diagnozowania potrzeb opiekuńczo -wychowawczych - Lektura książek oraz czasopism o tematyce pedagogicznej i psychologicznej -Udział w różnych szkoleniach i kursach dotyczących różnych problemów rozwojowych uczniów Cały okres odbywania stażu 3. Pogłębienie wiedzy z zakresu problemów środowiska uczniów - Stały kontakt z wychowawcą uczniów - Współpraca z psychologiem szkolnym, nauczycielami oraz nauczycielami specjalistami - Obserwacja uczniów i rozmowy z nimi Cały okres odbywania stażu 4. Pomoc w organizacji i udział w imprezach kulturalnych a także integrowanie się ze środowiskiem lokalnym - Udział w organizowaniu różnych wydarzeń szkolnych - Udział w wydarzeniach organizowanych przez środowisko lokalne współpracujące ze szkołą Cały okres odbywania stażu Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |