AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Mazur, 2022-06-30
Uściąż

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

scenariusz lekcji

- n +

Scenariusz lekcji klasa: 1 wb
Przedmiot: godzina wychowawcza
Temat: Agresja a gniew
jednostka metodyczna: 1 godzina lekcyjna
typ lekcji: wprowadzająca nowy materiał.
Cel ogólny:

- kształtowanie świadomej i odpowiedzialnej postawy wobec zachowań agresywnych,
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania powodów gniewu,
- umożliwienie zrozumienia, czym jest siła natężenia gniewu,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z gniewem.

Cele operacyjne:

- rozpoznaje rodzaje agresji i określa ich przyczyny w odniesieniu do potrzeb psychofizycznych człowieka.
- uczeń potrafi wyjaśnić, na czym polega zjawisko bullingu (mobbingu),
- wymienić konsekwencje długotrwałego oddziaływania mobbingu na ofiarę- wyjaśnić, na czym polega „efekt gapia” i jego konsekwencje dla ofiary zachowań agresywnych.
- określić sposoby reagowania na przemoc,
- uczeń potrafi wyjaśnić czym jest gniew,
- uczeń potrafi wyjaśnić w jakich sytuacjach może się przejawiać,
- uczeń potrafi przedstawić jak zachowujesz się, kiedy odczuwa gniew,
- uczeń potrafi zaprezentować jak jego ciało reaguje na gniew.

Metoda: jednolita-indywidualna, zbiorowa, w grupach, burza mózgów.
Forma: zbiorowa, małe grupy, indywidualna.
Pomoce dydaktyczne: karty dla ucznia, filmy, pojemnik na listy.

Przebieg lekcji:
1. Sprawy organizacyjne
2. Określenie celów lekcji, sformułowanie i podanie tematu.
3. Nauczyciel rozpoczyna lekcję od postawienia pytania:
- „Czy zachowania agresywne współczesnego człowieka są formą odpowiedzi na frustrację czy mają znaczenie przystosowawcze?”
4. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia w grupach „Piramida potrzeb” z wykorzystaniem (karty dla ucznia)
5. Nauczyciel wprowadza termin „bullying” (mobbing), wyjaśniając jego znaczenie. Następnie zadaje pytanie i prosi chętnych uczniów o odpowiedź:
-„Czy byłeś kiedyś ofiarą przemocy, jej świadkiem lub agresorem?
6. Nauczyciel proponuje uczniom obejrzenie krótkiego filmu, nie zdradzając jego treści. Po zakończonej projekcji zadaje pytania zachęcające do dyskusji w formie burzy mózgów:
- Jakie cechy psychofizyczne bohatera filmu sprawiły, że stał się on ofiarą agresji?,
- Czy ofiara informuje jakoś o fakcie poniżania czy go zataja?,
- Jakie mechanizmy obronne stosuje ofiara przemocy?,
- Jakie są konsekwencje długotrwałego oddziaływania mobbingu na ofiarę?.
7. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi o wykonanie ćwiczenia (Karta dla ucznia). Po zakończonym zadaniu liderzy grup prezentują wyniki na forum klasy.
8. Nauczyciel proponuje ćwiczenie „List w słoiku” i prosi uczniów o wylosowanie jednego listu przez grupę. (Karta dla Ucznia). Zadaniem grupy jest określenie, kim jest przypuszczalnie ofiara oraz podanie sposobu udzielenia jej pomocy. Grupy prezentują swoje wyniki prac na forum klasy. Celem tego zadania jest wypracowanie skutecznych sposobów reagowania i konstruktywnych zachowań w sytuacjach o charakterze agresywnym.
9. Nauczyciel zadaje pytanie uczniom, zachęcając do dyskusji:
- Jaki jest wpływ nauczycieli na stopień występowania zjawisk o charakterze agresywnym w szkole?
- Czy sami uczniowie mogą przeciwdziałać agresji w szkole? - odpowiadają uczniowie chętni.
- Następnie nauczyciel proponuje uczniom obejrzenie krótkiego filmu, nie zdradzając jego treści.
10. Nauczyciel prosi uczniów chętnych o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Czym dla ciebie jest gniew?
- W jakich sytuacjach może się przejawiać?
- Jak zachowujesz się, kiedy odczuwasz gniew?
- Jak twoje ciało reaguje na gniew?
11. Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi o podanie różnicy pomiędzy agresją, a gniewem. Podsumowanie lekcji – informacja zwrotna, odniesienie do stawianych celów i na co będę zwracał uwagę.
12. Nauczyciel dziękuje uczniom za aktywny udział w lekcji i dokonuje jej ewaluacji.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.