Katalog

Katarzyna Przybyszewska, 2022-06-30
GDAŃSK

Matematyka, Projekty edukacyjne

Innowacja pedagogiczna- wiatrak matematyczny

- n +

PROJEKT INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ


„Matematyka dla smyka-Wiatrak Matematyczny”







Opracowały:
mgr Katarzyna Przybyszewska










WSTĘP

Okres przedszkolny to czas kiedy kształtują się i rozwijają się zdolności przydatne w dalszym życiu każdego człowieka. Wśród nich niezwykle istotne są umiejętności matematyczne. Są one
nie tylko związane z intensywnym rozwojem myślenia, ale również kształtowaniem odporności emocjonalnej .Mając na uwadze harmonijny rozwój dzieci , umożliwienie im osiągnięcia odpowiednich kompetencji intelektualnych oraz nabycie umiejętności matematycznych niezbędnych do podjęcia nauki w szkole nasza grupa podjęła realizację projektu matematycznego „Matematyka smyka -Wiatrak Matematyczny”. Matematyka staje się ciekawa, a przeliczanie, klasyfikowanie i układanie rytmów to świetna zabawa. Swoją pracę opierać będziemy na innowacyjnym narzędziu dydaktycznym, które pozwala w sposób oryginalny realizować podstawę programową wychowania przedszkolnego. Łączy rozwój fizyczny i poznawczy. Wielobarwny wiatrak to narzędzie, które pobudza wyobraźnię dzieci, uczy współpracy i działania w grupie.

Tytuł innowacji pedagogicznej: ”Matematyka dla smyka- Wiatrak Matematyczny”
Osoby odpowiedzialne: Katarzyna Przybyszewska, Joanna Kozel- Kroczewska
Adresaci : dzieci z grupy Jaskółki (zerówka)
Termin realizacji: wrzesien 2021 czerwiec 2022 (dwa razy w miesiącu)

Sposób realizacji innowacji pedagogicznej:
Edukacja matematyczna jest niezwykle ważnym elementem rozwoju intelektualnego dziecka. Jest to obszar bardzo złożony i obejmuje : określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, dostrzeganie regularności w przemijaniu czasu – rytmy, rozpoznawanie kształtów figur geometrycznych, nabywanie umiejętności liczenia, poznawanie właściwości jakościowych i ilościowych zbioru- klasyfikowanie , jak również dodawanie i odejmowanie. Wszystkie te treści systematycznie realizowane w zabawach i zajęciach prowadzonych w przedszkolu, w szczególny sposób wpływają na kształtowanie logicznego myślenia i rozumienie pojęć.
Innowacja pedagogiczna realizowana będzie w przedszkolu w grupie dzieci 6-letnich Jaskółki. Głównym celem projektu jest kształtowanie kompetencji matematycznych w sposób atrakcyjny dla najmłodszych. Projekt opiera się na łączeniu edukacji matematycznej z zabawami ruchowymi, co pozwala wyzwolić pozytywną energię, zainteresować oraz dostarczyć wiele przyjemności i satysfakcji.
Do realizacji projektu wykorzystamy narzędzie dydaktyczne „Wiatrak matematyczny” stworzony przez Izabelę Żukowską oraz Urszulę Dąbrowską oraz opierać się będziemy na metodzie profesor Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Podczas zabaw z wiatrakiem dzieci uczą się orientacji w schemacie własnego ciała oraz przestrzeni, układają rytmy, klasyfikują przedmioty według wielkości, kształtu, koloru, rozwijają umiejętności liczenia, dodawania, odejmowania oraz mierzenia. Wiatrak w sposób niezwykle przystępny wprowadza dzieci w świat pojęć geometrycznych, ćwiczy koordynację, równowagę oraz sprawność manualną dzieci.
Cele ogólne:
• rozbudzenie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działanie z zakresu edukacji matematycznej;
• nabywanie wiadomości i umiejętności poprzez działanie z zakresu edukacji matematycznej;
• rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu;
• stworzenie warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy;
• kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie z zadaniami o charakterze matematycznym;

Metody pracy:
• podająca
• poszukująca
• praktycznego działania

Formy pracy:
• indywidualna
• grupowa
• zespołowa
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
• ćwiczy koncentrację , uwagę i pamięć,
• ćwiczy koordynację wzrokowo- ruchowo- słuchową,
• aktywnie uczestniczy w zajęciach z edukacji matematycznej,
• uważnie słucha instrukcji słownej nauczyciela,
• ćwiczy orientację w schemacie własnego ciała,
• utrwala nazwy kolorów,
• rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10,
• utrwala dni tygodnia, miesiąca
• utrwala nazwy figur geometrycznych,
• klasyfikuje przedmioty według podanych cech,
• układa rytmy wieloelementowe,
• utrwala określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni,
• tworzy zbiory, przelicza elementy,
• opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe,
• porównuje przedmioty ze względu na ich rozmiar, kształt, kolor,
• rozumie pojęcie miary,
• podejmuje działania, dzięki którym osiąga poczucie sukcesu.
Nauczyciel:
• poszerza własny warsztat pracy
• poszerza swoje kwalifikacje i kompetencje
Realizacja projektu:
Przykładowe działania
• Pory roku – dziecko posługuje się w zabawie i w trakcie innych czynności pojęcami dotyczących następstwa czasu, wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy. Dziecko klasyfikuje wg wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia.

• Cyfromat –dziecko przelicza elementy elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10.
• Wesołe kształty- dziecko klasyfikuje przedmioty według wielkości, kształtu, koloru, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie. Rozróżnia podstawowe figury geometryczne.
• Witają się kolory…- dziecko utrwala nazwy kolorów,określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby oraz innych przedmiotów, rozróżnia prawą i lewą stronę
• Dzień dobry, do widzenia - dziecko kształtuje koordynację wzrokowo-ruchowyą, określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby oraz innych przedmiotów, rozróżnia prawą i lewą stronę
• Karuzela- dziecko określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby
• Wesoły pociąg- dziecko określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby oraz innych przedmiotów, rozróżnia prawą i lewą stronę
• Przeplataniec- dziecko określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby oraz innych przedmiotów, rozróżnia prawą i lewą stronę
• Co masz po swojej prawej stronie, co masz po lewej stronie- dziecko określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby oraz innych przedmiotów, rozróżnia prawą i lewą stronę
• Przejdź nad, przejdź pod- dziecko określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby oraz innych przedmiotów, rozróżnia prawą i lewą stronę
• Dywanik- dziecko klasyfikuje przedmioty według wielkości, kształtu, koloru, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie. Rozróżnia podstawowe figury geometryczne.
• Skacz- dziecko klasyfikuje przedmioty według wielkości, kształtu, koloru, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie. Rozróżnia podstawowe figury geometryczne.
• Kolorowy tydzień – dziecko posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano.
• Pory roku- dziecko klasyfikuje przedmioty, posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, w tym nazwami pór roku, dni tygodni i miesięcy.
• Hej ho- dziecko przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry, liczy obiekty.
• Liczykrupa- dziecko przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry, liczy obiekty.
• Balon w grze- dziecko przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności.
• Mierzenie- dziecko eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując dłoń, stopę, buty
• Poszukiwacze- dziecko klasyfikuje przedmioty według wielkości, ształtu, koloru, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów.
• Kolorowy autobus- dziecko odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki.
• Rzut do celu- dziecko uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, naśladowczych, wykonuje różne formy ruchu.
• Czereśnie- dziecko odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe.
Wszelkie podjęte działania będą opisane w miesięcznych planach pracy dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych.

Podsumowanie projektu: analiza i ewaluacja
• obserwacja dzieci podczas prowadzonych zajęć,
• analiza arkusz obserwacji z zakresu edukacji matematycznej,
• zamieszczanie na stronie internetowej przedszkola zdjęć z prowadzonych zajęć,
• rozmowy indywidualne z dziećmi i rodzicami,
• napisanie sprawozdania z realizacji projektu czerwiec 2022
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.