Katalog Katarzyna Przybyszewska, 2022-06-30 GDAŃSK Matematyka, Projekty edukacyjne Innowacja pedagogiczna- wiatrak matematycznyPROJEKT INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ „Matematyka dla smyka-Wiatrak Matematyczny” Opracowały: mgr Katarzyna Przybyszewska WSTĘP Okres przedszkolny to czas kiedy kształtują się i rozwijają się zdolności przydatne w dalszym życiu każdego człowieka. Wśród nich niezwykle istotne są umiejętności matematyczne. Są one nie tylko związane z intensywnym rozwojem myślenia, ale również kształtowaniem odporności emocjonalnej .Mając na uwadze harmonijny rozwój dzieci , umożliwienie im osiągnięcia odpowiednich kompetencji intelektualnych oraz nabycie umiejętności matematycznych niezbędnych do podjęcia nauki w szkole nasza grupa podjęła realizację projektu matematycznego „Matematyka smyka -Wiatrak Matematyczny”. Matematyka staje się ciekawa, a przeliczanie, klasyfikowanie i układanie rytmów to świetna zabawa. Swoją pracę opierać będziemy na innowacyjnym narzędziu dydaktycznym, które pozwala w sposób oryginalny realizować podstawę programową wychowania przedszkolnego. Łączy rozwój fizyczny i poznawczy. Wielobarwny wiatrak to narzędzie, które pobudza wyobraźnię dzieci, uczy współpracy i działania w grupie. Tytuł innowacji pedagogicznej: ”Matematyka dla smyka- Wiatrak Matematyczny” Osoby odpowiedzialne: Katarzyna Przybyszewska, Joanna Kozel- Kroczewska Adresaci : dzieci z grupy Jaskółki (zerówka) Termin realizacji: wrzesien 2021 czerwiec 2022 (dwa razy w miesiącu) Sposób realizacji innowacji pedagogicznej: Edukacja matematyczna jest niezwykle ważnym elementem rozwoju intelektualnego dziecka. Jest to obszar bardzo złożony i obejmuje : określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, dostrzeganie regularności w przemijaniu czasu – rytmy, rozpoznawanie kształtów figur geometrycznych, nabywanie umiejętności liczenia, poznawanie właściwości jakościowych i ilościowych zbioru- klasyfikowanie , jak również dodawanie i odejmowanie. Wszystkie te treści systematycznie realizowane w zabawach i zajęciach prowadzonych w przedszkolu, w szczególny sposób wpływają na kształtowanie logicznego myślenia i rozumienie pojęć. Innowacja pedagogiczna realizowana będzie w przedszkolu w grupie dzieci 6-letnich Jaskółki. Głównym celem projektu jest kształtowanie kompetencji matematycznych w sposób atrakcyjny dla najmłodszych. Projekt opiera się na łączeniu edukacji matematycznej z zabawami ruchowymi, co pozwala wyzwolić pozytywną energię, zainteresować oraz dostarczyć wiele przyjemności i satysfakcji. Do realizacji projektu wykorzystamy narzędzie dydaktyczne „Wiatrak matematyczny” stworzony przez Izabelę Żukowską oraz Urszulę Dąbrowską oraz opierać się będziemy na metodzie profesor Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Podczas zabaw z wiatrakiem dzieci uczą się orientacji w schemacie własnego ciała oraz przestrzeni, układają rytmy, klasyfikują przedmioty według wielkości, kształtu, koloru, rozwijają umiejętności liczenia, dodawania, odejmowania oraz mierzenia. Wiatrak w sposób niezwykle przystępny wprowadza dzieci w świat pojęć geometrycznych, ćwiczy koordynację, równowagę oraz sprawność manualną dzieci. Cele ogólne: • rozbudzenie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działanie z zakresu edukacji matematycznej; • nabywanie wiadomości i umiejętności poprzez działanie z zakresu edukacji matematycznej; • rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu; • stworzenie warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy; • kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie z zadaniami o charakterze matematycznym; Metody pracy: • podająca • poszukująca • praktycznego działania Formy pracy: • indywidualna • grupowa • zespołowa Przewidywane osiągnięcia: Dziecko: • ćwiczy koncentrację , uwagę i pamięć, • ćwiczy koordynację wzrokowo- ruchowo- słuchową, • aktywnie uczestniczy w zajęciach z edukacji matematycznej, • uważnie słucha instrukcji słownej nauczyciela, • ćwiczy orientację w schemacie własnego ciała, • utrwala nazwy kolorów, • rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, • utrwala dni tygodnia, miesiąca • utrwala nazwy figur geometrycznych, • klasyfikuje przedmioty według podanych cech, • układa rytmy wieloelementowe, • utrwala określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni, • tworzy zbiory, przelicza elementy, • opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, • porównuje przedmioty ze względu na ich rozmiar, kształt, kolor, • rozumie pojęcie miary, • podejmuje działania, dzięki którym osiąga poczucie sukcesu. Nauczyciel: • poszerza własny warsztat pracy • poszerza swoje kwalifikacje i kompetencje Realizacja projektu: Przykładowe działania • Pory roku – dziecko posługuje się w zabawie i w trakcie innych czynności pojęcami dotyczących następstwa czasu, wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy. Dziecko klasyfikuje wg wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia. • Cyfromat –dziecko przelicza elementy elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10. • Wesołe kształty- dziecko klasyfikuje przedmioty według wielkości, kształtu, koloru, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie. Rozróżnia podstawowe figury geometryczne. • Witają się kolory…- dziecko utrwala nazwy kolorów,określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby oraz innych przedmiotów, rozróżnia prawą i lewą stronę • Dzień dobry, do widzenia - dziecko kształtuje koordynację wzrokowo-ruchowyą, określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby oraz innych przedmiotów, rozróżnia prawą i lewą stronę • Karuzela- dziecko określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby • Wesoły pociąg- dziecko określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby oraz innych przedmiotów, rozróżnia prawą i lewą stronę • Przeplataniec- dziecko określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby oraz innych przedmiotów, rozróżnia prawą i lewą stronę • Co masz po swojej prawej stronie, co masz po lewej stronie- dziecko określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby oraz innych przedmiotów, rozróżnia prawą i lewą stronę • Przejdź nad, przejdź pod- dziecko określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby oraz innych przedmiotów, rozróżnia prawą i lewą stronę • Dywanik- dziecko klasyfikuje przedmioty według wielkości, kształtu, koloru, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie. Rozróżnia podstawowe figury geometryczne. • Skacz- dziecko klasyfikuje przedmioty według wielkości, kształtu, koloru, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie. Rozróżnia podstawowe figury geometryczne. • Kolorowy tydzień – dziecko posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano. • Pory roku- dziecko klasyfikuje przedmioty, posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, w tym nazwami pór roku, dni tygodni i miesięcy. • Hej ho- dziecko przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry, liczy obiekty. • Liczykrupa- dziecko przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry, liczy obiekty. • Balon w grze- dziecko przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności. • Mierzenie- dziecko eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując dłoń, stopę, buty • Poszukiwacze- dziecko klasyfikuje przedmioty według wielkości, ształtu, koloru, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów. • Kolorowy autobus- dziecko odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki. • Rzut do celu- dziecko uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, naśladowczych, wykonuje różne formy ruchu. • Czereśnie- dziecko odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe. Wszelkie podjęte działania będą opisane w miesięcznych planach pracy dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych. Podsumowanie projektu: analiza i ewaluacja • obserwacja dzieci podczas prowadzonych zajęć, • analiza arkusz obserwacji z zakresu edukacji matematycznej, • zamieszczanie na stronie internetowej przedszkola zdjęć z prowadzonych zajęć, • rozmowy indywidualne z dziećmi i rodzicami, • napisanie sprawozdania z realizacji projektu czerwiec 2022 Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |