Katalog Stanisława Podleśny, 2022-07-18 Rybnik Agnieszka Chełmecka-Adaszkiewicz Muzyka, Projekty edukacyjne Innowacja "Muzyka na dwa głosy"INNOWACJA PEDAGOGICZNA programowo-metodyczna Imię i nazwisko autora: Stanisława Podleśny, Agnieszka Chełmecka - Adaszkiewicz Temat innowacji: „Muzyka na dwa głosy” – wprowadzenie elementów języka angielskiego na lekcjach muzyki Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 12 im. Kardynała S. Wyszyńskiego Temat: Muzyka na dwa głosy Przedmiot: muzyka, język angielski Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna Data wprowadzenia: wrzesień 2021 Data zakończenia: maj 2022 Zakres innowacji: Adresatami innowacji są uczniowie klasy IV a i IV b. Czas realizacji innowacji: od września 2021 do maja 2022. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako część lekcji muzyki, przy współpracy nauczyciela języka angielskiego. Motywacja wprowadzenia innowacji: Innowacja „Muzyka na dwa głosy” jest odpowiedzią na słabą motywację uczniów do nauki języka angielskiego, brak aktywnego uczestnictwa w lekcjach muzyki, wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego oraz sposobem na wprowadzenie elementów języka angielskiego (dwujęzyczności) na lekcjach. W obecnych czasach nauka języków obcych jest niezbędna do osiągnięcia sukcesów – przede wszystkim do zdobycia pracy oraz do nawiązywania kontaktów międzyludzkich. Ich znajomość umożliwia bezproblemowe poruszanie się w otaczającej nas rzeczywistości i jest swoistym „oknem na świat”, które kształtuje postawy otwartości, ciekawości czy tolerancji. Opis innowacji: I. Wstęp Muzyka odgrywa w życiu każdego człowieka, a szczególnie dziecka, ogromna rolę. Kształtuje pamięć aktywną, podzielność uwagi, twórczą wyobraźnię oraz kompetencje poznawcze: od spostrzegania, poprzez klasyfikowanie do ocen estetycznych. Inne funkcje muzyki związane są z rozwojem samodzielności myślenia, zaspokajaniem potrzeby ekspresji, jak również wpływają na zdolności komunikacyjne. Muzyka tworzy świat przeżyć, kształtuje emocjonalność i wrażliwość, wpływa w szczególny sposób na rozwój dzieci, rozwijają się one wyjątkowo dynamicznie. II. Założenia ogólne 1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy IV a i IV b 2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach: Wykorzystamy muzykę do stworzenia atmosfery pracy zespołowej i przyjaźni. Uczniowie będą pracować razem w zespołach, wspólnie będą wykonywać kolejne zadania a efektami pracy będą dzielić się z całą szkołą. Uczestnicy nauczą się brać odpowiedzialność za wykonywane zadania i współpracować. Poprawią również swoje umiejętności językowe. W każdym miesiącu (lub co dwa miesiące) zostanie przeprowadzona jedna lekcja w wykorzystaniem języka angielskiego. Uczniowie z tyłu zeszytu do nut będą tworzyli słowniczki z poznanymi wyrazami czy piosenkami w języku angielskim. Nauczyciel języka angielskiego będzie czuwał nad poprawnością pisowni oraz przećwiczy z uczniami wymowę nowych wyrazów. Nasz projekt rozpocznie się we wrześniu a zakończy w maju. III. Cele innowacji Cel główny: - wykorzystanie muzyki do rozwijania kompetencji językowych, kompetencji w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej oraz kompetencji interpersonalnych Cele szczegółowe: - rozbudzanie pozytywnego stosunku do muzyki - kształtowanie osobowości twórczej i aktywnej - rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień muzycznych - rozwijanie indywidualnych zdolności muzycznych, aktywności twórczej - rozwinięcie kompetencji językowych Celem innowacji jest przede wszystkim zmotywowanie uczniów do nauki języka obcego, poszerzenie słownictwa poza treści programowe wynikające z podstawy programowej, kształcenie umiejętności językowego radzenia sobie w sytuacjach komunikacyjnych typowych i nietypowych. Innowacja ma również na celu rozwinięcie kompetencji kluczowych i, co najważniejsze, stopniowe budowanie świadomości językowej. Pomoże to w dużym stopniu zapobiec przyszłym niepowodzeniom wynikającym z braku świadomości językowej. Kształtowanie i rozwijanie praktycznych umiejętności językowych odbywać się będzie z wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania, z wykorzystaniem technik i ćwiczeń multimedialnych oraz profesjonalnych pomocy dydaktycznych. Uczniowie rozwijać będą wszystkie sprawności językowe: słuchanie, czytanie, pisanie i mówienie IV. Metody i formy • praca indywidualna • praca grupowa V. Przewidywane osiągnięcia Połączenie nauczania muzyki i języka angielskiego przyczyni się do zwiększenia kompetencji kluczowych uczniów, poprawi umiejętność posługiwania się językiem angielskim w codziennych sytuacjach oraz podczas uroczystości oraz sprawi, że język angielski stanie się bliższy uczniom. Dzięki temu łatwiej im będzie przełamać bariery językowe i wykorzystywać go do swobodniejszej komunikacji. Ponad to, tego rodzaju zajęcia mają ogromne znaczenie wychowawcze. Uczniowie uczą się współdziałania w grupie, podporządkowania się regułom, wyrabiają poczucie solidarności z grupą i współodpowiedzialności za siebie nawzajem oraz powierzone im zadania. VI. Tematyka zajęć Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego z muzyki i języka angielskiego dla II etapu edukacyjnego, uzupełniają ją i poszerzają. wrzesień, październik: • nauka nazw dźwięków gamy oraz piosenki o gamie (w języku angielskim) – nagranie piosenki lub występ na forum szkoły listopad: • poznanie wartości rytmicznych nut w języku angielskim grudzień, styczeń: • nauka kolędy „Silent night” – przygotowanie nagrania lub występ na forum szkoły marzec, kwiecień: • poznanie nazw instrumentów (perkusyjnych, dętych i smyczkowych) w języku angielskim maj: • nauka piosenki „Music in me” – przygotowanie występu dla szkoły VII. Ewaluacja Podczas realizacji innowacji na bieżąco prowadzona będzie stosowna dokumentacja, dzięki której dokonana zostanie ewaluacja podjętych działań. Systematycznie dokonywana będzie obserwacja pracy i postępów uczniów. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły. VIII. Spodziewane efekty Nasi uczniowie poznają lepiej muzykę uczestnicząc w sposób praktyczny w jej tworzeniu. Nauczą się nazw dźwięków, wartości nut oraz piosenek w języku angielskim. Będą mogli współpracować, dzielić się zadaniami i brać na siebie odpowiedzialność. Poprawią również swoje umiejętności językowe oraz interpersonalne. Bibliografia: Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu się, Wydawnictwo Moderski, Poznań2000 Górska – Guzik J, Muzyka 4. Podręcznik do muzyki dla klasy 4, Wydawnictwo „OPERON”, Gdynia 2019 Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2004 Sacher W.A, Pedagogika muzyki. Teoretyczne podstawy powszechnego kształcenia muzycznego, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2012 Tomatis A., Ucho i śpiew, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1995 zasoby sieci internet Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |