Katalog Izabela Mielniczek, 2022-07-18 Dzierzgoń Awans zawodowy, Sprawozdania Awans opis i analiza 8.3.1Opis i analiza sposobu realizacji wymagań, o których mowa w § 8 ust. 3 pkt 1 Rozporządzenia: Umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się WYKORZYSTANIE METOD AKTYWIZUJĄCYCH Pracując z dziećmi ponad 12 lat wdrażałam wiele działań mających na celu systematyczne podnoszenie jakości pracy z dziećmi, między innymi poprzez doskonalenie własnej pracy. Prowadząc zajęcia z dziećmi w wieku przedszkolnym należy wykorzystywać wszelkie dostępne metody i formy pracy by pobudzić w nich ciekawość, zachęcić do podjęcia proponowanych działań oraz urozmaicić czas spędzony w przedszkolu. W swojej pracy stosowałam różnorodne metody aktywizujące, które rozbudzały aktywność twórczą dzieci, zapewniając pozytywną motywację do podejmowania zadań, a tym samym rozwijając wiarę we własne siły i możliwości. W tym celu wykorzystywałam różnorodne metody, formy pracy, dostosowując je do wieku i możliwości psychofizycznych moich wychowanków. Stosowanie tych metod znacznie wpłynęło na doskonalenie mojej pracy jako nauczyciela oraz podniesienie jakości pracy przedszkola. Najczęściej stosowanymi przeze mnie metodami były: PEDAGOGIKA ZABAWY- jest najbardziej typowa formą aktywności dzieci w wieku przedszkolnym. Główną cechą dobrej zabawy dziecka jest jej twórczy charakter. Dziecko w trakcie zabawy tworzy coś nowego, czyni siebie i otaczający świat tym wszystkim o czym marzy lub pragnie być. To nadaje zabawie formę kreatywnej aktywności. Dzieci w trakcie zabawy pozbywają się stresu i niepewności, staja się otwarci na drugiego człowieka, nabywają poczucia własnej wartości i chęci do działania. Zabawę stosowałam codziennie w mojej pracy z dziećmi. Były one oparte na dobrowolności uczestnictwa, wykluczeniu rywalizacji, komunikowaniu się przez ruch, słowo i plastykę. BAJKOTERAPIA- w swojej pracy często w czasie popołudniowego odpoczynki czytałam dzieciom znane bajki i baśnie. Wykorzystywałam też „Bajki terapeutyczne” do przezwyciężania lęków związanych z różnymi sytuacjami, wytwarzania u dziecka pozytywnego myślenia, uczenia sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach.. GRY PLANSZOWE - oprócz zabawy, satysfakcji ,dziecko utrwala lub zdobywa wiedzę . Oprócz treści dydaktycznych, gry planszowe niosą ze sobą treści wychowawcze takie jak: przestrzeganie zasad, reguł gry, uczą wygrywać, ale uczą też radzić sobie z porażką. Pozwalają też na nawiązywanie kontaktów pomiędzy dziećmi które nie były dotąd związane ze sobą. Tworzyłam też z dziećmi własne gry planszowe. Podczas tworzenia gier dzieci integrowały różne dziedziny wiedzy i aktywności, utrwalały zdobytą wiedzę i wykorzystywały ją w celach zabawowych, co dawało im wiele satysfakcji. BURZA MÓZGÓW –to tzw. fabryka pomysłów , giełda pomysłów , rozgrzewka umysłowa. Stosuje się ją po to, aby dziecko nie uległo sugestii innych, wszyscy pracują twórczo ,w szybki sposób gromadzi się wiele informacji , pomysłów. Metoda ta pozwoliła mi ocenić jaką wiedzą dzieci dysponują, co należy poszerzyć, co utrwalić, a co jest jeszcze zupełnie nieznane. Stosowałam ją bardzo często np. podczas wprowadzenia do tematu tygodnia. STACJE ZADANIOWE – metodę tą stosowałam podczas utrwalania zdobytych wiadomości. Polega ona na podejmowaniu przez dzieci zadań zaproponowanych przez nauczyciela. Zadania te dotyczą różnych dziedzin działalności i tematycznie podporządkowane realizowanemu tematowi . Zadania umieszczone są w wyznaczonych stacjach . Dziecko samo decyduje od której stacji rozpocznie swoją pracę. GRUPY ZADANIOWE –polega ona na pracy w grupach 3-4 osobowych . Każda grupa otrzymuje albo takie samo zadanie do rozwiązania albo inne, stanowiące element jakiejś całości . Stosowałam tą metodę najczęściej podczas zajęć plastycznych, gimnastycznych. Podczas stosowania tej metody dzieci uczyły się przede wszystkim współpracy. DRAMA - jest to pewnego rodzaju improwizacja z wykorzystaniem ruchu , gestów , słów, myśli i uczuć . Nie ma tu podziału na role, nie ma napisanych tekstów. Uczestnicy dramy sami improwizują rozmowę na podstawie własnych doświadczeń i wiedzy. Stają się reżyserami wydarzeń w których sami uczestniczą. Stosując dramę podczas zajęć dzieci uczyły się komunikatywności, rozwijały język ciała i gestów. RUCH ROZWIJAJĄCY W.SHERBONE – to metoda nastawiona na rozwijanie – przez odpowiednie ćwiczenia i zabawy ruchowe- takich cech, jak: poczucie własnej wartości i pewności siebie, poczucie bezpieczeństwa, odpowiedzialność, wrażliwość, umiejętność nawiązywania kontaktów z drugą osobą. Stosowałam ją podczas ćwiczeń gimnastycznych. Wprowadzone przez mnie elementy metody pozwoliły na wykorzystanie ruchu fizycznego do poznawania własnego ciała, zdobywania pewności siebie, poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu, rozwijania umiejętności współpracy z partnerem i grupą. METODA CARLA ORFFA stosowałam podczas zajęć muzycznych i gimnastycznych. Trzy najważniejsze elementy tej metody to: słowo, ruch i muzyka które przenikają się wzajemnie. Pozwala ona na spontaniczną i samodzielną twórczość dziecka, umożliwia odkrycie drzemiących w nim talentów, rozwija kreatywność, uczy bycia odbiorcą sztuki i odkrywania rozmaitych środków wyrazu. Wspomaga przy tym rozwój motoryki, usprawnia koordynację oraz ćwiczy narządy mowy, poprawną artykulację, dykcję. Uczy także współpracy w grupie, uwrażliwia dziecko na sztukę i rozwija wyobraźnię. METODA RUDOLFA LABANA, którą stosowałam podczas ćwiczeń gimnastycznych jest metodą gimnastyki twórczej, metodą improwizacji ruchowej, u której podstaw leży naturalna ruchliwość. Pozwala ona na posługiwanie się różnymi formami ruchu, ekspresji, ćwiczeniami muzyczno – ruchowymi, zabawą, tańcem, opowieścią ruchową. Dzięki zastosowaniu tej metody dzieci wzbogaciły swoje doświadczenia związane z wyczuciem własnego ciała, czasu, ciężaru, przestrzeni. Natomiast dzieci nieśmiałe, mające na co dzień trudność z wyrażaniem swoich myśli i uczuć, podczas zajęć gimnastyki ekspresyjnej mogły się „otworzyć” na innych, wykazać się pomysłowością, TECHNIKI PLASTYCZNE- W przedszkolu twórczość plastyczna pełni szczególną rolę. To za pośrednictwem twórczej ekspresji plastycznej i percepcji otaczającego świata dziecko gromadzi doświadczenia zarówno poznawcze, jak i twórcze. Najbardziej popularne techniki plastyczne które wykorzystywałam w swojej pracy to: rysowanie kredkami świecowym, a także pastelami tłustymi i suchymi; malowanie farbami plakatowymi na kartce, kartonie mokrym (pędzlem, gąbką, palcami), origami przestrzenne i płaskie, wydzieranka z kolorowego papieru, gazet; lepienie z gliny, modeliny, masy solnej i papierowej, stemplowanie (np.z ziemniaka), collage, formy przestrzenne z różnorodnych tworzyw (plastykowych butelek, kubeczków, pudełek itp.). W przypadku działalności artystycznej dzieci uczyły się umiejętności planowania, dokonywania właściwych wyborów, a wykorzystywane rekwizyty pobudzały i rozwijały wyobraźnię dziecka. Odkąd podjęłam pracę jako nauczyciel wprowadziłam szereg działań służących podwyższaniu jakości mojej pracy, dbałam o ciągłe doskonalenie się, dlatego ukończyłam wiele kursów i szkoleń, których wiadomości wykorzystywałam podczas codziennych zajęć z dziećmi. Szkolenia doskonalące umiejętności stosowania metod aktywizujących w których wzięłam udział: Warsztaty jesienno-zimowe Kasztanowe forte- piano- jesienne piosenki i tańce dla dzieci Jak prowadzić zajęcia o emocjach z wykorzystaniem muzyki Matematyzacja świata- czyli sposoby na wzbudzanie ciekawości matematycznej u dzieci Rozwijanie kompetencji twórczej przedszkolaka. Rola nauczyciela w procesie twórczym Zabawy matematyczne w przedszkolu Zabawy językowe wspierające naukę czytania Laboratorium przedszkolaka. Doświadczenia i eksperymenty, inspiracje ciekawych zajęć Melorytmiczna koncepcja wspomagająca naukę czytania Dywanowe piosenki Zielone piosenki Metody aktywizujące w nauczaniu Pogłębiałam umiejętności stosowania metod aktywizujących dzięki czytaniu literatury metodycznej m.in.: Ruch rozwijający dla dzieci Weronika Sherborne. W swojej książce autorka przedstawia metodę twórczego rozwoju dziecka przez ruch i ćwiczenia. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi Mariola Jąder. Publikacja przedstawia założenia teoretyczne oraz przykłady praktycznych rozwiązań w pracy z dziećmi z zastosowaniem wybranych metod, technik i form organizacyjnych. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły A. Faber, E. Mazlish. Poradnik zawiera praktyczne wskazówki na skuteczne porozumiewanie się z dziećmi. Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka Irena Adamek. Pozycja jest opracowaniem zagadnień związanych z kompetencjami kreatywnymi nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Zaprenumerowałam również czasopismo Bliżej Przedszkola skąd czerpałam inspiracje i pomysły do prowadzenia zajęć. Publikacja zwiera również dużo ciekawych artykułów z zakresu psychologii, współpracy z rodzicami, rozwoju dziecka, problemów nauczycieli oraz prawa oświatowego. Pomoce dydaktyczne są niezbędnym elementem nauczania dzieci w wieku przedszkolnym. Pozwalają nauczycielom uatrakcyjnić program zajęć, a dzieciom łatwiej i szybciej przyswoić wiedzę oraz zachęcić do dalszej zabawy w poszukiwaniu wiedzy o otaczającym nas świecie. To właśnie bardzo często pomoce dydaktyczne, dzięki którym możemy urozmaicić zajęcia, tym samym wzbudzić zainteresowanie, pozwalają nam-nauczycielom- poznać myśli, marzenia oraz zainteresowania naszych małych podopiecznych. Pomoce dydaktyczne stosowałam w pracy codziennie. Dawały one dzieciom duże możliwości np. samorozwoju, kreatywnego myślenia oraz działania i przeżywania. Pozwalały mi w ciekawy sposób przekazać dzieciom wiedzę o świecie, z zachowaniem uniwersalnych wartości: dobra, prawdy i piękna. Odpowiednio dobrane pomoce dydaktyczne stanowią źródło bodźców zmysłowych, podnosząc efektywność stosowanych metod nauczania i samego procesu dydaktyczno-terapeutycznego. Okazuje się, że dzieci wbrew pozorom nie zawsze chcą korzystać z kupnych, kolorowych, często bardzo drogich i modnych zabawek i pomocy dydaktycznych. Dlatego aby bardziej uatrakcyjnić zajęcia prowadzonych metodami aktywizującymi samodzielnie przygotowywałam różnorodne akcesoria do zabaw rytmicznych, ruchowych, teatralnych, odgrywania ról (opaski, maski, naklejki obrazkowe itp.). Sporządzałam również (samodzielnie i wspólnie z dziećmi) gry dydaktyczne (historyjki obrazkowe, karty obrazkowe, zestawy wyrazowe, bingo itp.). Uważam że samodzielnie wykonane pomoce są bardziej atrakcyjne, ciekawe i motywujące do pracy i nauki. EFEKTY: Dla przedszkola/szkoły poszerzanie oferty przedszkola/szkoły poprzez wprowadzanie nowych form i metod pracy, podniesienie poziomu i jakości pracy przedszkola/szkoły poprzez lepszą organizację pracy własnej; doskonalenie samodzielności, odpowiedzialności oraz umiejętność podejmowania decyzji u dzieci, zwiększenie motywacji poznawczej, polepszenie możliwości intelektualnych, wyzwolenie u dzieci aktywności, kreatywności, umiejętności rozwiązywania problemów, pomysłowości i inwencji twórczej. Dla nauczyciela podniesienie kwalifikacji i umiejętności zawodowych, wzbogacenie swojego warsztatu pracy o nowe pomysły i rozwiązania problemów edukacyjnych, poszerzenie wiedzy na temat istoty metod aktywizujących. satysfakcja z ciekawie zorganizowanych zajęć dla dzieci, rozwijanie zainteresowań dzieci, włączenie wszystkich dzieci do pracy oraz zachęcenie do pracy w zespole, komunikowania się, podejmowania nowych wyzwań i odpowiedzialności za wynik własnej pracy i pracy grupy. KORZYSTANIE Z NARZĘDZI MULTIMEDIALNYCH I INFORMATYCZNYCH Umiejętność korzystania z narzędzi multimedialnych i informatycznych jest dla mnie istotnym elementem procesu uczenia się i nauczania. Uważam, że technologie informacyjno-komunikacyjne- wykorzystywane w odpowiedni sposób- są bardzo wartościowym narzędziem wspomagającym rozwój dziecka. We współczesnym świecie są niezbędne- wykorzystanie ich na zajęciach rozwija procesy poznawcze, spostrzegawczość, szybkość reakcji, pamięć, uwagę i myślenie. Niewątpliwie również stosowanie TIK bardzo uatrakcyjnia zajęcia. Komputer zdecydowanie stał się jednym z podstawowych narzędzi mojej pracy. Praca dydaktyczna wymagała ode mnie przygotowania dużej ilości materiałów niezbędnych do prowadzenia zajęć. Poszukując informacji potrzebnych w pracy własnej, korzystałam z zasobów Internetu. Odwiedzałam wiele stron internetowych dotyczących materiałów dodatkowych do zajęć, prawa oświatowego, awansu zawodowego, kursów i szkoleń oraz aktualnych konkursów i akcji. Wykorzystywałam platformy edukacyjne w poszukiwaniu informacji i wiedzy oraz oferujące różnorodne materiały edukacyjne, a także narzędzia informatyczne i multimedialne np.: Encyklopedia multimedialna, Strony z programami i narzędziami przydatnymi nauczycielowi (www.canva.com, www.genial.ly, www.wordwall.net, www.pl.pinterest.com, www.superkid.pl, www.chomikuj.pl ), Strony urzędów i instytucji oświatowych (www.menis.gov.pl, www.kuratorium.gda.pl ), Portale i platformy dla nauczycieli: • www.profesor.pl , • www.literka.pl , • www.publikacje.edu.pl , • www.eduinfo.pl , • www.blizejprzedszkola.pl , • www.oswiata.org.pl . Podczas zajęć korzystałam z: Projektora Odtwarzacza CD Komputera Telefonu Drukarki Telewizora itp. Wykorzystywałam różnorodne programy i aplikacje w budowaniu warsztatu pracy nauczyciela programy graficzne (Adobe Photoshop, Paint) do obróbki zdjęć, tworzenia plakatów, zaproszeń itp., kalkulatory do tworzenia wykresów, diagramów podczas ewaluacji wewnętrznej jak także do podsumowania diagnoz, obserwacji, edytory tekstu (Word, Dokumenty Google) do tworzenia różnorodnych dokumentów, kart pracy, szablonów dekoracji, scenariuszy zajęć i uroczystości, sprawozdań przebiegu pracy dydaktyczno-wychowawczej, arkuszy obserwacji dziecka, miesięcznych planów pracy opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczne, generatory planów graficznych ( www.canva.com ) do tworzenia prezentacji, historyjek obrazkowych, obrazków i grafiki do zajęć itp., generatory gier edukacyjnych ( www.wordwall.net , www.puzzlefactory.pl ) w których tworzyłam interaktywne puzzle, gry matematyczne i nie tylko, programy edycji filmów, muzyki (MovieMaker, Audacity). Sporządzałam różnorodne prezentacje multimedialne przy użyciu programu PowerPoint, Genially oraz Canva m.in.: Zwierzęta naszych lasów Zdrowe odżywianie Dzień Ziemi Dbamy o przyrodę Budowa książki Polskie symbole narodowe Poznajemy owoce Zwiastuny wiosny Święta Bożego Narodzenia w różnych krajach Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę Korzystałam z internetowych narzędzi komunikacji (e-mail, Messenger) w celu kontaktu z innymi nauczycielami, placówkami, rodzicami oraz przesyłania informacji i materiałów. Prowadziłam stronę internetową przedszkola www.ps.staremiasto.szkolnastrona.pl oraz na portalu społecznościowym Facebook, gdzie umieszczałam na bieżąco informacje na temat wydarzeń w placówce, zdjęcia, ogłoszenia itd. Wzięłam udział w szkoleniach, e-Konferencjach online, Budowanie relacji z rodzicami w przedszkolu Samoocena i autorefleksja w pracy nauczyciela Planowanie pracy w przedszkolu Motoryka mała bez tajemnic Przyszłość dzisiejszego przedszkolaka Jak wyciszyć grupę Zabawy językowe wspierające naukę czytania Byłam koordynatorem akcji CoodeWeek- Europejskiego Tygodnia Kodowania. CodeWeek to społeczna inicjatywa, w ramach której europejskie państwa rywalizują w liczbie zorganizowanych wydarzeń związanych z programowaniem. W czasie trwania akcji codziennie organizowałam aktywności związane z kodowaniem wykorzystując matę do kodowania, kolorowe kubeczki, obrazki itp. Polska zajęła wtedy drugie miejsce. Otrzymałam również podziękowanie od Ministra Cyfryzacji za udział w akcji. Zdobyłam również doświadczenie i umiejętności w zakresie stosowania technologii informatycznej i komunikacyjnej w nauczaniu zdalnym. Podjęłam działania związane z organizacją pracy zdalnej analizując zalecenia Ministerstwa Edukacji Narodowej, poszukując informacji na stronie MEN na temat edukacji zdalnej. Ustaliłam formy kontaktu z rodzicami (telefonicznie, Messenger, strona Facebook, poczta elektroniczna). Założyłam na stronie Facebook grupę do kontaktów z rodzicami „Grupa Pszczółki”, tworzyłam bazę materiałów przydatnych w pracy zdalnej. Wzięłam również udział w szkoleniach online: Kształcenie na odległość- nowe regulacje prawne Awans zawodowy w czasie nauczania zdalnego Genially bez tajemnic Znajomość TIK pozwoliła mi podjąć bezpośrednie działania edukacyjne podczas nauczania zdalnego. W założonej przeze mnie grupie na portalu społecznościowym Facebook umieszczałam: propozycje tygodniowych zadań/wyzwań dla dzieci („Pokaż jak opiekujesz się swoim zwierzątkiem”, „Wykonaj pisankę lub ozdobę Wielkanocną”, „Wykonajcie pojazd kosmiczny z materiałów dostępnych w domu”, „Wspólnie z rodzicami wymyślcie hasło dotyczące ochrony środowiska”, „Zaśpiewaj hymn Polski (pierwszą zwrotkę i refren) lub powiedz wierszyk „Kto ty jesteś?”, „W podziękowaniu Strażakom za ich ciężką pracę wykonaj dla nich laurkę”. filmy edukacyjne związane z bieżącą tematyką przygotowane przeze mnie materiały do samodzielnego wykonania do druku zawierających, np. zadania doskonalące małą motorykę i umiejętność przeliczania, gry planszowe, skojarzenia itp. materiały do samodzielnej zabawy zawierające: propozycje prac plastycznych, odnośniki do piosenek, odnośniki do materiałów edukacyjnych, odnośniki do zabaw muzyczno-ruchowych, gier edukacyjnych przygotowane przeze mnie dodatkowe materiały dla dzieci budujące pozytywną atmosferę i utrwalające więź z przedszkolem (Interaktywny album wspomnień z życia grupy w przedszkolu, życzenia: świąteczne, z okazji Dnia Dziecka, życzenia wakacyjne, z okazji Dnia Matki i Ojca) dostęp do 3 spektakli teatralnych z okazji Dnia Dziecka (Program iluzji i magii, Pinokio, Legenda o Smoku Wawelskim) akcje i konkursy online zachęcające do udziału (Konkurs plastyczny Narysuj Miśka Arytmetyśka, udział w programie Zdrowo Maluchowo, Konkurs o kotkach, Konkurs wiedzy o Dalmatyńczykach, akcja Dzień Kolorowej Skarpetki z okazji Dnia Osób z Zespołem Downa) Wszystkie działania udostępniałam w formie prezentacji, która zawierała interaktywne zadania/zabawy stworzone przeze mnie w programie Genially. Forma którą prezentowałam była bardzo atrakcyjna i zachęcała dzieci do działań co potwierdzały wszystkie komentarze rodziców dzieci oraz zamieszczane zdjęcia wykonanych prac czy filmy z udziałem przedszkolaków. EFEKTY: Dla przedszkola/szkoły podniesienie kompetencji kluczowych dzieci (cyfrowych, przetwarzania informacji), wzbogacenie oferty edukacyjnej placówki poprzez prowadzenie zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, uatrakcyjnienie pracy na zajęciach, ułatwienie i przyspieszenie kontaktu, podniesienie nowoczesnych standardów pracy przedszkola/szkoły, uproszczenie procesu tworzenia, wysyłania zadań w formie elektronicznej, usprawnienie procesu udostępniania plików między nauczycielami i rodzicami/dziećmi, wspomaganie rodziców i dzieci w samodzielnej nauce. Dla nauczyciela stosowanie urozmaiconych, skuteczniejszych metod, podnoszenie efektywności pracy zawodowej, ułatwienie i przyspieszenie codziennej pracy, wzbogacenie technicznego warsztatu pracy, podnoszenie umiejętności zawodowych w zakresie wykorzystania TIK, poznanie i stosowanie metod i technik kształcenia na odległość. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |