Katalog Janusz Kosicki, 2022-08-12 Wolsztyn Zawodowe, Konspekty Eksploatacja maszyn do ochrony roślin – opryskiwaczKONSPEKT ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH KLASA II TECHNIKUM MECHANIZACJI ROLNICTWA Kwalifikacja M.1. Użytkowanie pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie. Temat: Eksploatacja maszyn do ochrony roślin – opryskiwacz Data: 15.12.2019 Prowadzący: Janusz Kosicki Uczniowie. Grupa II - 8 uczniów czas trwania zajęć – 6 godzin CELE KSZTAŁCENIA (A,B,C): Uczeń zna - podział opryskiwaczy polowych, ich budowę, zasadę działania i procedurę przygotowania do pracy. Uczeń rozumie – zasadę działania opryskiwaczy polowych oraz wpływ właściwej regulacji i „próby pracy” na jakość opryskiwania. Uczeń potrafi – agregatować opryskiwacz z ciągnikiem, ustawić i wyregulować parametry opryskiwania, wykonać samodzielnie „próbę pracy”, wykonać opryskiwanie na polu. Środki dydaktyczne – Opryskiwacz, ciągniki Zetor 7211, Battle Delta 600 SC, zestaw narzędzi, miara zwijana 20m, instrukcje obsługi opryskiwacza i ciągnika. Metody dydaktyczne – wykład z pokazem, ćwiczenia, praca na polu. Część I – organizacyjno-porządkowa – 5 min. 1. zbiórka i sprawdzenie obecności, 2. sprawdzenie stopnia przygotowania do zajęć- strój warsztatowy, 3. sprawdzenie samopoczucia i gotowości do zajęć. Instruktaż wstępny – 30 min. 1. Podanie tematu zajęć i zapis na tablicy lub slajd prezentacji multimedialnej, 2. Omówienie budowy, zasady działania i regulacji opryskiwaczy polowych 3. Podanie metodyki przeprowadzenia „próby pracy” opryskiwacza. 4. Notatka w zeszytach uczniów. 5. Instruktaż BHP przy obsłudze i eksploatacji opryskiwaczy oraz środki zabezpieczenia przy kontakcie z środkami chemicznymi. Część właściwa zajęć 1. Podanie treści zadania i zapis w zeszytach: Wykonaj oprysk 1L/ha na polu o wymiarach 40x80m, opryskiwaczem PILMET 300L. Podanie kryteriów oceny wykonania zadania praktycznego 2. Podział grupy uczniów na 4 podgrupy po dwóch uczniów. Wyznaczenie uczniów dyżurnych. 3. Wykonanie zadań w kolejności: a) przegląd P1 ciągnika, b) przegląd techniczny opryskiwacza, c) agregatowanie ciągnika z maszyną (w podgrupach) d) budowa, zasada działania, regulacje opryskiwacza – praca z instrukcją obsługi, e) obliczenie ilości oprysku na powierzchnię pola i zaplanowanie przejazdów na polu (szkic w zeszytach), f) wykonanie próby pracy dla zadanych warunków opryskiwania, g) korekta ustawień, h) ustawienie wysokości belki polowej, i) przejazd na pole, j) wypoziomowanie wzdłużne i poprzeczne opryskiwacza, k) wykonanie przejazdów na polu, l) omówienie jakości wykonania opryskiwania. 4. Bieżący i sytuacyjny instruktaż BHP Instruktaż końcowy zajęć – 30 min. 1. wstępne oczyszczenie ciągnika i opryskiwacza na polu, 2. zjazd na myjnię, zlanie pozostałego oprysku oraz umycie maszyn 3. odstawienie opryskiwacza i ciągnika do miejsca garażowania. 4. porządkowanie stanowisk pracy, oczyszczenie narzędzi i ułożenie w szafach narzędziowych (uczniowie dyżurni), 5. omówienie przebiegu zajęć, analiza błędów, 6. wyróżnienie najlepszych uczniów, 7. wystawienie ocen zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania, 8. podanie tematu następnych zajęć i literatury. 9. nadzór nad myciem i przebieraniem się uczniów 10. zakończenie zajęć. W tracie zajęć przewidywana jest 30 minutowa przerwa. Uwagi do realizacji: 1. agregatowanie maszyn i przejazd na pole wykonują uczniowie wyznaczeni, posiadający prawo jazdy. 2. Zajęcia powinny zrealizowane na 1 jednostce dydaktycznej. 3. Przejazdy na polu wykonują wszyscy uczniowie. W przypadku uczniów z mniejszymi umiejętnościami asystuje w ciągniku nauczyciel. Opracował: Janusz Kosicki Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |