Katalog

Janusz Kosicki, 2022-08-12
Wolsztyn

Zawodowe, Konspekty

Eksploatacja maszyn do ochrony roślin – opryskiwacz

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH
KLASA II TECHNIKUM MECHANIZACJI ROLNICTWA

Kwalifikacja M.1. Użytkowanie pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie.

Temat: Eksploatacja maszyn do ochrony roślin – opryskiwacz

Data: 15.12.2019 Prowadzący: Janusz Kosicki

Uczniowie. Grupa II - 8 uczniów czas trwania zajęć – 6 godzin

CELE KSZTAŁCENIA (A,B,C):

Uczeń zna - podział opryskiwaczy polowych, ich budowę, zasadę działania i procedurę przygotowania do pracy.

Uczeń rozumie – zasadę działania opryskiwaczy polowych oraz wpływ właściwej regulacji i „próby pracy” na jakość opryskiwania.

Uczeń potrafi – agregatować opryskiwacz z ciągnikiem, ustawić i wyregulować parametry opryskiwania, wykonać samodzielnie „próbę pracy”, wykonać opryskiwanie na polu.

Środki dydaktyczne – Opryskiwacz, ciągniki Zetor 7211, Battle Delta 600 SC, zestaw narzędzi, miara zwijana 20m, instrukcje obsługi opryskiwacza i ciągnika.

Metody dydaktyczne – wykład z pokazem, ćwiczenia, praca na polu.

Część I – organizacyjno-porządkowa – 5 min.

1. zbiórka i sprawdzenie obecności,
2. sprawdzenie stopnia przygotowania do zajęć- strój warsztatowy,
3. sprawdzenie samopoczucia i gotowości do zajęć.
Instruktaż wstępny – 30 min.

1. Podanie tematu zajęć i zapis na tablicy lub slajd prezentacji multimedialnej,
2. Omówienie budowy, zasady działania i regulacji opryskiwaczy polowych
3. Podanie metodyki przeprowadzenia „próby pracy” opryskiwacza.
4. Notatka w zeszytach uczniów.
5. Instruktaż BHP przy obsłudze i eksploatacji opryskiwaczy oraz środki zabezpieczenia przy kontakcie z środkami chemicznymi.

Część właściwa zajęć

1. Podanie treści zadania i zapis w zeszytach:

Wykonaj oprysk 1L/ha na polu o wymiarach 40x80m, opryskiwaczem PILMET 300L.

Podanie kryteriów oceny wykonania zadania praktycznego

2. Podział grupy uczniów na 4 podgrupy po dwóch uczniów. Wyznaczenie uczniów dyżurnych.
3. Wykonanie zadań w kolejności:

a) przegląd P1 ciągnika,
b) przegląd techniczny opryskiwacza,
c) agregatowanie ciągnika z maszyną (w podgrupach)
d) budowa, zasada działania, regulacje opryskiwacza – praca z instrukcją obsługi,
e) obliczenie ilości oprysku na powierzchnię pola i zaplanowanie przejazdów na polu (szkic w zeszytach),
f) wykonanie próby pracy dla zadanych warunków opryskiwania,
g) korekta ustawień,
h) ustawienie wysokości belki polowej,
i) przejazd na pole,
j) wypoziomowanie wzdłużne i poprzeczne opryskiwacza,
k) wykonanie przejazdów na polu,
l) omówienie jakości wykonania opryskiwania.
4. Bieżący i sytuacyjny instruktaż BHP

Instruktaż końcowy zajęć – 30 min.

1. wstępne oczyszczenie ciągnika i opryskiwacza na polu,
2. zjazd na myjnię, zlanie pozostałego oprysku oraz umycie maszyn
3. odstawienie opryskiwacza i ciągnika do miejsca garażowania.
4. porządkowanie stanowisk pracy, oczyszczenie narzędzi i ułożenie w szafach narzędziowych (uczniowie dyżurni),
5. omówienie przebiegu zajęć, analiza błędów,
6. wyróżnienie najlepszych uczniów,
7. wystawienie ocen zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania,
8. podanie tematu następnych zajęć i literatury.
9. nadzór nad myciem i przebieraniem się uczniów
10. zakończenie zajęć.

W tracie zajęć przewidywana jest 30 minutowa przerwa.

Uwagi do realizacji:

1. agregatowanie maszyn i przejazd na pole wykonują uczniowie wyznaczeni, posiadający prawo jazdy.
2. Zajęcia powinny zrealizowane na 1 jednostce dydaktycznej.
3. Przejazdy na polu wykonują wszyscy uczniowie. W przypadku uczniów z mniejszymi umiejętnościami asystuje w ciągniku nauczyciel.



Opracował:

Janusz Kosicki
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.