![]() |
![]() |
Katalog Janusz Kosicki, 2022-08-12 Wolsztyn Zawodowe, Konspekty Eksploatacja maszyn do zbioru – prasy zwijające, kostkująceKONSPEKT ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH KLASA II TECHNIKUM MECHANIZACJI ROLNICTWA Kwalifikacja M.1. Użytkowanie pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie. Temat: Eksploatacja maszyn do zbioru – prasy zwijające, kostkujące Data: 24.05.19 Prowadzący :Janusz Kosicki Uczniowie. Grupa II -8 uczniów czas trwania zajęć – 6 godzin CELE KSZTAŁCENIA (A,B,C): Uczeń zna - podział pras do zbioru i prasowania, ich budowę, zasadę działania i procedurę przygotowania do pracy. Uczeń rozumie – zasadę działania prasy kostkującej i zwijającej oraz wpływ właściwej regulacji i ustawień na jakość beli , kostki. Uczeń potrafi – agregatować prasę z ciągnikiem, ustawić i wyregulować parametry prasowania, wykonać samodzielnie „próbę pracy", wykonać prasowanie na łące , polu. Środki dydaktyczne – prasa zwijająca KUHN FB 119 , prasa kostkująca SIPMA Z-224/2 , ciągniki Zetor 5320 i New Holland T5050, sznurek i siatka do zwijania, zestaw narzędzi, miara zwijana 2m, instrukcje obsługi pras i ciągników. Metody dydaktyczne – wykład z pokazem, ćwiczenia, praca na polu. Część I – organizacyjno-porządkowa – 5 min. 1. zbiórka i sprawdzenie obecności, 2. sprawdzenie stopnia przygotowania do zajęć- strój warsztatowy, 3. sprawdzenie samopoczucia i gotowości do zajęć. Instruktaż wstępny – 30 min. 1. Podanie tematu zajęć i zapis na tablicy lub slajd prezentacji multimedialnej, 2. Omówienie budowy, zasady działania i regulacji prasy kostkującej i zwijającej. 3. Podanie metodyki przeprowadzenia prasowania siana, słomy prasami. 4. Notatka w zeszytach uczniów. 5. Instruktaż BHP przy obsłudze i eksploatacji pras . Część właściwa zajęć 1. Podanie treści zadania i zapis w zeszytach: Wykonaj przygotowanie maszyn do prasowania , zastosowanie odpowiednich ustawień, mocowanie siatki, sznurka i dokonaj prasowania beli o średnicy 125 cm. Dokonaj prasowania kostki dostosowuj parametry prasowania do warunków pracy (wilgotność i rodzaj materiału). Podanie kryteriów oceny wykonania zadania praktycznego 2. Podział grupy uczniów na 2 podgrupy. Wyznaczenie uczniów dyżurnych. Przydział ciągników i maszyn oraz narzędzi. 3. Wykonanie zadań w kolejności: a) przegląd P1 ciągnika, b) przegląd techniczny przydzielonych pras, c) agregatowanie ciągnika z maszyną (w podgrupach) d) budowa, zasada działania, regulacje pras – praca z instrukcją obsługi, e) zaprogramowanie przejazdów na polu (szkic w zeszytach), f) wykonanie próby pracy dla zadanych warunków prasowania, g) korekta ustawień h) określenie równomierności zbicia, i) przejazd na pole, j) omówienie jakości wykonania prasownia. 4. Bieżący i sytuacyjny instruktaż BHP Instruktaż końcowy zajęć – 30 min. 1. wstępne oczyszczenie ciągników i pras na polu, 2. zjazd na myjnię i umycie maszyn 3. odstawienie pras do wiat i ciągników do garaży. 4. porządkowanie stanowisk pracy, oczyszczenie narzędzi i ułożenie w szafach narzędziowych (uczniowie dyżurni), 5. omówienie przebiegu zajęć, analiza błędów, 6. wyróżnienie najlepszych uczniów, 7. wystawienie ocen zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania, 8. podanie tematu następnych zajęć i literatury. 9. nadzór nad myciem i przebieraniem się uczniów 10. zakończenie zajęć. W tracie zajęć przewidywana jest 30 minutowa przerwa. Uwagi do realizacji: 1. agregatowanie maszyn i przejazd na pole wykonują uczniowie wyznaczeni, posiadający prawo jazdy. 2. Zajęcia powinny zrealizowane na 1 jednostce dydaktycznej. Grupa uczniów wykonująca zadanie z prasą zwijającą następnie wykonuje zadanie z prasą kostkującą. 3. Przejazdy na polu wykonują wszyscy uczniowie. W przypadku uczniów z mniejszymi umiejętnościami asystuje w ciągniku nauczyciel. Opracował: Janusz Kosicki Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |